ZAGREB, Dok ministar pomorstva, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske Oleg Butković tvrdi da Hrvatska neće morati angažovati savjetnika za privatizaciju autoputeva kako bi povukla 250 miliona evra kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), uslovi tog kredita demantuju ministra.
Tačno je, ako se sa EBRD-om potpiše prijedlog ugovora koji je na snazi, da će 200 miliona evra Hrvatska moći dobiti bez posebnih uslova, dok je jedan od predviđenih uslova za povlačenje preostalih 50 miliona upravo angažovanje savjetnika za privatizaciju.
I ne samo to, EBRD je isplatu kredita u cijelosti uslovljavao i pokretanjem priprema za privatizaciju HAC-a, što se, doduše, prema slovu prijedloga ugovora o kreditu, može zamijeniti i Zakonom o razduživanju kompanije. Ali, banka zadržava pravo uskratiti drugi dio kredita ako ne bude zadovoljna spomenutim zakonskim prijedlogom.
– Banka neće staviti 50 miliona evra na raspolaganje zajmoprimcu ako nije donesen Zakon o razduživanju ili relevantne zakonske i regulatorne promjene koje omogućuju privatizaciju imovine i/ili entiteta hrvatskih autocesta – navodi se u prijedlogu ugovora s EBRD-om koji je usvojila prethodna hrvatska Vlada Zorana Milanovića.
Aktualna Vlada, prišla je nedavno donošenju potrebnog zakona o garanciji Hravstke za zamišljeni kredit kod EBRD-a u korist HAC-a. Očekuje se da će istovremeno biti potpisani i ugovor o kreditu i ugovor o garanciji.
Jasno, i u ugovoru o garanciji pobrojani su isti oni uslovi pod kojima je EBRD spreman “pustiti” cijeli iznos kredita Vladi za sređivanja finansija u HAC-u. A pritom je u garantnom ugovoru spomenut i konkretan iznos, tri miliona evra, koji će Vlada Hrvatske morati platiti za savjetnika u privatizaciji HAC-a.
Kada je prijedlog ugovora o garanciji za kredit HAC-a kod EBRD-a u Sabor u četvrtak došao braniti pomoćnik ministra pomorstva, saobraćaja i infrastrukture Alen Gospočić, suočio se s pitanjem je li privatizacija HAC-a preduslov da se dobije EBRD-ov kredit. Čak i nakon što su Gospočiću citirane spomenute odredbe ugovora, Butkovićev pomoćnik nije bio u stanju odgovoriti na postavljeno pitanje.
Nakon blamaže njegova pomoćnika u Saboru, oglasio se ministar Butković tvrdnjom da spomenutih tri miliona evra može, ali i ne mora biti utrošeno za angažovanje savjetnika za privatizaciju.
Slobodna Dalmacija je pokušala juče u Ministarstvu dobiti preciznije objašnjenje ministrovih tvrdnji, ali to do zaključenja ovog teksta nije pošlo za rukom.
List je zanimalo , ima li zajmoprimac, u ovom slučaju država, autonomno pravo koristiti tih tri miliona evra predviđenih za privatizacijskog savjetnika po svome nahođenju, ili tek uz odobrenje kreditora? Hoće li, Vlada Hrvatske pokušati izmijeniti uslove kreditiranja kod EBRD-a ili će potpisati ponuđeno, pa tražiti izmjene?
U svakom slučaju, HAC nema vremena za čekanje. Ove godine mora vratiti čak 575 miliona evra bankama, od čega je 466 miliona evra glavnica uzetih kredita, a ostalo su kamate.
Osim planiranog zaduženja kod EBRD-a, HAC će se u prvoj polovini godine zadužiti još 200 miliona evra kod tri domaće poslovne banke, uz garanciju države. Na prošlosedmičnoj sjednici Vlade HAC-u su odobrena i zaduženja i garancija.
Ni sjednica Vlade Hrvatske nije prošla bez odluka o zaduživanju autoputeva, ovaj put na dnevnom redu bilo je javno preduzeće “Autocesta Rijeka-Zagreb” kojem su odobrena zaduženja i izdana garancija za kredite u ukupnoj vrijednosti 70 miliona evra. Slobodna Dalmacija