BEOGRAD, Izgradnjom autoputeva u Srbiji koji bi se u zimskim uslovima grijali na kritičnim dionicama značajno bi se povećala bezbjednost učesnika u saobraćaju.
Kako smatraju stručnjaci to bi bila opravdana investicija, ali treba obezbjediti finansijska sredstva.
Sekretar Odbora za građevinarstvo u Privrednoj komori Srbije Goran Rodić je rekao, komentarišući najavu ministra građevine Velimira Ilića da bi prvi projekat grijanja autoputa mogao da se primjeni preko Peštera uz korišćenje alternativnih izvora energije, da za tako nešto nije potrebno puno novca, a da bi korist bila velika.
Rodić je podsjetio da se autoputevi već odavno griju na pojedinim dionicama u evropskim zemljama – Njemačkoj, Švajcarskoj, Italiji i drugim, a da je kod nas postojala ideja da se griju mostovi, ali se od toga odustalo zbog nedostatka novca.
Za grijanje oko 25 kilometara autoputa, prema njegovim riječima, potrebno je između 2,5 i tri miliona evra.
Rodić je istakao da bi se grijale samo najkritičnije dionice, kao što su krivine i prevoji, gdje su najčešće saobraćajne nezgode. On je rekao da bi za Srbiji bilo dobro da više koristi alternativne izvore energije.
Srbija, inače, gradi klasiče autoputeve koji nisu predviđeni za velika opterećenja i velike temperaturne razlike, jer je gradnja kvalitetnih autoputeva dosta skupa, napomenuo je Rodić.
Stručnjak PKS je objasio da se takvi autoputevi grade sa duplo armiranom betonskom pločom i da se grijači stavljaju ispod završnog sloja asfalta.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić je rekao da bi uvođenje grijanja na autoputevima bilo dobro, jer bi značajno povećalo bezbjednost.
Tako bismo smanjili broj saobraćajnih nezgoda na našim putevima, ali se kao i kod uvođenja svih novih tehnologija postavlja pitanje da li imamo novca za to, naglasio je Vujanić.
On je kazao da bi realizacija takvih projekata bila mnogo isplativija ukoliko bi se koristili alternativni izvori energije.
Ministar građevinarstva Srbije Velimir Ilić je ranije rekao da bi trasa Koridora 11 mogla da ide u pravcu Ivanjice, ukoliko bude donijeta odluka za projekat grijanja autoputa preko Peštera.
U tom slučaju, kako je ukazao, izgradnja tog putnog pravca bi bila jeftinija za oko 600 miliona evra i kraća za 40 kilometara.
“Dao sam da se radi projekat grijanja autoputa preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vjetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu autoputa i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grijale autoput,” precizirao je Ilić.
On je primjetio da će, ukoliko bude urađen dobar projekat za grijanje autoputa, koji bi koštao nekoliko miliona evra i veoma brzo bio isplativ, onda moći da se ide na znatno jeftiniju varijantu preko Ivanjice i Duge poljane, umjesto skuplje varijante preko Zlatibora.
Ilić je kazao da bi tako prvi put u Srbiji postojalo grijanje autoputa, koji bi zbog toga bio dugotrajniji pet puta nego klasičan, jer ne bi bio oštećen višegodišnjim posipanjem soli tokom zime i radom mašina za čišćenje snijega.
To je, kako je istakao Ilić, veoma interesantan projekat, primjenljiv u Srbiji, koji je u više zemalja zapadne Evrope već uveliko realizovan.
Da li ćemo se odlučiti za tu jeftiniju trasu biće poznato vrlo brzo, jer projekat grijanja autoputa može da se završi za nedjelju dana, rekao je Ilić i dodao da bi iz alternativnih izvora energije, kojih na Pešteru ima puno, mogla bi da se napaja i rasvjeta autoputa. Na taj način mogu se grijati i mostovi, nadvožnjaci, a nihov vijek trajanja bi bio do 10 puta duži, a manji bi bili i troškovi održavanja, naglasio je ministar građevine. Tanjug