BANJALUKA, Vrijednost uvoza konditorskih proizvoda u BiH lani je bila četiri puta veća od izvoza, a na domaće tržište mahom su stizali peciva, keks i kolači iz inostranstva.
Prema podacima Spoljnotrgovinske komore BiH, na police domaćih marketa lani su iz uvoza stigli konditorski proizvodi vrijedni oko 344 miliona maraka, dok su na inostrano tržište plasirani ovi proizvodi vrijedni oko 84 miliona maraka.
Uvoz je lani u odnosu na 2017. godinu povećan za oko 27 miliona, dok je izvoz porastao za četiri miliona maraka.
Na domaćim rafovima najviše je bilo uvoznog hljeba, peciva, keksa i kolača i to čak 30.000 tona, skoro 18.000 tona čokolade i nešto više od 6.000 tona proizvoda od šećera.
Zanimljivo je to da je BiH na inostrana tržišta u prošloj godini plasirala tri puta manje čokolade nego što je uvezla i skoro duplo manje hljeba, kolača i keksa.
Najviše konditorskih proizvoda BiH je uvezla iz Srbije, Hrvatske, Njemačke, Bugarske i Turske, dok su najveća izvozna tržišta za domaću konditorsku industriju bila Srbija, Hrvatska, Makedonija, Crna Gora i Saudijska Arabija.
U Fabrici keksa “Mira” Prijedor kažu da su u prošloj godini proizveli oko 6.000 tona keksa, te da skoro 80 odsto proizvoda plasiraju na inostrana tržišta.
– Najznačajnije izvozno tržište nam je Saudijska Arabija, a dosta keksa “Mira” izvozi i u prekookeanske zemlje, te bivše jugoslovenske republike. Teško se izboriti sa konkurencijom za dobar plasman na tržištima, iako imamo kapacitete da možemo povećati proizvodnju – rekao je za “Glas Srpske” izvršni direktor nabave i prodaje u fabrici “Mira” Slobodan Kršić.
Dodao je da je na domaćem tržištu najveći problem nelojalna konkurencija, jer se uvozi sve i svašta.
– Kupovna moć našeg stanovništva nije na zavidnom nivou i u skladu sa tim mnogi posežu za proizvodima lošijeg kvaliteta, jer su oni jeftiniji – rekao je Kršić.
U Prehrambenoj industriji “Svislajon Takovo” Trebinje ističu da šire proizvodnju i iz godine u godinu osvajaju nova tržišta.
– U prošloj godini izašli smo na rusko tržiše, a početkom ove godine i na tržište Iraka. Veliku količinu proizvoda izvozili smo na tržište samoproglašenog Kosova, ali na tom polju sada bilježimo gubitke zbog uvođenja taksi od 100 odsto na robu iz Srbije i BiH – rekao je generalni direktor te kompanije Aleksandar Kojović.
Kakao
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH uvoz kakaoa i proizvoda od kakaoa u BiH u prošloj godini četiri puta je veći od izvoza.
To potvrđuje i podatak da je na domaće tržište stiglo više od 21.000 tone tog neizostavnog sastojka u slatkišima, dok je uglavnom na tržišta u regionu plasirano nešto više od 5.000 tona tih namirnica. Milijana Latinović/Glas Srpske