Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

    4. Decembra 2025. — 16:24

    Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

    4. Decembra 2025. — 15:28

    IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

    4. Decembra 2025. — 14:43

    Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

    4. Decembra 2025. — 09:02
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    U BiH uvezeno 8.100 novih i 71 hiljada polovnih vozila

    30. Novembra 2025. — 11:04

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Black Friday postao još isplativiji uz pomoć vještačke inteligencije

    30. Novembra 2025. — 14:27

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15

    Hrvatska među državama s najvećom inflacijom u EU

    3. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Ford najviše profitirao

Ford najviše profitirao

Dragana EremijaDragana Eremija21. Augusta 2016. — 07:00Nema komentara3 minute čitanja

NJEMAČKA, Folksvagen je u velikim problemima. Ne samo da je morao da pošalje više hiljada radnika na prinudni odmor, već je prodao najviše vozila, a zaradio najmanje. ford

U teoriji je sve jednostavno: najveći moraju da budu i najprofitabilniji. Jer što je neka firma veća, ona bolje može da koristi prednosti svoje veličine.

Stručno se to zove Economies of Scales. Što više jedinica proizvoda proizvedu, to više mogu da smanje troškove za svaki proizvedeni komad pojedinačno.

Ali u praksi to ne funkcioniše uvijek i to pokazuje i poređenje profita proizvođača automobile u prvom polugodištu 2016.

Na vrhu liste je Ford, američki koncern, koji se u prošlosti nije baš proslavio sjajnim rezultatima. Ni stručnjaci ih nisu očekivali na vrhu liste.

Mjereno apsolutnom zaradom po vozilu i maržom profitabilnosti, Ford je po prodatom vozilu ostvario 1.652 evra dobiti.

Marža koja se mjeri jedinicom EBIT (zarada prije obračuna kamata i poreza, prim. ur), iznosila je 8,7 odsto.

Iza Forda je Dženeral motors s maržom od 8,6 procenata. I to je iznenađenje, s obzirom na to da je taj američki koncern 2009. proglasio insolventnost.

Ključ uspjeha stručnjaci poput Ferdinanda Dudenhefera, direktora centra CAR (Center Automotive Research) na univerzitetu Duizburg-Esen, vide u fleksibilnosti u procesu proizvodnje.

Muke Folksvagena sa sopstvenim strukturama Najveći evropski proizvođač, njemački Folksvagen, trenutno je svjetski lider po broju prodatih vozila, ali ima maržu od samo 4,5 odsto, što je najgore u kategoriji proizvođača velikih serija vozila.

„Folksvagen već godinama ima strukturni problem“, ukazuje Dudenhefer.

Na jednoj strani to je savezna pokrajina Donja Saksonija koja drži 20 odsto dionica koncerna, a s druge ulogu igra i suodlučivanje radnika u rukovođenju koncerna.

Sigurnost radnih mjesta je poput dogme koja ne može da se obori, a to onda znatno utiče i na radne procese:

„Folksvagen danas u sopstvenoj režiji proizvodi sjedišta, osovine i neke druge komponente – i to u Njemačkoj, gdje su plate i troškovi rada visoki. Ti poslovi su zaštićeni i to je kratkoročno dobro, ali šteti profitabilnosti Folksvagena“, kritikuje Dudenhefer.

Japan i Južna Koreja u problemima Kritike stižu i na račun južnokorejske firme Hjundai-Kia i nekadašnjeg rekordera po stopi profita, japanske Tojote.

Izraženo u apsolutnim brojevima, Hjundai po vozilu zaradi 755 evra i još je gori od Folksvagena koji po prodatom komadu zaradi 801 evro.

Poređenja radi podsjećamo: Ford po vozilu zaradi 1.652 evra. Tojota ima maržu od osam odsto, po vozilu zabilježi profit od 1.602 evra, što uopšte nije loše.

Ipak Dudenhefer smatra da je zvijezda Japanaca u opadanju:

„Izgleda da ono što je u prošlosti odlikovalo Japance, ne samo Tojotu, već i Hondu, Micubiši, Suzuki i kako se već oni svi zovu – danas nije tako jako izraženo.“

Bivše zvijezde blijede, u usponu su neke nove… Premijum-proizvođači u nekoj drugoj ligi.

U poređenju s firmama poput Folksvagena, koje proizvode masovno i u velikoj seriji, premijum-marke igraju u nekoj drugoj ligi.

BMW (9,5 odsto Ebit-marže) i Mercedes (7,9 odsto) u prvom polugodištu 2016. zaradili su solidan novac. Uzmemo li za mjeru apsolutnu zaradu po vozilu, onda su proizvođači luksuznih automobila naravno u sasvim drugom svijetu.

Njihovi automobili koštaju mnogo više od modela za široke narodne mase. Najbolji primjer su marke poput Ferarija ili Poršea.

U prvih šest mjeseci ove godine svaki prodati Ferari u prosjeku je koštao 310.250 evra, a kod Poršea se radilo o 93.410 evra.

Ferari je s 18 odsto imao daleko najbolju maržu u segmentu premijum-proizvođača. Italijani po vozilu zarade 56.000 evra. Porše zaradi mnogo manje od Ferarija – 15.641 evro po vozilu (marža od 16,7 odsto). Nezavisne novine

auto industrija bmw ferari ford mercedes tojota volkswagen
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMakedonija smanjila kreditni rejting
Sljedeći članak Značaj manifestacionog turizma

Povezani članci

TECH 03 minute čitanja

Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Isplata penzija u Republici Srpskoj u ponedjeljak

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

4. Decembra 2025. — 16:2402 minute čitanja

Kandidati imaju rok od 15 dana da se prijave na konkurs

Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

4. Decembra 2025. — 15:28

IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

4. Decembra 2025. — 14:43

Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

4. Decembra 2025. — 09:02

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.