BEOGRAD, Više od 70 odsto stranih kompanija koje su već investirale u Srbiju planira da proširi biznis u sljedeće tri godine, pokazalo je online istraživanje u kome je anketirano 227 učesnika – predstavnika stranih kompanija i privrednih asocijacija.
Većina investicija biće između 10 i 50 miliona dolara, dok će pet odsto postojećih investitora uložiti više od 50 miliona evra u proširenje poslovanja u Srbiji, rekao je u Tanjugovom press klubu autor istraživanja Petar Petrović.
On je dodao da svega 6,3 odsto investitora planira da redukuje ulaganja na srpskom tržištu.
Ispitanici su, ipak, ocijenili da će Srbija u sljedeće tri godine doživjeti slab do osrednji rast izvoza i direktnih stranih investicija.
Petrović je ukazao da je u Srbiju investiralo tek blizu 30 procenata globalnih investicionih lidera, dok 70 odsto investicija dolazi iz regiona, najviše iz Austrije, Grčke i Italije.
On je naglasio da Srbija ima šansu da se pozicionira kao lider u regionu u pogledu privlačenja stranih investicija, ali je konstantno propušta. Kao glavne kočnice na tom pozitivnom putu on je naveo imidž Srbije, birokratiju, korupciju, neriješeno imovinsko-pravne odnose. S druge strane, pozitivni efekti su – jeftina, kvalitetna i obrazovana radna snaga, ugovori o slobodnoj trgovini, geografski položaj…
Petrović je ukazao na važnost velikih investicionih, takozvanih “svjetionik” projekata kao što je Fijat, jer oni daju povjerenje da “Srbija može da ponese teret velikih direktnih stranih investicija”.
On je podsjetio da najbolje uslove za strane investitore u centralno-istočnoj Evropi nude Poljska, Slovačka, Češka, FYR Makedonija, Bugarska i Rumunija.
Majkl Oliri Kolins, direktor Britanske privredne komore u Srbiji takođe je ukazao na probleme komplikovanih procedura, birokratije posebno upozorivši na problem korupcije, koja je, kako je rekao, endemična bolest u Srbiji – pojava na koju se gleda kao na nešto uobičajeno. On je dodao i da povećanje poreza nije dobro za privlačenje investicija.
Bojan Janković, savjetnik u SIEPA rekao je da rezultati nisu iznenađenje napomenuvši da se investitori koji su već prisutni u Srbiji i oni koji su zainteresovani za ulaganja u zemlju imaju različitu percepciju o poslovnom okruženju.
Predstavnik KPMG Tibor Jona ocijenio je da Srbija na putu privlačenja direktnih stranih investicija ima dosta saradnika – stranih privrednih komora i asocijacija. On je napomenuo da je za poboljšanje imidža Srbije kao investicione destinacije neophodno promijeniti realno stanje.
Učesnici skupa složili su se da su problemi u poslovanju stranih kompanija u Srbiji najprije institucionalne prirode, koje treba sistemski rješavati. Tanjugbiz.rs