NJUJORK, Najpopularnija socijalna mreža na svijetu Fejsbuk sprema se za izlazak na berzu, usput privlačeći pažnju kupovinom mobilnog servisa Instagram za milijardu dolara.
Kako se očekuje, kapitalizacija Fejsbuka će poslije objavljivanja iznositi 100 milijardi dolara i po ovom pokazatelju ta socijalna mreža će se izjednačiti sa Pepsijem, farmaceutskim gigantom Merkom, proizvođačem kompjuterskog „gvožđa“ Intelom i industrijskim holdingom Simensom.
Mnogi smatraju da je ova vrijednost od 100 milijardi u mnogome preuveličana. Među glavnim kritičarima koji socijalne mreže naziva „mjehurima od sapunice“ i ne preporučuje investitorima da ulažu novac u njih je milijarder Voran Bafet. Njegova tačka gledišta se zasniva na sjećanjima vezanim za krizu s početka 2000. godina kad su mnoge IT-kompanije u razvoju propale u tren oka.
U korist IT-giganata ne govore ni metode njihovog povećanja sopstvene dobiti – na primjer, Majkrosoft je već bio sudski gonjen u cijelom svijetu zbog kršenja zakona o antimonopolu kad je kompanija nametala svoje proizvode.
U sličnu situaciju sad je dospio i Ele. Ministarstvo pravde SAD optužilo ga je za previsoke cijene elektronskih knjiga za čitanje sa “ajpeda” – oni koji žele da uživaju u čitanju upravo uz pomoć ovog tableta plaćali su mnogo više u poređenju sa onima koji su elektronske knjige kupovali za čitanje sa drugih uređaja.
“Glavna aktiva IT-preduzimača je lojalnost korisnika. Magnati virtuelne realnosti prave novac od vazduha, ali im se ne može negirati dalekovidost i poslovna umješnost. Kupovanje Instagram – startapa sa istorijom od godinu i po dana upravo svjedoči o tome da Mark Cukerberg pravilno bira nove pravce razvoja”, uvjeren je producent sajta o ruskom internet-biznisu Jurij Sinodov.
On objašnjava da je “prije svega, to kupovina korisnika. Međutim, pritom treba shvatiti da kompanije treba da predvide moguće rizike u svom biznisu. Fejsbuk je imao određeni rizik zato što su ove vizuelne socijalne mreže poput Instagrama vrlo jednostavne i privlačne, mogle da odvuku značajan dio korisnika u budućnosti. Dakle, plativši milijardu dolara – što nije tako veliki iznos – Cukerberg je uspio da otkloni ovaj rizik i samim tim da podigne kapitalizaciju svoje kompanije prije planiranog IPO-a“.
Sinodov navodi i da”Fejsbuk uvijek prati ono što može da postane sljedeći mega brend i spreman je da plati za to. Prošle godine socijalna mreža je kupila startap Friend.ly koji predstavlja socijalni servis pitanja i odgovora. Istovremeno je progutala i projekte kao što su ‘Push Pop Press’ (kompaniju koja izdaje elektronske knjige), dizajnersku firmu Sofa i mobilni čet Beluga“, prenose agencije.