TOKIO, Japanska aviokompanija “Džapen erlajns” (JAL), koja je bankrotirala zbog duga koji premašuje 25 milijardi dolara, planira da u okviru plana stabilizacije, koji će se obaviti uz finansijsku podršku vlade, ukine 31 liniju, smanji flotu za 53 aviona i otpusti najmanje jednu trećinu radne snage.
Najveći azijski prevoznik će zatvoriti 14 međunarodnih i 17 domaćih linija do kraja marta 2013. godine, u skladu sa programom restrukturisanja, kojim se predviđa 900 milijardi jena (10 milijardi dolara) državne pomoći iz fondova “Japanske inicijative za stabilizaciju preduzeća” (ETIC).
JAL-a će u tom periodu smanjiti broj radnika za oko 15.700, na približno 36.200 zaposlenih.
Prema planu oporavka kompanije, smanjivanje troškova na svim nivoima trebalo bi da omogući JAL-u operativni profit u poslovnoj godini, koja se završava marta 2012, u poređenju sa gubitkom od oko 265,1 milijardi jena u ovoj fiskalnoj godini.
JAL će nastaviti da leti zahvaljujući vladinoj podršci u iznosu od 11 milijardi dolara, koja će biti iskorišćena u periodu restrukturisanja za rješavanje problema dugova, ali pod upravom novog rukovodstva.
Prema programu oporavka, akcionari i kreditori bi trebalo da JAL-u oproste više od 730 milijardi jena (osam milijardi dolara) dugova.
Američke rivalske kompanije “Delta erlajns” i “Ameriken erlajns”, koje su ponudile da investiraju u JAL, najavile su poslije bankrota te kompanije, da će nastaviti razgovore sa novom upravom o mogućem ulaganju.
Prema izvorima na koje se pozivaju agencije, JAL će u okviru plana rehabilitacije, najvjerovatnije, prihvatiti ponudu “Delte” i tako postati član udruženja avioprevoznika “Skaj tim”.
To, istovremeno, znači, da će otpasti “Ameriken” i njegova ponuda da japanska firma uđe u asocijaciju “Uanvorld.” JAL, čija je tržišna vrijednost premašivala šest milijardi dolara u martu minule godine, pala je uoči bankrota čak 97 dosto na 150 miliona dolara, što je najniži nivo u istoriji kompanije. Toliko, praktično, vrijedi jedan “Boingov” avion.
Prevoznik će dobiti 730 milijardi jena (jedan dolar=90,8 jena) za oprost dugova, uključujuhci 350 milijardi jena od ETIC-a.
JAL namjerava da postepeno iz flote izbaci 37 “boinga 747-400” i 16 modela “MD-90” tokom procesa restrukturisanja. U martu je kompanija imala 279 aviona, a u međuvremneu je od “Boinga” poručila 71 avion, ukljucujući 35 širokotrupnih modela “787”.
JAL, prvi veliki azijski prevoznik koji je prijavio bankrot, u novembru je zabilježio darstičan pad obima prevoza putnika, 16-ti mjesec uzastopno, zbog globalne recesije i sve manjeg broja putovanja.
Kompanija je popunjavala kapacitete sa manje od 65 odsto na domaćim linijama u posljednjih šest godina, u nadmetanju sa lokalnim “Ol nipon ervejzom”, drugim najvećim azijskim avioprevoznikom, poslije JAL-a.
“Biće neophodno da se pažljivo procjeni da li dva mega prevoznika treba da nastave da posluju” u Japanu, izjavio je u utorak japanski ministar saobraćaja Seiđi Mehara u Tokiju.
JAL, koga je vlada privatizovala 1987. godine, leti u više od 30 zemalja i regiona i koristi 59 domaćih aerodroma.
“Boing” u zalihama ima porudžbine JAL-a za 71 avion u vrijednosti od preko 10 milijardi dolara, saopštio je američki gigantski proizvođač aviona, izražavajući nadu da će ugovori biti realizovani.
JAL je poručio 20 aviona za kraće linije tipa “boing 737”, zajedno sa devet modela “767” i sedam “777” širokotrupnih letilica, kao i 35 aviona tipa “787 drimlajnera”, predočio je šef marketinga “Boinga” za putničke avione Rendi Tinšet.
“Jedino što je, za sada, izvjesno je to da će JAL biti manji prevoznik, što znači da će mu biti potrebno manje aviona,” ističe analitičar FNT-a Majkl Dirčin i dodaje da “to ne znači da će ‘Boingove’ porudžbine biti ugrožene, ali je jasno da je njihova sudbina neizvesna.” JAL nema ugovore sa evropskim “Erbasom”, najvećim proizvođačem putničkih aviona na svijetu.
Plan oporavka ove bankrotirane japanske kompanije, kako procenjuju analitičari, ubrzaće prebacivanje kompanije na manje avione, imajući u vidu želju da ponovo postane profitabilna u kratkom roku, do kraja marta 2012., u odnosu na manjak u ovoj fiskalnoj godini.
Postepenim uklanjanjem velikih aviona, JAL planira da nabavi 50 manjih, uključujući regonalne avione koje izrađuju kanadski “Bombardije”, brazilski “Embraer” i japanski “Mucubiši hevi”, jedini japanski proizvođač letjelica, koji je angažovan na projektu izrade regionalnih aviona MRJ.