BANJALUKA – Građani Srpske već godinama otplaćuju kredit od pet miliona maraka koji je uzelo Javno preduzeće (JP) „Nikola Tesla“ za nikad pokrenutu masovnu proizvodnju električnih automobila u Krajini i propalu tekstilnu industriju u Hercegovini, a otplaćivaće ga još najmanje tri godine jer preostali dug po tom osnovu iznosi 2,1 milion maraka.
Iz Konsolidovanog izvještaja o izvršenju budžeta Republike Srpske za prošlu godinu vidljivo je da je lani iz Budžeta plaćeno 679.517 KM na ime obaveza po osnovu aktivirane garancije za kredit preduzeća „Biteks“ Bileća, ranije „Nikola Tesla“ Banjaluka.
„Na osnovu Odluke Narodne skupštine od 25. aprila 2013. godine, u junu iste godine Vlada je izdala garanciju Republike Srpske za kreditno zaduženje JP „Nikola Tesla“ kod „Banke Srpske“ u iznosu od pet miliona KM. Navedena garancija aktivirana je u julu 2014. godine, a stanje duga sa 31. decembrom 2020. godine iznosi 2,1 milion KM“, navedeno je u Konsolidovanom izvještaju koji se nalazi na dnevnom redu sjednice Narodne skupštine RS koja je počela danas.
U Konsolidovanom izvještaju se još navodi i da se na kontu potraživanja za zatezne kamate u zemlji evidentira potraživanje u iznosu od 1,7 miliona KM koje se odnosi na zateznu kamatu obračunatu „Biteksu“ zbog neizmirenja obaveza po kreditu za koji je garantovala Srpska.
Dodaje se i da je za dio potraživanja po osnovu ugovorenih i zateznih kamata, koja nisu naplaćena u roku dužem od 12 mjeseci od datuma dospijeća, izvršena korekcija te da su kao nenaplativa klasifikovana potraživanja za kamate obračunate „Biteksu“ u iznosu od 1,3 miliona KM.
Kao ostala kratkoročna potraživanja evidentiran je dug „Biteksa“ u iznosu od 679.517 KM, što je iznos godišnje rate za kredit.
Tu nije kraj stavkama koje se odnose na „Biteks“ u Budžetu Srpske, pa su tako među spornim ostalim kratkoročnim potraživanjima u zemlji evidentirana potraživanja od „Biteksa“ u iznosu od 3,4 miliona KM.
Podsjećamo, JP „Nikola Tesla” osnovano je 2012. godine sa djelatnošću u oblasti tekstila i proizvodnje automobila.
Za direktora je imenovan Dragan Vučetić, koji je u to vrijeme bio savjetnik Milorada Dodika, tadašnjeg predsjednika RS.
Obećavao je masovnu proizvodnju električnih automobila koji će od „Republike Srpske napraviti najpoželjniju destinaciju za investiranje na Balkanu“.
Narodna skupština RS je po hitnom postupku, na prijedlog Vlade, u aprilu 2013. godine dala bezuslovne garancije RS za kreditno zaduženje preduzeća „Nikola Tesla“.
Tadašnji ministar finansija Zoran Tegeltija je rekao da će lično snositi odgovornost ukoliko ovaj projekat ne uspije.
Na pitanje novinara CAPITAL-a zašto na poziciju javnog preduzeća Vlada postavlja direktora koji iza sebe ima niz propalih privatnih firmi, Tegeltija je odgovorio da ako je Vučetiću propao privatni biznis, ne znači da neće biti uspješan sa javnim preduzećem, te da garantuje za njega i da će snositi ličnu odgovornost.
Tegeltija nije snosio bilo kakvu odgovornost, a njegovu procjenu i zalaganje za Vučetića, građani plaćaju godišnje blizu 700 hiljada KM.
Kako je i šta Vučetić radio najbolje znaju istražni organi pod čijom je lupom bio duže vrijeme zbog brojnih malverzacija koje su RS koštale milione maraka.
Uprava kriminalističke policije MUP-a Republike Srpske podnijela je još u junu 2015. godine izvještaj tadašnjem Specijalnom tužilaštvu RS protiv Vučetića zbog osnova sumnje da je kao v.d. direktora JP „Nikola Tesla” zloupotrijebio službeni položaj i izvršio poslovnu prevaru, čime je ovom preduzeću uzrokovao štetu od 1,1 milion KM.
Prema posljednjim informacijama, nalazi se u Njemačkoj čije državljanstvo ima i nedostupan je domaćim organima gonjenja, o čemu je CAPITAL pisao u tekstu „Njemačka odbila da izruči Dragana Vučetića, bivšeg Dodikovog savjetnika“.
Nakon neuspjelog biznisa sa elektromobilima, u 2016. godini došlo je do promjene naziva i sjedišta preduzeća, nakon čega posluje kao „Biteks“ Bileća, ali bezuspješno. Od 2019. godine blokirani su im računi.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Bilo bi lijepo čuti otkud ovaj vundkerkind iz Njemačke u Bajinoj ekipi. Čime se to majstor dokazao i kako je napravio budalama sve oko sebe. Naročito smiješni su bili Ž. Kovačević i prof. Komić koji su se prilikom svečane promociije vozikali u električnom plastikaneru, dok su brkati Kalderini majstori u novim uniformama i sa ključevima br. 48 u rukama ponosno pozirali pored Vučetića koji je u zanosu pred kamerama objašnjavao kako će “Kalderini sttučnjaci” unaprijediti domet el. vozila sa sadašnjih120 na 360 km 🙂 🙂 :).