Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

    25. Decembra 2025. — 20:55

    Vraćene registarske tablice uništava kako ko hoće

    25. Decembra 2025. — 15:51

    Od sljedeće godine ni na krmokolj bez doprinosa

    25. Decembra 2025. — 12:18

    Tužilaštvo dvije i po godine istražuje sumnjive nabavke OC „Jahorina“  

    25. Decembra 2025. — 11:55
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27

    “Gasprom” smanjuje investicije za 5,6 milijardi evra

    24. Decembra 2025. — 09:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Guglu prisjeli “kolačići”

Guglu prisjeli “kolačići”

Andrijana PisarevićAndrijana Pisarević28. Marta 2024. — 15:47Nema komentara4 minute čitanja
bajden
Foto: Pixabay

MOUNAIN VIEW –

bajden
Foto: Pixabay

Eliminisanje kolačića treće strane bi, barem u teoriji, trebala da znači i veću privatnost korisnika. S druge strane, predstavlja i ozbiljnu prijetnju za sve online izdavače. Domaći medijski ekosistem nije spreman za ove promene, kažu sagovornici Nove ekonomije.

Google je prvi put predstavio svoju inicijativu Privacy Sandbox 2019. godine, kada je najavio da će njegova primjena početi 2022. godine. U međuvremenu, lansiranje je odloženo na 2024. godinu, sa faznim ukidanjem „kolačića“ u međuvremenu. Kompanija ovo pravda boljom zaštitom korisnika i privatnosti njihovih podataka na internet.

Google nije samoinicijativno povukao ovaj potez, do njega je došlo „po inerciji“, usljed promjene propisa zaštite podataka o ličnosti koisnika. Google takođe nije ni prva kompanija koja je uklonila kolačiće trećih strana – prije njega su to uradili Firefox, Brave, Safari…

„Kolačići“ su važni svim korisnicima onlajn platformi, samo u različitom obimu. Laički rečeno, kolačići su kao etiketa koju svi korisnici dobijaju pristupanjem onlajn sadržaja – to je mala datoteka koja se čuva na korisnikovom uređaju u trenutku kad pretražuje sajt i omogućava internet stranici prepoznavanje interesovanja i navika korisnika.

Kolačić sam po sebi ne sadrži niti prikuplja podatke, ali kad ga server pripremi u kombinaciji sa pregledačem, može pomoći internet stranici da isporuči adekvatnu uslugu korisniku – konkretno ciljane oglase. Oglašivači mnogo bolje ciljaju publiku ako znaju šta su njihove navike.

Ukidanje „kolačića treće strane“ koje druge web stranice koriste za prikupljanje informacija o tome šta korisnik radi u onlajn svijetu, otežaće posao svima koji se bave onlajn marketingom. Kao jedna od alternativa, javlja se prelazak na „kolačiće prve strane“, čije važenje je ograničeno na domenu koji se tad pretražuje, zbog čega su i najsigurnija opcija za korisnike.

Kroz Privacy Sandbox, Gugl razvija nekoliko različitih programa dizajniranih da podrže funkcionalnost oglašavanja bez oslanjanja na „kolačiće trećih strana“.

Iz ugla izdavača, „kolačići“ su osnovno sredstvo u industriji digitalnog oglašavanja i prvenstveno se koriste za praćenje onlajn aktivnosti korisnika, čime omogućavaju i ciljano oglašavanje i personalizaciju sadržaja.

Profesor na Fakultetu za medije i komunikacije, Igor Černiševski, ocjenjuje da domaći mediji nisu spremni na promjene koje dolaze.

„Budući da su promjene neizbježne, trebalo bi uzeti primjere prakse velikih inostranih oglašivača, koji svoj oglašivački dio biznisa prebacuju na first-party data i na podatke korisnika koji se prijavljuju kod njih na sajtove. Međutim, kao veliko pitanje javlja se to kako možemo navesti korisnike da se prijave kod nas? Tačnije, šta im možemo ponuditi zauzvrat kako bi se prijavili na naš sajt“, navodi Černiševski.

On dodaje da se i tu javljaju problemi, budući da korisnicima u vidu „naknade“ mediji mogu ponuditi beneficije ili „lojalti“ programe, ali da je sadržaj visokog kvaliteta (premium sadržaj) nemoguće zaštitit. Takav sadržaj bi odmah prenosili drugi mediji, u integralnom obliku, što mu obara vrijednost.

Stu Kolman, viši direktor za evropski identitet u Trade Desk-u, platformi za online oglašavanje koja se takmiči sa Googleom, ocijenio je za Press Gazette da prvi eksperimenti koje sprovode ukazuju da bi Sandbox mogao umanji izdavačke prihode od oglašavanja za 30 odsto.

Takav pad bi mogao označiti kraj za mnoge medije, a održivost trenutnih modela digitalnog oglašavanja bi postala upitna.

Na pitanje kako će naši izdavači moći da „prežive“ ove promjene, Černiševski odgovara da bi veliki mediji trebalo lakše da se prilagode.

„Budući da imaju na raspolaganju velike ljudske i materijalne resurse koje mogu iskoristiti u preusmjeravanju na First-party data, veliki mediji bi trebalo lakše da se prilagode promjenama, dok će manjim medijima biti mnogo teže, te će biti i više pogođeni ovim promjenama“, kaže Černiševski.

Takođe, postoji zabrinutost da bi Sandbox mogao poslužiti kao sredstvo za Google da prigrabi ove dragocjene podatke, usmjeravajući novac od reklama od manjih izdavača ka sebi, posebno ka platformama kao što je YouTube.

Važno je istaći da Google ne napušta potpuno praćenje korisnika, već da Privacy Sandbox zamjenjuje „kolačiće“ metodama prikupljanja podataka usmjerenim na veću privatnost.

Ono što posebno zabrinjava izdavače jeste uvođenje sistema Topics, koji omogućava oglašivačima da ciljaju korisnike na osnovu njihovih interesovanja, ali odabir i dodjelu tematskih oznaka kontroliše isključivo Gugl.

Sa za sada postojećih 469 tema, u odnosu na hiljade koje nude konkurentski sistemi, postoji bojazan da će ovo ograničenje ići u prilog većim kompanijama, a na štetu manjih i specijalizovanih izdavača. Kritičari navode i da bi sistem mogao da ograniči sposobnost industrije da isporučuje relevantno i efikasno oglašavanje. Nova ekonomija

cookies google kolačići
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakDjelimični oporavak kreditiranja u evrozoni u februaru
Sljedeći članak NAjava događaja za petak, 29. mart 2024. godine

Povezani članci

FINANSIJE 01 minuta čitanja

Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

NOVOSTI 03 minute čitanja

UPIS RS: Populizam u Zakonu o igrama na sreću direktno šteti budžetu i zaštiti maloljetnika

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

25. Decembra 2025. — 20:5552 minute čitanja

Milorad Dodik zatražio je od vršioca dužnosti predsjednika Republike Srpske Ane Trišić Babić da ne potpisuje ukaz o proglašenju Zakona

Vraćene registarske tablice uništava kako ko hoće

25. Decembra 2025. — 15:51

Od sljedeće godine ni na krmokolj bez doprinosa

25. Decembra 2025. — 12:18

Tužilaštvo dvije i po godine istražuje sumnjive nabavke OC „Jahorina“  

25. Decembra 2025. — 11:55

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.