BANJA LUKA – Bivši ministar trgovine i turizma RS Boris Gašpar, član je Upravnog odbora firme “Farmland” iz Nove Topole, kojoj je 2005. godine omogućio prodaju državnog kapitala Govedarske farme, a preko koje sada pokušava da “debelo” naplati nadoknadu za zemljište na trasi kojom prolazi autoput Banja Luka – Gradiška.
Gašpar je bio ministar i potpredsjednik Vlade RS u vrijeme kad je njen predsjednik bio Dragan Mikerević. Na takvom položaju on je imao informaciju o tome kuda će ići trasa autoputa Banja Luka – Gradiška kao i o tome koliko će Vlada plaćati za otkup zemljišta i objekata na trasi.
Prema rješenju koje je u posjedu “Glasa Srpske”, Osnovni sud u Banjoj Luci 28. januara 2005. godine donio je rješenje o prodaji preostalog dijela državnog kapitala u Govedarskoj firmi u Novoj Toli koja od tada posluje pod nazivom “Farmland” Nova Topola.
Ta firma danas zahtijeva veliku novčanu nadoknadu za oko četiri dunuma zemljišta preko kojeg prolazi trasa autoputa Banja Luka – Gradiška. Međutim, direktor Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne odnose RS Tihomir Gligorić kaže da “Farmland” nema pravo ni na kakvu naknadu.
– U postupku prenosa prava raspolaganja sa AD “Farmland” Nova Topola, područna jedinica Uprave Gradiška ustanovila je da “Farmland” nema pravo na naknadu u postupku prenosa prava raspolaganja, a u svrhu izgradnje autoputa. Predmet je vraćen na ponovni postupak i očekujemo stručno mišljenje – kaže Gligorić.
Iako nezvanične informacije govore da se pored Gašpara iza Farmlanda kriju i neka zvučnija imena, to je bilo nemoguće provjeriti.
Gligorić kaže da su bile česte promjene regulacionih planova, što se dešava i u slučaju određivanja trase autoputa Banja Luka – Gradiška. Ističe da je vjerovatno bilo promjena vlasništva placeva oko te trase radi brzog bogaćenja, te da bi takve stvari ubuduće trebalo spriječiti zakonom.
Dragan Mikerević tvrdi da se u vrijeme prodaje državnog kapitala u Govedarskoj farmi nije znalo za gradnju autoputa.
– Gašpar nije bio uključen u proces privatizacije. Proceduru je vodila Direkcija za privatizaciju – kaže Mikerević.
“Farmland” je postao vlasnik farme u Novoj Topoli 2005. godine, a 26. jula 2004. godine Mikerević je zajedno sa tadašnjim predsjednikom RS Draganom Čavićem prisustvovao svečanom početku izgradnje prve dionice autoputa Banja Luka – Gradiška duge 5,7 kilometara.
Regulacioni plan
Tihomir Gligorić kaže da je prvobitnim regulacionim planom trasa autoputa išla kroz Laktaše, ali da je to izmijenjeno u regulacionom planu koji je usvojen 2003. godine.
– Međutim, i u tom planu mnogo toga je diskutabilno. Zašto je, recimo, autoput trasiran preko Jelića brda, najgušćeg vikend naselja u laktaškoj opštini? Rušenje vikendica moglo je da bude izbjegnuto da je trasa pomaknuta za samo 50 metara – kaže Gligorić.
Gašpar
Boris Gašpar kaže da prvi put čuje da se “Farmland” nalazi na trasi autoputa.
– Ja nemam pojma kuda ide autoput. Konačno, “Farmland” nema svoje zemljište, nego se radi o koncesionom zemljištu – kaže Gašpar. Glas Srpske