DUBAI – Potražnja u sektoru vazdušnog teretnog saobraćaja, koja je avio-kompanijama pomogla da ostanu na površini u posljednje dvije godine kada je drastično pao broj putnika, pokazuje znake posustajanja jer inflacija koja širom svijeta bilježi visedecenijske rekordne nivoe podiže troškove.
Baltički indeks vazdušnog teretnog saobraćaja, koji pokazuje nedjeljne stope generalnog kargo transporta, pao je prošle nedjelje za 8,7 odsto, a grupa avio-kompanija iz Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja (IATA) procjenila je da će prihodi prevoznika u kargo segmentu pasti u ovoj godini za 6,4 procenta, prenosi Rojters.
„Doći će do pada poslovanja, jer ljudi ne kupuju stvari koje inače prevozimo kao teret“, izjavio je izvršni direktor Katar Ervejza Akbar Al Baker novinarima nakon sastanka avio-industrije u Dohi.
S obzirom na kapacitete koji mogu da zadovolje trenutnu potražnju, pad rezervacija će izvršiti pritisak na smanjenje prinosa kada recesija počne, rekao je on.
Tržište teretnog saobracćaja – i vazdušnog i okeanskog – zabilježilo je stope silovitog rasta od početka pandemije, dijlom zbog velikog manjka kapaciteta i ograničenog prostora prevoznika za njihovo povećanje.
Zbog ruske invazije na Ukrajinu. koja pogoršava ekonomsku štetu od pandemije, jačanja američkog dolara i višedeceniški rekordnih stopa inflacija koje pooštravaju finansijske uslove, globalna ekonomija usporava.
Svjetska banka je ovog mjeseca smanjila svoju prognozu globalnog rasta za 1,2 procentna poena na 2,9 posto za tekuću godinu i upozorila da će se mnoge zemlje vjerovatno suočiti sa recesijom.
Globalni šef za sredstva finansijske grupe u Kredi Agrikol CIB-u Hoze Abramovič izjavio je za Rojters da su cijene vazdušnog prevoza tereta danas ipak toliko visoke da će sektor ostati profitabilan još nekoliko godina.
Rukovodilac kompanije Emirejts za kargo transport Nabil Sultan ocjenjuje da će cijene ostati visoke još najmanje šest do osam meseci, djelimično zbog poskupljenja goriva, ali i zbog toga što će potražnja i dalje nadmašivati kapacitete vazdušnog prevoza tereta.
Međutim, on upozorava na smanjenje profitnih marži zbog cijena goriva i drugih rastućih troškova, što neke rute čini gotovo neodržiivim za poslovanje. Tanjug