SARAJEVO , Aviokompanije iz regije prolaze kroz težak period. U Croatia Airlinesu planiraju restrukturiranje kompanije, a ona, među ostalim, podrazumijeva i otpuštanje 230 radnika. JAT godinama posluje sa gubitkom, iako se za ovog nacionalnog avioprevoznika iz Srbije najavljuju bolji dani.
S druge strane, vlastima Federacije BiH pošlo je za rukom da dio državne kompanije BH Airlines proda jednoj od najuspješnijih aviokompanija na svijetu, Turkish Airlinesu, no partnerstvo nije bilo dugog vijeka.
Avioni BH Airlinesa u posljednje vrijeme više su na zemlji nego na nebu. Nedavno su svi bankarski računi ove kompanije blokirani zbog neizmirenih dugova.
Loša finansijska situacija, kako tvrde u Ministarstvu prometa i komunikacija Federacije BiH, nastala je najvećim dijelom zbog neizmirivanja obaveza leasinga prema Hypo Alpe-Adria Bank, kojeg je BH Airlines uzeo za kupovinu dva polovna aviona stara 10 godina.
“Računi BH Airlinesa bili su blokirani od strane Hypo Banke zbog neizmirivanja dugovanja koji su dospijevali po osnovu leasinga dva aviona“, rekla je Amila Lačević iz Ministarstva prometa i komunikacija FBiH.
BH Airlines je dva aviona kupio za 18,4 miliona dolara, od kojih je do sada banci vraćeno 15 miliona. Kako bi se vratio ostatak duga, predlaže se da oba aviona prodaju za osam miliona, čime bi banka zaradila 5,6 miliona dolara.
Iz Vlade navode kako je do krize u servisiranju dugova došlo jer je uprava BH Airlinesa koju su činili predstavnici Turkish Airlinesa prestala plaćati rate Hypo Alpe-Adria banci.
“Ta dugovanja se nisu izmirivala kada su upravu BH Airlinesa činili članovi Turkish Airlinesa u većini“, kazala je Lačević.
Al Jazeera je pokušala dobiti komentar od turske aviokompanije, ali odgovorili su da o ovoj temi ne žele davati ikakve komentare.
Vlada Federacije BiH postigla je dogovor sa bankama, tako da je BH Airlines ponovno počeo da leti, ali ne u potpunosti.
Avion koji je ranije prizemljen u Njemačkoj još je tamo, jer kompanija nema sredstava da ga vrati nazad u Sarajevo.
Iz BH Airlinesa očekuju da će se normalan red letenja uspostaviti do kraja aprila.
“Mi smo zakazali za prvi april promociju leta za Skoplje, međutim, i to ćemo prolongirati za kraj aprila, jer očekujemo povratak aviona iz Njemačke od 15. do 20. aprila, tako da ćemo ispoštovati kompletan red letenja koji smo pripremili za ljeto 2013”, objasnio je Edin Hrapović iz BH Airlinesa.
Kao konačno rješenje problema BH Airlinesa spominje se i gašenje kompanije, što prema analitičarima nije nemoguć scenario.
“Prvo zbog velikih dugova koje ima realno i koja se uvijek prave. Oni nemaju uopšte projekat kako zaustaviti te dugove i na osnovu čega praviti bazu da se ne zatvori aviokompanija. To je osnovna stvar”, mišljenja je avijacijski analitičar Rifet Tirak.
Iako gašenje kompanije možda zvuči kao drastična mjera, vlada FBiH koja je većinski vlasnik BH Airlinesa kaže kako to nije isključena opcija, iako rade na svemu kako do toga ipak ne bi došlo. Al Jazeera