BUDVA – Cijene smještaja u crnogorskim hotelima pale su u junu za 10 odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine, dok su u restoranima i povećane, pokazuju podaci Uprave za statistiku (Monstat) o indeksima potrošačkih cijena u prethodnom mjesecu koji su objavljeni u četvrtak.
Potrošačke cijene u junu, u odnosu na isti mjesec 2019, u prosjeku su bile niže za samo 0,2 odsto.
To pokazuje da mnogi trgovci i pružaoci usluga, i pored krize i velikog pada prometa, nijesu spremni da značajnije spuste svoje cijene, dok je kod prehrambenih artikala došlo i do značajnog rasta cijena.
Na i ovaj mali pad inflacije uticalo je smanjenje cijena motornih goriva za 18,4 odsto, kao i cijena usluga smještaja u hotelima za 10 odsto.
Usluge u restoranima nisu navedene kao posebna stavka, ali se kod zbirnih indeksa nalaze u grupi “hoteli i restorani” gdje je zabilježen ukupan pad cijena od 4,6 odsto u odnosu na jun prošle godine.
To znači da je samo u restoranima došlo i do rasta cijena i pored značajnog smanjenja gostiju i prometa.
U odnosu na jun prošle godine, prema uporednim podsacima Monstata, došlo je do rasta cijena voća za 9,2 odsto, mesa za 2,1 odsto, mlijeka, sira i jaja za 1,6 odsto, ulja i masti za 2,5 odsto, povrća za 0,8 odsto, a ostalih prehrambenih proizvoda za 4,1 odsto. Porasle su i cijene obuće za 4 odsto, duvanskih prozvoda za 3,3 odsto, odjeće za 1,9 odsto, prevoza putnika za 3,3 odsto, farmaceutskih prozvoda za 2,2 odsto…
Jedan od razloga zašto u krizi nema značajnijeg smanjenja cijene može biti stav trgovaca, pružaoca usluga i ugostitelja da se nižim cijenama ne vrijedi boriti za kupce i goste, kojih inače nema, već da višim cijenama pokušavaju da očuvaju koliko-toliko prometa.
Takođe, otežani uvoz i transport roba između država mogli su uticati na povećanje nekih cijena.
Novogodišnje uvećanje akciza na duvan i alkohol uticali su na veće cijene tih proizvoda u odnosu na jun prošle godine.
U junu su u odnosu na maj ove godine, izračunao je Monstat, ukupne cijene povećane za 0,1 odsto.
Rasle su cijene goriva za pet odsto, voća za 3,8 odsto, mesa za 0,2 odsto, vode, bezalkoholnog pića i sokova za 0,8 odsto i kafe, čaja i kakaoa za jedan odsto.
U odnosu na maj, u junu su porasle cijene povrća za 2,5 odsto, odjeće za 2,3 odsto, telefonske i telefaks opreme za 2,5 odsto, mlijeka, sira i jaja za 0,1 odsto, usluga smještaja za 0,6 odsto i cipela i ostale obuće za 0,6 odsto.
Vijesti.me