ŽUKOVSKI , Prva isporuka najnovijeg ruskog putničkog aviona supredžet 100 kompanije “Sukhoi” biće obavljena početkom naredne godine, potvrdio je “United Aircraft Corporation” (UAC) na otvaranju Moskovskog međunarodnog avio i svemirskog salona (MAKS-2009) na aerodromu “Žukovski”.
Zvanična Moskva želi da u doba krize vrati ugled MAKS-a kao jedne od vodećih svjetskih smotri proizvođača komercijalnih i vojnih aviona i da pokaže vlastitu snagu u oblasti vazduhoplovne industrije, ističu analitičari.
Salon je okupio oko 700 kompanija iz čitavog svijeta, među kojima više od 400 ruskih firmi, dok organizatori očekuju da će na jednu od najvećih svjetskih smotri najnovijih dostignuća u avio-industriji doći oko pola miliona posjetilaca.
Isporuka “superaviona”, kao velikog međunarodnog projekta, prvobitno je bila planirana za kraj ove godine, ali je taj rok probijen zbog problema u proizvodnji, ali i neophodnih dodatnih kontrola.
Sukhoi superdžet trebalo bi da dobije dozvolu za letenje od nadležnih organa Evropske unije već početkom 2010, nakon uspješnih probnih letova dva aviona, izgrađena u fabrikama Komsomolsk na Amuru i u Novosibirsku. Računa se da će “Sukhoi” naredne godine montirati oko 20 aviona, a od 2013. moći će da proizvodi do 70 letjelica godišnje.
Procjenjuje se da će samo ruskom tržištu u 2010. godini biti potrebno oko 600 regionalnih aviona, a više od 1.100 polovinom narednedecenije.
U međuvremenu, flota ruskih regionalnih aviona znatno je smanjena zbog njihove zastarjelosti.
U 2002. godini Rusija je imala 810 regionalnih letjelica, a 2005. svega 420. Prosječna starost modela kao što su antonov an-24, jakovljev jak-40 i tupoljev tu-134 premašuje 35 godina. Sve letjelice tog tipa biće povučene u 2010. godini i zamijenjene novim modelima.
Ruski premijer Vladimir Putin izjavio je na otvaranju avio-sajma da Rusija daje prioritet razvoju vazduhoplovne industrije i da će nastaviti da ulaže u taj sektor. Putin je, još dok je bio predsjednik, bio incijator objedinjavanja ruske avio-industrije i u februaru 2006. podstakao osnovanje korporacije UAC s namjerom da obnovi nekada moćnu industriju izrade vazduhoplova.
Najnoviji superdžet 100 pravi se u saradnji s američkim “Boeingom”. Superdžet 100 košta 29 miliona dolara, a “Sukhoi” se nada da će prodati najmanje 800 komada sa godišnjom proizvodnjom 60 do 70 aviona. Za sada je poručeno 73 “superaviona”.
Statistika pokazuje da su državna ulaganja u proizvodnju aviona porasla 20 puta u posljednih pet godina, a Vlada u Moskvi izdvojila je oko 80 milijardi rublji (2,5 milijardi dolara) u tu industriju u 2005. godini.