ZAGREB – Hrvatskoj će ove godine trebati oko 70.000 sezonskih radnika u turizmu, ali poslodavci će samo manji dio tih ljudi pronaći na domaćem tržištu rada. Kako bi osigurali radnike, nude i veće plate.
Završena je i manifestacija Dani poslova u turizmu, koja je ove godine održana u šest hrvatskih gradova – Bjelovaru, Požegi, Virovitici, Osijeku, Sisku i Zagrebu. Istovremeno, velike hotelske kuće mjesecima regrutuju potreban kadar.
“Trenutno smo u fazi dogovora s novim zaposlenima, kontaktiranjem naših stalnih sezonaca i praktično očekujemo da bi tamo negdje do maja trebalo da imamo više-manje kompletiranu sliku što se tiče radne snage za ovu sezonu”, rekao je za SEEbiz Matej Rukavina, direktor odjeljenja ljudskih resursa jednog hotelskog naselja.
Sezonce je mnogo lakše pronaći onima koji rade cijelu godinu.
“Jedna od boljih stvari je što smo već posljednje 2-3 godine u stalnom kontaktu sa sezoncima koji ostaju blizu nama, u pomoć kad imamo neke kongrese, konferencije”, rekao je Marko Plavčić, direktor marketinga hotelske kompanije.
No, manji poslodavci u turističkim mjestima svjesni su da ih svaku sezonu čeka nova potraga.
“Ti neki kvalitetni radnici ostaju. Ali opet veliki broj svake godine treba tražiti ispočetka. Dosta je teško, moramo tražiti radnike iz trećih zemalja”, rekla je Anita Periš, voditeljka smeštajnog objekta.
Boljim uslovima rada, prije svega povećanjem plata, poslodavci nastoje na vrijeme osigurati potrebnu radnu snagu.
“Mogu reći da će samostalni konobari u sezoni zarađivati između 1.400 i 1.600 evra neto, specijalisti na pozicijama kuvara između 1.600 i 1.800, dok npr. pozicije u domaćinstvu, kao što su sobarice i čistačice zarađivaće otprilike 1.300 i 1.400 evra neto u ljetnjoj sezoni”, rekao je Matej Rukavina.
Nastoje hotelijeri privući i one koji tek ulaze na tržište rada.
“Gradimo osnove sa mlađim zaposlenima, studentima i srednjoškolcima, koji izađu iz svog obrazovanja i nastave se dalje zapošljavati kod nas”, rekao je Marko Plavčić.
Problem sezonske radne snage iz godine u godinu sve je izraženiji, no nema kvalitetnog rješenja. Samo veliki poslodavci u turizmu, koji rade cijelu godinu, donekle mogu zadržati kvalitetan kadar.
Radne snage i te kako će ove sezone trebati i na Kvarneru. Tamo se i u prva tri ovogodišnja mjeseca bilježi rast broja dolazaka i noćenja, a na Kvarneru je već ovih dana oko 10.000 gostiju.
“Na Lošinju je ovog vikenda bilo više od hiljadu, većinom vezanih za biciklističku trku i regatu koju smo imali. Sportska događanja i kongresi su glavni motiv dolazaka u ovom dijelu godine. Prema zakazivanjima u ovom prvom dijelu godine smo čak oko 15 odsto bolji. A što se tiče glavne turističke sezone, možemo reći da ćemo sigurno ponoviti rezultat od prošle godine. Najave su dosta dobre, pogotovo sa tržišta Mađarske, Poljske, Srbije i SAD”, rekao je Dalibor Cvitković, direktor Turističke zajednice Malog Lošinja gostujući u Dnevniku HTV.
Kad je riječ o radnoj snazi kaže da postoji, kao na većini destinacija, problem nedostatka radne snage.
“Osamdeset odsto radne snage nalazimo od radne snage koji su bili proteklih godina na Lošinju. Većinom su to iz zemalja bivše Jugoslavije. Ali i ovo produženje sezone nam olakšava pristup radnoj snazi. Ne tražimo više radnu snagu za nekoliko mjeseci nego za razdoblje od sedam-osam mjeseci. A što se tiče Lošinja, s radnom snagom smo osigurani za ovu sezonu”, istakao je.