BEOGRAD, Jat ervejz nedavno je zaposlenima ukinuo pravo na kupovinu avio-karata po povlašćenim cijenama, iako prethodno nije proračunao kolike će uštede to donijeti.
Kako je zvanično potvrđeno, u Jatu nemaju nikakav proračun o tome koliko bi novca mogli da uštede ukidanjem ovakvih beneficija, kao što se ne zna ni koliko je do sada trošeno na popuste za zaposlene. Tako ostaje nejasno na osnovu kojih je parametara donijeta odluka o ukidanju ovih karata i kako će se izračunati efekti takve mjere, piše list Danas.
Uz to, informacija da su popusti za zaposlene ukinuti, zapravo i nije sasvim tačna, pošto je samo uveden moratorijum na te karte, dok ne stigne mišljenje Ministarstva finansija o novom Pravilniku o prevozu pod posebnim uslovima.
Tim dokumentom je inače propisano da će radnici imati pravo na ukupno 16 karata u jednom smijeru ili osam dvosmjernih karata godišnje, pri čemu tu pogodnost mogu koristiti i njihovi supružnici i djeca, kao i penzioneri, koji su radili poslednjih 10 godina u Jatu, zaposleni koji su proglašeni tehnološkim viškom, a poslednju deceniju su proveli u toj kompaniji, kao i članovi Skupštine i Upravnog odbora Jata.
Iz toga slijedi da beneficije nisu ukinute, već samo suspendovane do pribavljanja mišljenja Ministarstva finansija, kada će ponovo stupiti na snagu. Ipak, činjenica je da su novim pravilnikom kvote za jeftinija putovanja smanjene, pošto je ranije bilo predviđeno 12 povratnih karata godišnje, a sada osam. Od toga zaposleni može da kupi četiri karte sa rezervacijom mjesta i još četiri bez rezervacije, u kom slučaju ne može da bude siguran da će dobiti mjesto u avionu, pošto postoji mogućnost da sva mjesta budu prodata „običnim“ putnicima.
Ušteda na kartama neznatna
U Jatu ističu da su do sada plaćali poreze i doprinose na povlašćeni prevoz i to u iznosu i do 90 odsto od redovne cijene karte, pošto se ova beneficija u poreskom smislu tretira kao primanje zaposlenog.
Upravo zbog toga i jeste nejasno kako Jat ne raspolaže podacima o pretrpljenim troškovima zbog prodaje karata pod beneficiranim uslovima, kada bi morao imati bar podatke o plaćenim porezima i doprinosima po tom osnovu, a u skladu sa tim i podatke o ukupno odobrenim popustima na osnovu kojih su obračunata ta davanja.
Međutim, prema nezvaničnim informacijama, problem je u tome što popusti za zaposlene ne predstavljaju nikakav primetan izdatak za Jat, pa samim tim ni značajnu uštedu.
Naime, u ranijim godinama, kada se vodila precizna evidencija o prodaji diskontovanih karata, mogućnost da lete uz popust koristilo je svega tri procenta zaposlenih u Jatu, što bi u slučaju da se ta statistika nije promijenila, danas odgovaralo cifri od oko 45 radnika.
Druga kočnica za značajnije uštede po ovom osnovu je činjenica da na većini linija popunjenost Jatovih aviona ne prelazi 60 do 70 odsto, tako da i pored toga što radnici plaćaju samo 10 do maksimalno 50 odsto cijene karte, Jat nema direktne gubitke, kao kada bi redovni putnici ostajali bez mjesta u avionu zbog povlašćenih karata zaposlenih. B92
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Postovani,
Sto se tice teksta “Jat stedi, efekti nepoznati,”a tice se povlascenog prevoza bivsih i sadasnjih radnika naseg nacionalnog prevozioca koji su radni vek proveli u Jat-u gde je do skoro bilo zagarantovano da imaju pravo na beneficije za povlasceni prevoz, iako veoma mali broj korisnika povlascenog prevoza Jat-a (Air Serbia) koristi takvu vrstu usluge.
Sto se tice ustede od korisnika prava za takvu vrstu usluge, ravna je nuli.
Platezna moc je u Jat-u bila je uvek niska sa malim koeficijentom, malim zaradama ,a dolazili su iz drugih firmi, bili u Jat-u onoliko koliko im je bilo potrebno da dobiju otpremninu. To je sve “pilo vodu”.
Sada se velikodusno Air Serbia otvorila za”goste i domacine “ko ce sa kim i koga da povede na put sa pravom ili bez prava na rezarvaciju?!