BEOGRAD, Nova nacionalna aviokompanija, kako sada stvari stoje, počeće da funkcioniše sredinom naredne godine. Plan je da to preduzeće preuzme od “Jat ervejza” dio flote i najviše 400 zaposlenih i to putem konkursa, saznaju “Novosti”. Novi avioni biće ulog budućeg partnera, koji će biti izabran na tenderu. Strateški partner će dokapitalizacijom steći minimum 51 odsto akcija nove firme.
Kada je riječ o potencijalnim partnerima u javnosti se najviše govorilo o “Turkiš erlajnsu”. Međutim, kako saznajemo turska nacionalna aviokompanija ne želi većinsko preuzimanje. Za strateško partnerstvo zainteresovana je i jedna ruska aviokompanija, sa sjedištem u Moskvi, ali i domaći biznismeni. Riječ je o bivšim vlasnicima “Marbo grupe”, koji prema nezvaničnim informacijama ipak nisu odustali od aviobiznisa.
Rukovodstvo nove nacionalne aviokompanije će biti profesionalno, odnosno neće ga predlagati političke stranke, koje su se u nekim kadrovskim rješenjima u javnim i državnim preduzećima i te kako opekle postavljajući na čelna mjesta ljude bez iskustva u tim poslovima.
I dok novi nacionalni avioprevoznik ne poleti, “Jat” sve dublje tone i sve je izvjesnije da mu prijeti stečaj. U ovoj sezoni menadžment se izgleda odlučio za strategiju “što manje letova to manje kašnjenja”, ali ni to ne pomaže. Saobraćaj se odvija sa značajno manje aviona nego bilo koje prethodne godine i sa manjim naletom što značajno smanjuje konkurentnost na prejakom i potpuno otvorenom tržištu.
Saobraća najviše devet-deset aviona, koji su početkom dana ispravni, a onda od podneva počinju problemi i kašnjenja zbog kvarova na letilicama. Tako su primjera radi u nedjelju tek iz trećeg puta odnosno trećim avionom poslije četiri sata kašnjenja odletjeli putnici za Milano. Prošlog utorka let za Moskvu kasnio je 80 minuta, dan kasnije za Hurgadu putnici su čekali na poletanje četiri, a za Atinu i Štutgart dva sata…
Poznato je da je proteklih godina “Jat” imao svega nekoliko linija koje su donosile profit (Moskva, Tivat, Beč…) a u ovom trenutku sve linije sa ovakvom flotom donose gubitke posmatrajući na godišnjem nivou. Zbog toga je i razumljiva namjera rukovodstva “Jata” da manje leti i na taj način smanji i gubitke. Jer, gledano čisto ekonomski “Jat” bi imao najmanji minus kad ne bi ni letio. Sa druge strane, menadžment rasipa novac na marketing.
Plaćaju se medijske kuće, posebno one koje su prema “Jatu” prethodnih godina bile najkritičnije. Beograd je ovih dana obljepljen plakatima da je primljeno 50 novih stjuardesa i stjuarda, a to je praksa, koja je prisutna posljednjih osam godina da se tokom sezone primaju mladi, ali samo na određeno vrijeme.
Činjenica je i da banke, koje će dobiti državne garancije još ne ulažu novac u podizanje prizemljene flote. Naime, konzorcijum, koji čine Sosijete i Unikredit banka, pobjedio je na tenderu i trebalo bi da kreditira “Jat” sa 40 miliona evra za konsolidaciju poslovanja, devet miliona za remont aviona i tri miliona evra za nabavku dva nova “boinga” na lizing. Navodno, banke čekaju “zeleno svjetlo” svojih centrala. Nezvanično saznajemo, da ni “Telekom” još nije uplatio novac “Jatu” za poslovnu zgradu u Novom Beogradu, koju je od nacionalne aviokompanije kupio prije nekoliko mjeseci.
Po redu letenja
Tokom ljetnjeg reda letenja, koji se primjenjuje do 30. oktobra “Jat” će saobraćati ka 38 destinacija. Uvedene su i nove redovne linije za Portorož i Dubai, kao i tri sezonske za Ohrid, Solun i Geteborg. Ukupno, “Jat” je ugovorio i 319 čarter letova. Uz besplatno zdravstveno osiguranje za zemlje EU, kao i besplatno plastificiranje prtljaga, “Jat” se u ovoj sezoni pohvalio i boljim keteringom. A, od obećane usluge besplatnog taksija od beogradskog aerodroma i ka njemu još nema ništa. Novosti