NJUJORK – Globalna brodarska industrija trenutno uživa u najvišem nivou prihoda još od 2008. godine, s obzirom na to da je kombinacija snažnog skoka tražnje za cijelim nizom roba te poremećenih lanaca snabdijevanja zbog pandemije, tarife za prevoz robe povećala na gotovo rekordne nivoe, navodi Blumberg.
Trenutno zarađuju gotovo svi: od kontejnerskih brodova preko brodova za rasute terete do specijalizovanih za prevoz automobila. U rastu tarifa za prevoz robe jedino zaostaju brodari koji se bave prevozom nafte i gasa u tankerima.
U središtu skoka tarifa za prevoz robe su ipak kontejnerski brodovi, čije su cIJene prevoza svakog dana sve više. Na primJer, za prevoz 40-stopnog kontejnera od Kine do Evrope brodari trenutno traže oko 14.300 dolara, što je 500 odsto više nego godinu dana ranije.
Prevoz kontejnera iz kineskih luka do onih na američkoj istočnoj obali još je skuplji, iznad 20.000 dolara, pokazuju podaci Frajtosa (Freightos), agencije koja prati kretanje brodskih tarifa za prevoz robe.
Ogromna zarada već počinje da se nazire u ovogodišnjim poslovnim prognozama brodara. Tako je danski A. P. Moler Maersk – najveći svjetski kontejnerski prevoznik – prošlog mjeseca povećao prognozu ovogodišnje dobiti za čak pet milijardi dolara.
Međutim, postoje i prevoznici koji smatraju da im ovakav skok vozarina dugoročno – šteti. Tako razmišlja vođstvo francuskog brodara CMA CGM – trećeg po veličini kontejneraša u svijetu – koje se odlučilo na rijedak primjer zamrzavanja svojih vozarina na spot tržištu. Iz kompanije su poručili da žele da očuvaju dugoročne odnose sa klijentima i stoga će svoje vozarine zadržati na sadašnjim nivoima narednih pet mjeseci. Kamatica