BRISEL, Francuski proizvođači automobila su najbliži ispunjenju ciljeva Evropske unije za smanjenje emisije ugljen-dioksida (CO2), dok su japanski proizvođači najdalje, objavila je juče ekološka organizacija T&E.
U izveštaju te organizacije sa sjedištem u Briselu se navodi da nijedna od pomenutih grupa proizvođača nije uspjela da ostvari značajnije smanjenje emisije štetnih gasova njihovih automobila u 2007., tako da je krajnje neizvesno da li će uopšte uspjeti da ostvare te ciljeve, prenosi agencija DPA.
Prema prijedlogu zakona Evropske komisije, o kojem se trenutno vode rasprave, svakom proizvođaču automobila koji u Evropi prodaje veliki broj vozila treba da se odredi cilj za prosječnu količinu CO2 koji će novi automobili tih kompanija emitovati od 2012.
Predloženi ciljevi se izračunavaju pomoću prosječne težine vozila koja prodaje svaki proizvođač, tako da “Fijat” i “Suzuki” imaju cilj od 122 grama po kilometru, a proizvođači luksuznih putničkih vozila poput BMW i “Dajmlera” od 137 grama po kilometru, izračunato na osnovu težine postojećih modela.
U izveštaju T&E se navodi da je grupacija “Pežo Sitroen” najbliža ispunjenju svog cilj, pošto treba da smanji prosječnu emisiju CO2 iz novih automobila za deset odsto u sljedećih pet godina. Cilj “Renoa” iznosi 13 odsto, “Fijata” 14 a “Tojote” 15 odsto.
Na drugom kraju spektra, japanski “Suzuki” će morati da smanji prosječnu emisiju štetnih gasova za čak 25 odsto, “Dajmler” i “Mazda” za 24 odsto, a “Nisan” za 22 odsto, objavila je organizacija T&E i istakla: “Zanimljivo je da su tri od četiri kompanije na dnu liste japanske. One nisu tokom 2007. postigle dovoljan napredak i moraće da ubrzaju napore usmjerene ka tom cilju.”
“Mazda” je lani smanjila prosječnu emisiju CO2 za 1,4 odsto, “Suzuki” za samo 0,8 odsto, dok je emisija “Honde” porasla za 1,1 odsto. Francuske kompanije su bliže ispunjenju ciljeva, ali i one sporo napreduju – emisija “Pežo-Sitroena” je pala 0,9 odsto, a “Renoa” samo 0,5 odsto, upozorio je T&E.
Najveće smanjenje emisije je postigao njemački proizvođač BMW od 7,3 odsto, ali u skladu sa ciljem za tu kompaniju, potrebno je do 2012. postići smanjenje od još 19 odsto.