BEOGRAD, Predstavnici grada Beograda i francuske kompanije “Alstom” načelno su postigli dogovor o gradnji prve linije beogradskog metroa.
Dogovoreno je da bi studija trebalo da bude završena do septembra 2012. godine, kao i da bi već sredinom 2013. radovi mogli da počnu.
Gradnja prve linije od Ustaničke do Tvorničke ulice u Zemunu trebalo bi da počne sredinom 2013. godine.
Na sastanku se pričalo o tome da bi sljedeći korak poslije studije bio obezbjeđivanje novca i izbor izvođača radova. Francuska će sa donacijom od tri miliona evra finansirati izradu studije.
Procjena je da bi za izgradnju te linije bilo potrebno tri do tri i po godine, pa bi ona, praktično, mogla da počne da se koristi krajem 2016. ili u prvoj polovini 2017.
Sa pravne strane, svemu tome prethodi ratifikacija međudržavnog sporazuma između Francuske i Srbije, što bi trebalo da se dogodi u septembru, potpisivanje memoranduma o razumjevanju između grada i “Alstoma” i deklaracije o namjerama između grada, Republike Srbije i Francuske, kaže za Blic dobro upućeni izvor.
Francuska je pokazala interes za učešće u projektu metroa i ponudila donaciju od tri miliona evra, uslovivši je obavezom Srbije da sama obezbijedi novac za gradnju, a da se kompozicije vozova kupe upravo od “Alstoma”.
Grad i republika nisu željeli da pristanu na takav aranžman. Domaća strana jeste zainteresovana za nabavku ovih kompozicija, tim prije što je “Alstom” u samom svjetskom vrhu u proizvodnji vozova za metro, ali je zahtjev bio i da Francuska obezbijedi povoljne kredite za izgradnju prve linije.
Prema saznanjima Blica, poslije skoro godinu dana pregovora, krajem jula premijer Francuske poslao je dopis srpskom premijeru Mirku Cvetkoviću u kojem se, između ostalog, kaže da je Francuska voljna da obezbijedi 500 miliona evra za realizaciju projekta metroa.
Dio novca bio bi korišćen za građevinske radove na izgradnji, a kamate koje bi Srbija, odnosno grad, plaćale bile bi onolike kolike su i kod razvojnih banaka, poput EIB i EBRD, na čemu je Beograd sve vrijeme i insistirao.
Prva linija metroa od Ustaničke do Tvorničke ulice duga je 15 kilometara. Procjene su da bi grad trebalo da ima najmanje tri linije. Druga bi se ukrštala sa prvom kod Pravnog fakulteta i išla od Karaburme do Vidikovca, a treća preko mosta preko Ade i spajala Novi Beograd sa Čukaricom. U perspektivi, prva linija će biti produžena do Bloka 45 na Novom Beogradu. Blic