Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

    4. Decembra 2025. — 16:24

    Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

    4. Decembra 2025. — 15:28

    IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

    4. Decembra 2025. — 14:43

    Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

    4. Decembra 2025. — 09:02
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Raste interes za solare, ali regulativa se mijenja na štetu korisnika

    1. Decembra 2025. — 16:38

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    U BiH uvezeno 8.100 novih i 71 hiljada polovnih vozila

    30. Novembra 2025. — 11:04

    Lidl izbjegava jedan veliki grad u BiH

    23. Novembra 2025. — 13:10

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Cijena ječma u EU dostiže rekorde, u Srbiji ga niko neće

    3. Decembra 2025. — 09:03

    Realni sektor ne prestaje da tone: Industrija raste samo na papiru

    3. Decembra 2025. — 07:38
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Black Friday postao još isplativiji uz pomoć vještačke inteligencije

    30. Novembra 2025. — 14:27

    Amerikanci potrošili preko osam milijardi dolara na “crni petak”

    29. Novembra 2025. — 15:05

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15

    Hrvatska među državama s najvećom inflacijom u EU

    3. Decembra 2025. — 08:17

    Amazon i Google predstavili zajedničku multicloud mrežnu uslugu

    1. Decembra 2025. — 11:12
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Guglu prisjeli “kolačići”

Guglu prisjeli “kolačići”

Andrijana PisarevićAndrijana Pisarević28. Marta 2024. — 15:47Nema komentara4 minute čitanja
bajden
Foto: Pixabay

MOUNAIN VIEW –

bajden
Foto: Pixabay

Eliminisanje kolačića treće strane bi, barem u teoriji, trebala da znači i veću privatnost korisnika. S druge strane, predstavlja i ozbiljnu prijetnju za sve online izdavače. Domaći medijski ekosistem nije spreman za ove promene, kažu sagovornici Nove ekonomije.

Google je prvi put predstavio svoju inicijativu Privacy Sandbox 2019. godine, kada je najavio da će njegova primjena početi 2022. godine. U međuvremenu, lansiranje je odloženo na 2024. godinu, sa faznim ukidanjem „kolačića“ u međuvremenu. Kompanija ovo pravda boljom zaštitom korisnika i privatnosti njihovih podataka na internet.

Google nije samoinicijativno povukao ovaj potez, do njega je došlo „po inerciji“, usljed promjene propisa zaštite podataka o ličnosti koisnika. Google takođe nije ni prva kompanija koja je uklonila kolačiće trećih strana – prije njega su to uradili Firefox, Brave, Safari…

„Kolačići“ su važni svim korisnicima onlajn platformi, samo u različitom obimu. Laički rečeno, kolačići su kao etiketa koju svi korisnici dobijaju pristupanjem onlajn sadržaja – to je mala datoteka koja se čuva na korisnikovom uređaju u trenutku kad pretražuje sajt i omogućava internet stranici prepoznavanje interesovanja i navika korisnika.

Kolačić sam po sebi ne sadrži niti prikuplja podatke, ali kad ga server pripremi u kombinaciji sa pregledačem, može pomoći internet stranici da isporuči adekvatnu uslugu korisniku – konkretno ciljane oglase. Oglašivači mnogo bolje ciljaju publiku ako znaju šta su njihove navike.

Ukidanje „kolačića treće strane“ koje druge web stranice koriste za prikupljanje informacija o tome šta korisnik radi u onlajn svijetu, otežaće posao svima koji se bave onlajn marketingom. Kao jedna od alternativa, javlja se prelazak na „kolačiće prve strane“, čije važenje je ograničeno na domenu koji se tad pretražuje, zbog čega su i najsigurnija opcija za korisnike.

Kroz Privacy Sandbox, Gugl razvija nekoliko različitih programa dizajniranih da podrže funkcionalnost oglašavanja bez oslanjanja na „kolačiće trećih strana“.

Iz ugla izdavača, „kolačići“ su osnovno sredstvo u industriji digitalnog oglašavanja i prvenstveno se koriste za praćenje onlajn aktivnosti korisnika, čime omogućavaju i ciljano oglašavanje i personalizaciju sadržaja.

Profesor na Fakultetu za medije i komunikacije, Igor Černiševski, ocjenjuje da domaći mediji nisu spremni na promjene koje dolaze.

„Budući da su promjene neizbježne, trebalo bi uzeti primjere prakse velikih inostranih oglašivača, koji svoj oglašivački dio biznisa prebacuju na first-party data i na podatke korisnika koji se prijavljuju kod njih na sajtove. Međutim, kao veliko pitanje javlja se to kako možemo navesti korisnike da se prijave kod nas? Tačnije, šta im možemo ponuditi zauzvrat kako bi se prijavili na naš sajt“, navodi Černiševski.

On dodaje da se i tu javljaju problemi, budući da korisnicima u vidu „naknade“ mediji mogu ponuditi beneficije ili „lojalti“ programe, ali da je sadržaj visokog kvaliteta (premium sadržaj) nemoguće zaštitit. Takav sadržaj bi odmah prenosili drugi mediji, u integralnom obliku, što mu obara vrijednost.

Stu Kolman, viši direktor za evropski identitet u Trade Desk-u, platformi za online oglašavanje koja se takmiči sa Googleom, ocijenio je za Press Gazette da prvi eksperimenti koje sprovode ukazuju da bi Sandbox mogao umanji izdavačke prihode od oglašavanja za 30 odsto.

Takav pad bi mogao označiti kraj za mnoge medije, a održivost trenutnih modela digitalnog oglašavanja bi postala upitna.

Na pitanje kako će naši izdavači moći da „prežive“ ove promjene, Černiševski odgovara da bi veliki mediji trebalo lakše da se prilagode.

„Budući da imaju na raspolaganju velike ljudske i materijalne resurse koje mogu iskoristiti u preusmjeravanju na First-party data, veliki mediji bi trebalo lakše da se prilagode promjenama, dok će manjim medijima biti mnogo teže, te će biti i više pogođeni ovim promjenama“, kaže Černiševski.

Takođe, postoji zabrinutost da bi Sandbox mogao poslužiti kao sredstvo za Google da prigrabi ove dragocjene podatke, usmjeravajući novac od reklama od manjih izdavača ka sebi, posebno ka platformama kao što je YouTube.

Važno je istaći da Google ne napušta potpuno praćenje korisnika, već da Privacy Sandbox zamjenjuje „kolačiće“ metodama prikupljanja podataka usmjerenim na veću privatnost.

Ono što posebno zabrinjava izdavače jeste uvođenje sistema Topics, koji omogućava oglašivačima da ciljaju korisnike na osnovu njihovih interesovanja, ali odabir i dodjelu tematskih oznaka kontroliše isključivo Gugl.

Sa za sada postojećih 469 tema, u odnosu na hiljade koje nude konkurentski sistemi, postoji bojazan da će ovo ograničenje ići u prilog većim kompanijama, a na štetu manjih i specijalizovanih izdavača. Kritičari navode i da bi sistem mogao da ograniči sposobnost industrije da isporučuje relevantno i efikasno oglašavanje. Nova ekonomija

cookies google kolačići
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakDjelimični oporavak kreditiranja u evrozoni u februaru
Sljedeći članak NAjava događaja za petak, 29. mart 2024. godine

Povezani članci

NAJAVE DOGAĐAJA 02 minute čitanja

Najava događaja za petak, 5. decembar 2025. godine

Capital teme 02 minute čitanja

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

4. Decembra 2025. — 16:2402 minute čitanja

Kandidati imaju rok od 15 dana da se prijave na konkurs

Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

4. Decembra 2025. — 15:28

IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

4. Decembra 2025. — 14:43

Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

4. Decembra 2025. — 09:02

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.