NJUJORK, Upiti za pretragu interneta koji u rezultatima sadrže mapu, čine 20 odsto svih pretraga na Googleu.
Još je važnije prepoznavanje lokacije, geografska informacija bez koje naši smartfoni i slični uređaji danas teško funkcionišu.
Predviđa se da će u budućnosti ključevi „znati” da se nalaze na kancelarijskom stolu, a alat će nas podsjetiti da je pozajmljen prijatelju, dok će automobil sam da nas odveze prvo do kancelarije po ključeve, a onda do prijatelja po alat. Za to će biti neophodne savršene mape i zbog toga je ovo trenutno veliko poprište u borbi za novog vladara virtuelnog svijeta, piše New York Times.
Lik Vensan, jedan je od direktora u Googleu i idejni tvorac Street View servisa, ove jeseni je bio u splavarskoj ekspediciji duž kanjona Kolorada. Tri metra iznad vode na splavu je bila pričvršćena zelena kugla veličine fudbalske lopte sa 15 kamera. Ova sprava je glavni dio servisa Street View koji korisnicima Google Maps omogućava da neku tačku na planeti vide u pregledu od 360 stepeni. Street View danas pokriva 3.000 gradova u 54 zemlje. Od jeseni Google mobili krstare ulicama Beograda, Novog Sada i Niša.
Dio ogromnih ulaganja Google planira da pokrije tako što će naplatiti najvećim kompanijama koje njegove mape koriste kao polazište za svoje usluge. Granica je postavljena na 25.000 dnevnih korišćenja mapa 90 dana uzastopno, što pogađa oko 3.500 kompanija. Naplatna rampa je već neke otjerala. FourSquare je napustio Google Maps prošle zime, Wikipedia početkom godine, a Apple ovog ljeta. Svi su se okrenuli alternativnom britanskom servisu Open Street Maps (OSM), koji nazivaju kartografskom Wikipediom, jer se zasniva na doprinosu korisnika.
„Niko se ne takmiči sa Googleom da dostigne nivo njihovih mapa zbog toga što nije sasvim racionalno. Na duže staze su toliki troškovi neodrživi”, kaže Stiv Kost koji je prije 10 godina osnovao OSM, danas glavnu prijetnju kartografskom monopolu Googlea.
Kostovoj koaliciji zasad dobro ide. U Sjevernoj Koreji i nekim dijelovima Evrope imaju više podataka nego Google. Problem je što u nekim oblastima nema dovoljno preciznih podataka o adresama i saobraćajnim pravilima. U pomoć im je priskočio Telenav, koji proizvodi GPS navigacije. Ustupio im je podatke o saobraćajnim propisima i angažovao profesionalne kartografe da pomognu amaterima. FourSquare je napravio aplikaciju za korekciju mapa.
Kost je uvjeren da će njegov servis na kraju pobijediti u ovoj utakmici. Google ostaje pri strategiji da će imati najbolje mape i ne pita za cijenu.
Danas mape „govore” vozaču gdje da skrene, lijevo ili desno. Kada automobili budu sami upravljali, mapa će biti suštinski dio mašine. Trenutno ulicama Kalifornije i Nevade krstari 25 eksperimentalnih Google samo-vozila koja su prešla oko 600.000 milja bez ozbiljnog incidenta. U ovom slučaju algoritmi ne rade dobro zbog velikog napretka u razvoju vještačke inteligencije, već zato što su zasnovani na mapama. Svaku saobraćajnicu je prethodno ispitalo vozilo sa vozačem.
Sergej Brin, suosnivač Googlea, obećao je da će tehnologija automobila koji sami upravljaju biti usavršena za četiri godine. Tesla Motors obećava svoju verziju za tri godine, uz nagovještaj da neće koristiti Google Maps.
„Sve mape će u jednom trenutku biti samo skup podataka. Na kraju će pobijediti onaj ko bude imao najviše podataka”, zaključio je Tim Orajli.
Ovaj izdavač i poznati vizionar iz Silicijumske doline uvjeren je da internet prerasta u ogroman zajednički kompjuter čije će najvažnije pojedinačne funkcije zavisiti od prepoznavanja lokacije, prenose agencije.