LJUBLJANA, Grupa Mercator je u periodu januar-septembar 2012. godine ostvarila 2,1 milijardi evra neto prihoda od prodaje, što predstavlja 0,7 odsto više u odnosu na isti period prošle godine, objavila je slovenačka kompanija u utorak.
Kako se navodi u saopštenju, prihod u Sloveniji je opao za 2 odsto, dok su ostala tržišta zabilježila rast od 4,4 odsto. Smanjena ekonomska aktivnost u regionu, nastavak dužničke krize, pad uvoza i izvoza u Sloveniji i negativna kretanja deviznog kursa u Srbiji, imali su negativan uticaj na poslovanje Grupe Mercator. Grupa Mercator u periodu januar-septembar 2012. bilježi neto gubitak od 22 miliona evra.
Troškovi – mjere
Uprava vrši sveobuhvatnu racionalizaciju svih vrsta troškova, sa prvim efektima u visini od 5 miliona evra, koji su vidljivi u trećem kvartalu 2012. Troškovna racionalizacija se nastavlja i ostaje jedan od prvih prioriteta za poboljšanje poslovnih rezultata kompanije.
Marketinške aktivnosti
Mnogo pažnje posvećuje se obnovi marketing miksa, posebno u Sloveniji. Aktivnosti su usmjerene na osvježenje prodavnica, adaptaciju promotivnih aktivnosti i unapređenje komunikacije sa kupcima. Prvi rezultati mjerenja tržišnog učešća su već vidljivi i pokazuju preokret negativnih trendova.
Makroekonomski ambijent je još uvijek zahtjevan
Nastavak ekonomske krize i ponovna recesija u evrozoni, koja je moguća posljedica smanjenja privredne aktivnosti evrozone već u dva uzastopna kvartala, povećava nesigurnost na tržištu što dovodi do još racionalnijeg ponašanja potrošača. Na svim tržištima zabilježen je nizak ili negativan ekonomski rast, visoka nezaposlenost i posljedično pad kupovne moći potrošača. Potrošači su u skladu sa svojim kupovnim navikama, sve više skloni da štede. Na poslovanje Mercatora su u periodu januar-septembar 2012. negativno uticali značajan pad uvoza i izvoza u Sloveniji, pad potrošnje u Sloveniji, kao i na drugim tržištima u regionu, i više od 8 odsto depresijacije srpskog dinara.
Rast prihoda potiče od prodaje na tržištima izvan Slovenije
Grupa Mercator je u periodu januar-septembar 2012. ostvarila 2.141.284 hiljade evra prihoda od prodaje, što predstavlja 72,2 odsto godišnjeg plana. Prihodi od prodaje u Sloveniji, u odnosu na isti period prošle godine, smanjeni su za 2 odsto, dok se na ostalim tržištima rast prihoda i dalje nastavlja, i iznosi 4,4 odsto, u stalnim kursevima dostiže 9,7 odsto. Mercator bilježi najveći rast na tržištu Bosne i Hercegovine, gdje je prihod od prodaje povećan za 53,7 odsto, uglavnom kao rezultat akvizicije kompanije Drvopromet. Na dan 30. septembra 2012. godine u Grupi Mercator ima 24.208 zaposlenih.
Odluka o nastavku monetizacije do kraja novembra
U razvoj maloprodajne mreže Grupa Mercator je u periodu januar-septembar 2012. investirala 55.976 hiljada evra i stekla više od 43 hiljade kvadratnih metara novih bruto površina, od toga je velika većina iznajmljena. U okviru projekta monetizacije nepokretnosti dobijeno je nekoliko neobavezujućih ponuda od zainteresovanih investitora. Trenutno je u toku drugi krug pregovora, poslije kojih će Mercator steći obavezujuće ponude, nakon čega će uslijediti detaljna analiza i odluka o daljem toku projekta, koji će biti poznat do kraja novembra.
Stabilno finansijsko poslovanje
Grupa Mercator je u periodu januara-septembra 2012. uspjela da smanji neto finansijski dug. Smanjenje sredstava vezanih za obrtni kapital i posljedično smanjenje finansijskog duga je i dalje jedan od ključnih projekata u Grupi Mercator. U periodu januar-septembar 2012. tako je smanjena vrijednost zaliha za 42 miliona evra.
Ekonomika poslovanja
Značajan pad domaće potrošnje kako Sloveniji, tako i na drugim tržištima Mercatorovog poslovanja, nastavak snažne fluktuacije srpskog dinara i visoka nezaposlenost, su pored ostalih makroekonomskih kretanja, negativno uticali na ekonomiku poslovanja. EBITDA je iznosila 95,1 miliona evra (61,8 odsto godišnjeg plana), dobitak iz poslovanja Grupe je u periodu januar-septembar 2012. dostigao 33,8 miliona evra (44,2 odsto od plana za cijelu 2012. godinu). Grupa Mercator je u posmatranom periodu zabilježila gubitak od 22 miliona evra.
Novi pristup sa novom strategijom
Promjene na tržištima poslovanja zahtijevaju promjene u poslovanju cjelokupne Grupe Mercator. U tom smislu je Uprava Grupe Mercator kreirala novu viziju i misiju i definisala načela korporativnog djelovanja. Nova vizija je jasna i ostvarljiva: Mercator je najveći, najuspešniji i najefikasniji trgovac u regionu. Na prvom mjestu je potrošač, čije potrebe i želje će se ostvariti ključnim konkurentskim prednostima – stručno i ljubazno osoblje. Razvoj Grupe Mercator će biti zasnovan na stabilnoj vlasničkoj strukturi i povjerenju svih zainteresovanih strana, navodi se u saopštenju.