BEOGRAD, Koridor 11 je najveći posao u istoriji Srbije, jer autoput do Crne Gore privlači saobraćaj cijele srednje Evrope, kojoj je to najbliži izlaz na morske puteve, izjavio je ministar za građevinu i urbanizam Srbije Velimir Ilić.
“Zato je ta saobraćajnica bila dio strateškog razvoja i u staroj Jugoslaviji, a sada su osim nas, najviše zainteresovani Italijani, jer bi im to bio najbrži put do Rumunije, gdje imaju dosta svojih firmi”, kazao je Ilić u intervjuu za list “Danas”.
On je naveo da su Italijani čak napravili i platforme u svojim lukama kako bi transport mogli da obavljaju ovim koridorom, i naveo da je taj koridor znatno bliži i povoljniji nego izlaz kod Splita, gdje je more pliće i mogu da pristaju samo manji brodovi.
Ilić je naveo da postoje dvije varijante od Požege, jedna ide preko Sjenice, a druga preko Zlatibora i Prijepolja, istakavši da je trasa preko Sjenice kraća 40 kilometara i jeftinija 600 miliona evra, prema strudiji koju su stručnjaci nedavno dostavili.
“U ovom trenutku to je i političko pitanje koje vlada mora da riješi. Preko Sjenice jeste kraće, lakše i jeftinije, ali je potrebno riješiti problem zimskog održavanja, zbog niskih temperatura i velikih smetova na Peštaru. S druge strane, trasa preko Zlatibora povezuje mjesta gdje živi veliki broj ljudi i dosta opština sa tog područja već je podnijelo vladi zahtjev da se to uvaži”, kazao je on.
Prema njegovim riječima, postoji i prijedlog da se Užice i Zlatibor spoje parčetom autoputa od Požege, da se još na jednom mjestu izađe bočno i da se preko Borove glave sve poveže postojećim putem, a da glavna varijanta ide preko Ivanjice i Sjenice.
Što se tiče finansiranja, Ilić je kazao da je put isplativ, naročito preko naplate putarine, i dodao da koncesija za Srbiju nije jedina opcija i da postoje izuzetno jeftini kineski krediti, a da je u svijetu počeo da dominira model privatno-javnog partnerstva.
Ilić je naveo da je bio u posjeti Kini, i da se sreo s njihovim političkim vrhom i bankarima i da “oni imaju zaista jak interes da uđu u taj posao”.
“Svi znaju da je put isplativ, naročito preko naplate putarine, a posebno ovaj dio koji je sada u fazi izrade, do Ljiga… Može da se finansira na sve načine, koncesijom, kroz privatno-javno partnerstvo, kreditnom linijom – šta hoćemo”.
On smatra da je to “inicijalna kapisla za pokretanje privrede”, jer u tom poslu ima potencijala i građevina i proizvodnja građevinskog materijala.
Ilić je naveo da obilaznica oko Beograda veoma važna, navodeći da se mora izbjeći prolaz kroz grad… zatim most kod Borče, most u Vinči koji će odvući saobraćaj za Banat i Pančevo sa Koridora 10, a ubaciti istovremeno saobraćaj za Koridor 11 preko Rakovice.
“Mislim da to mora da bude prioritet i za moje i za Ministarstvo saobraćaja i Beograd koji bi time dobio oslobođeni autoput kroz grad”, naglasio je on. Tanjug