SARAJEVO, Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mladen Zirojević izjavio je da se najnovijim prijedlogom Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva predlaže pooštravanje parametara kvaliteta naftnih goriva koja se mogu prometovati na tržištu u BiH i utvrđuje prelazni period za jedinog domaćeg proizvođača naftnih goriva – Rafineriju nafte Brod.
“Ministarstvo je provelu potrebnu proceduru te je Savjetu ministara uputilo prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva. Nadam se da će zbog hitnosti prijedlog biti predmet razmatranja Savjeta ministara u narednih nekoliko dana” – najavio je Zirojević.
On je objasnio da dizel gorivo, ulje za loženje i bezolovni benzin koji se trenutno proizvodi u Rafineriji nafte Brod po jednom, odnosno tri parametra odstupa od najoštrijih zahtjeva evropskih standarda. Savjetu ministara je predloženo da utvrdi prelazni period u maksimalnom trajanju od tri godine u kojem se gorivo proizvedeno u BiH može prometovati na domaćem tržištu, a da se pri to ni na koji način ne ograničava promet kvalitetnih derivata iz uvoza.
Zirojević je naglasio da ovaj ustupak domaćem proizvođaču naftnih goriva nije nikakav presedan od uobičajne prakse u zemljama regiona. Naime, u zemljama u regionu više od deset godina postoje mehanizmi zaštite domaćih proizvođača naftnih goriva. Ova praksa je rezultat činjenice da rafinerijski kapaciteti u zemljama regiona ne proizvode naftna goriva koja zadovoljavaju najoštrije evropske standarde kvaliteta, zbog čega im se na različite načine omogućava plasman takvog goriva na domaće tržište.
On je negirao tvrdnje da je za potrošače gorivo iz Rafinerije nafte Brod štetno i naveo da se takve informacije ovih dana smišljeno plasiraju u medijima. “Želim jasno istaći da su ovakve tvrdnje apsolutna neistina i nemaju uporište u realnim pokazateljima. Dizel gorivo koje se proizvodi u Rafineriji nafte Brod je EURO 4 i EURO 5 kvaliteta, sa sadržajem sumpora manjim od 50 mg/kg. EURO 5 kvlaitet je na snazi u zemljama EU od početka 2009. godine” – pojasnio je ministar.
Zirojević je istakao da se do prije godinu dana ovakvo dizel gorivo prometovalo na tržištu koje je generator najoštrijih zahtjeva za kvalitetom.
“Oni koji se protive donošenju izmjena i dopuna Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva zaboravljaju da napomenu činjenicu da je u zemljama regiona dozvoljeno ili je povremeno dozvoljeno na tržište plasirati dizel gorivo kvaliteta D2, a to je gorivo sa sadržajem sumpora oko 5000 mg/kg, što je 100 puta više u odnosu na gorivo koje se proizvodi u BiH” – objasnio je on.
Prema njegovim riječima, bezolovni benzin koji se proizvodi u BiH ima povećan sadržaj tri parametra benzen, sumpor i aromati u odnosu na najoštriji evropski standard. Savjetu ministara BiH je predloženo da se prelazni period produži za maksimalno tri godine. Ovaj period je neophodan za realizaciju kapitalnih investicija u rafinerijske kapacitete čija se vrijednost procjenjuje na preko 500 miliona evra.
Nakon isteka prelaznog perioda, Rafinerija nafte Brod proizvodiće naftna goriva koja su u potpunosti usklađena sa najmodernijim i najoštrijim evropskim standardima. Ova činjenica kao i višak kapaciteta u Rafineriji nafte Brod su stvarni razlog zbog kojega se želi spriješiti ili otežati pozicija domaćeg proizvođača naftnih goriva – pojasnio je Zirojević.
On je upozorio da bi se, ukoliko Savjet ministara ne usvoji prijedlog Odluke, naftno tržište u BiH vrlo lako moglo podijeliti, čime bi bio napravljen ogroman korak unazad, a svi napori i dostugnuća u proteklih deset godina bili bi poništeni.
S druge strane, ovakav scenario pogoduje jedino dobavljačima koji uvoze naftno gorivo u BiH, jer se manipulacijama Odlukom o kvalitetu tečnih naftnih goriva postavlja klasična administrativna barijera za jedinog domaćeg proizvođača – navodi Zirojević.
Komentarišući mogućnost da negativna klima koje se stvorila oko statusa Rafinerije nafte Brod utiče na potencijalne investitore, Zirojević je rekao da je “revitalizacija i modernizacija postrojenja u Rafineriji veoma značajna strana investicija i generator razvoja”.
“Slijedeći primjere susjednih zemalja, organi vlasti i kreatori poslovnog okruženja moraju imati u vidu ne samo održavanje investicija u zemlji već i njihovo dalje privlačenje. Ne treba napominjati da nivo stranih investicija u BiH nije na zavidnom nivou kako zbog imidža BiH tako i zbog globalnih ekonomskih prilika. Bojim se da ovakvi primjeri dodatno urušavaju i destimulišu dalja ulaganja što nam nikako ne i de u prilog” – poručio je u intervjuu SRNI Mladen Zirojević, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH.