Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

    22. Decembra 2025. — 15:35

    Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

    22. Decembra 2025. — 15:13

    Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

    22. Decembra 2025. — 14:17

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Prosječna novembarska plata 1.563 KM

    22. Decembra 2025. — 12:01

    Banka Francuske podigla prognozu ekonomskog rasta uprkos političkoj nestabilnosti

    19. Decembra 2025. — 13:32

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Stellantis povlači radnike Fiata iz Srbije

    22. Decembra 2025. — 16:17

    Federacija BiH smanjila trgovinski deficit

    22. Decembra 2025. — 10:55

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Hajneken kažnjen zbog greške na limenci

    21. Decembra 2025. — 14:04

    Srebro poskupjelo ove godine za više od 130 odsto

    22. Decembra 2025. — 09:02

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Koje su svjetske države najbolje po stopama oporezivanja kompanija

    21. Decembra 2025. — 09:02

    SAD usvojila Zakon o Zapadnom Balkanu

    21. Decembra 2025. — 08:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Ford najviše profitirao

Ford najviše profitirao

Dragana EremijaDragana Eremija21. Augusta 2016. — 07:00Nema komentara3 minute čitanja

NJEMAČKA, Folksvagen je u velikim problemima. Ne samo da je morao da pošalje više hiljada radnika na prinudni odmor, već je prodao najviše vozila, a zaradio najmanje. ford

U teoriji je sve jednostavno: najveći moraju da budu i najprofitabilniji. Jer što je neka firma veća, ona bolje može da koristi prednosti svoje veličine.

Stručno se to zove Economies of Scales. Što više jedinica proizvoda proizvedu, to više mogu da smanje troškove za svaki proizvedeni komad pojedinačno.

Ali u praksi to ne funkcioniše uvijek i to pokazuje i poređenje profita proizvođača automobile u prvom polugodištu 2016.

Na vrhu liste je Ford, američki koncern, koji se u prošlosti nije baš proslavio sjajnim rezultatima. Ni stručnjaci ih nisu očekivali na vrhu liste.

Mjereno apsolutnom zaradom po vozilu i maržom profitabilnosti, Ford je po prodatom vozilu ostvario 1.652 evra dobiti.

Marža koja se mjeri jedinicom EBIT (zarada prije obračuna kamata i poreza, prim. ur), iznosila je 8,7 odsto.

Iza Forda je Dženeral motors s maržom od 8,6 procenata. I to je iznenađenje, s obzirom na to da je taj američki koncern 2009. proglasio insolventnost.

Ključ uspjeha stručnjaci poput Ferdinanda Dudenhefera, direktora centra CAR (Center Automotive Research) na univerzitetu Duizburg-Esen, vide u fleksibilnosti u procesu proizvodnje.

Muke Folksvagena sa sopstvenim strukturama Najveći evropski proizvođač, njemački Folksvagen, trenutno je svjetski lider po broju prodatih vozila, ali ima maržu od samo 4,5 odsto, što je najgore u kategoriji proizvođača velikih serija vozila.

„Folksvagen već godinama ima strukturni problem“, ukazuje Dudenhefer.

Na jednoj strani to je savezna pokrajina Donja Saksonija koja drži 20 odsto dionica koncerna, a s druge ulogu igra i suodlučivanje radnika u rukovođenju koncerna.

Sigurnost radnih mjesta je poput dogme koja ne može da se obori, a to onda znatno utiče i na radne procese:

„Folksvagen danas u sopstvenoj režiji proizvodi sjedišta, osovine i neke druge komponente – i to u Njemačkoj, gdje su plate i troškovi rada visoki. Ti poslovi su zaštićeni i to je kratkoročno dobro, ali šteti profitabilnosti Folksvagena“, kritikuje Dudenhefer.

Japan i Južna Koreja u problemima Kritike stižu i na račun južnokorejske firme Hjundai-Kia i nekadašnjeg rekordera po stopi profita, japanske Tojote.

Izraženo u apsolutnim brojevima, Hjundai po vozilu zaradi 755 evra i još je gori od Folksvagena koji po prodatom komadu zaradi 801 evro.

Poređenja radi podsjećamo: Ford po vozilu zaradi 1.652 evra. Tojota ima maržu od osam odsto, po vozilu zabilježi profit od 1.602 evra, što uopšte nije loše.

Ipak Dudenhefer smatra da je zvijezda Japanaca u opadanju:

„Izgleda da ono što je u prošlosti odlikovalo Japance, ne samo Tojotu, već i Hondu, Micubiši, Suzuki i kako se već oni svi zovu – danas nije tako jako izraženo.“

Bivše zvijezde blijede, u usponu su neke nove… Premijum-proizvođači u nekoj drugoj ligi.

U poređenju s firmama poput Folksvagena, koje proizvode masovno i u velikoj seriji, premijum-marke igraju u nekoj drugoj ligi.

BMW (9,5 odsto Ebit-marže) i Mercedes (7,9 odsto) u prvom polugodištu 2016. zaradili su solidan novac. Uzmemo li za mjeru apsolutnu zaradu po vozilu, onda su proizvođači luksuznih automobila naravno u sasvim drugom svijetu.

Njihovi automobili koštaju mnogo više od modela za široke narodne mase. Najbolji primjer su marke poput Ferarija ili Poršea.

U prvih šest mjeseci ove godine svaki prodati Ferari u prosjeku je koštao 310.250 evra, a kod Poršea se radilo o 93.410 evra.

Ferari je s 18 odsto imao daleko najbolju maržu u segmentu premijum-proizvođača. Italijani po vozilu zarade 56.000 evra. Porše zaradi mnogo manje od Ferarija – 15.641 evro po vozilu (marža od 16,7 odsto). Nezavisne novine

auto industrija bmw ferari ford mercedes tojota volkswagen
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMakedonija smanjila kreditni rejting
Sljedeći članak Značaj manifestacionog turizma

Povezani članci

NOVOSTI 03 minute čitanja

Radnici u “Željeznicama” nezadovoljni, uprava tvrdi da je sve po zakonu

NOVOSTI 03 minute čitanja

Porezi koče 13. platu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

22. Decembra 2025. — 15:3534 minute čitanja

Ministarstvo finansija RS odbilo je zahtjev računovođa da se rok za predaju godišnjih finansijskih izvještaja

Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

22. Decembra 2025. — 15:13

Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

22. Decembra 2025. — 14:17

Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

22. Decembra 2025. — 13:21

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.