SARAJEVO/BANJALUKA, Ugovor za izgradnju mosta na rijeci Savi kod Svilaja biće potpisan najdalje početkom februara i, ukoliko sve bude išlo kako je planirano, već ove građevinske sezone počeće radovi na ovom projektu vrijednom oko 26 miliona evra.
Na nedavno zatvorenom tenderu najnižu ponudu dostavio je konzorcijum firmi “Integral inženjering” i “Vektor Integra”, koji je izgradnju ovog mosta procijenio na 18,9 miliona evra bez PDV-a.
Druga najniža ponuda je ona koju su zajednički dostavile kompanije “Euroasfalt” i GP ŽG iz Sarajeva te “Zagreb montaža” iz Zagreba, koje su gradnju mosta dugačkog 660 i širokog 29 metra na autoputu 5c na relaciji Svilaj – Odžak procijenile na 21,7 miliona evra bez PDV-a. Rok za izvođenje radova na ovom projektu je 730 kalendarskih dana od dana uvođenja izvođača radova u posao.
“Sve ide svojim tokom. Očekujemo do kraja januara ili najdalje početkom februara da sve bude završeno što se tiče izbora izvođača radova”, rekao je Izet Bajrambašić, pomoćnik ministra transporta i komunikacija BiH i predsjednik Međunarodne komisije koja vodi projekat izgradnje mosta.
Što se tiče ostalih ponuđača, pored firmi iz Hrvatske i BiH za projekat izgradnje mosta zainteresovane su i kompanije iz Austrije, Španije i Češke, a njihove ponude uglavnom se kreću oko 24 miliona evra.
Podsjećanja radi, projekti mosta na Savi kod Svilaja i onog kod Gradiške dobili su zeleno svjetlo na samitu zemalja zapadnog Balkana, koji je ljetos održan u Beču. Na ovom samitu odobren je grant od 29 miliona evra za izgradnju ova dva mosta, s tim da su za onaj kod Svilaja predviđena 22 miliona evra.
Priča o izgradnji mosta na rijeci Savi kod Svilaja na koridoru 5c počela je još 2010. Na prvom tenderu 2011. godine s ponudom od 21 milion evra pobijedila je austrijska firma “Štrabag”, ali u roku od 180 dana od izbora nije uvedena u posao jer investitor nije obezbijedio svu potrebnu dokumentaciju. Samo dan nakon isteka tih 180 dana “Štrabag” raskida ugovor i traži odštetu od oko 2,5 miliona evra.
Zbog svega ovoga u priču o izgradnji mosta kod Svilaja uključili su se SIPA i Tužilaštvo BiH. Nakon što je “Štrabag” odustao, dogovoreno je da posao bude dodijeljen drugoplasiranom “Viaduktu” iz Zagreba, s tim da je dogovoreno da pola posla pripadne zeničkoj kompaniji “Metalno”.
Međutim, EIB i EBRD to nisu dozvolili, insistirajući da tender bude poništen i da bude raspisan novi. Na drugom ponovljenom tenderu, koji je završen u martu 2013, najnižu ponudu dostavio je konzorcijum OHL i “Skladgradnja”, a zatim JV “Hidroelektra niskogradnja” i “Integral inženjering”, a tek onda “Viadukt” s cijenom za skoro milion evra višom od prvoplasiranog, međutim to nije spriječilo Međudržavnu komisiju da posao ipak dodijeli njima.
Obrazloženje Ministarstva transporta i komunikacija BiH bilo je da je prvorangirani “promašio temu” i da ponuda nije bila u skladu s konkursnom procedurom, dok je drugoplasirana firma u sukobu interesa jer je Institut za građevinarstvo Banjaluka u vlasništvu firme koja se prijavila na tender. Nezavisne novine