BEOGRAD, Falsifikatori svjetski poznatih brendova toliko su se izvještili da je vrlo teško prepoznati kopiju, ali i srpski carinici su se u otkrivanju falsifikovane robe pokazali kao vrlo vješti – istaknuto je na seminaru o prepoznavanju žiga u Privrednoj komori Beograd.
Kupac bi trebalo da posumnja na “falš” proizvod ako je cijena nerealno niska, ako ima slovnih grešaka na deklaraciji, što je karakteristično za kineske falsifikatore, ili su renomirani svjetski proizvodi upakovani u obične kese za đubre – objavljeno je na sajtu euraktiv.rs.
Garancija originala proizvoda su unaprijed poznate transportne rute, pa čak i carinski prelazi na koje roba dolazi, pa tako farmerke “Levis” dolaze u Srbiju isključivo iz distrubutivnog centra u Varaždinu u Hrvatskoj ili iz Češke.
Originalna “Adidas” oprema ulazi na srpsko tržišste isključivo iz Grčke, i to preko prelaza Preševo, originalni “Tojota” dijelovi iz pogona u Belgiji stižu u Austriju, a odatle u Srbiju, što znači da su svi dijelovi koji dolazi iz drugih zemalja kopija.
U fabrikama lažnih “leviski” uobičajena je greška u pisanju naziva brenda, pa se umjesto običnog “v” piše “duplo v”, odnosno “Lewi’s” umjesto “Levi’s”, a osim toga “leviske” se ne pakuju pojedinačno u plastičnu kesu, osim onih svijetlih.
Zanimljivo je da oni koji kopiraju pričvršćuju papirne etikete za farmerke običnim metalnim spajalicama što originalni proizvođač nikako ne radi.
Farmerke “Levis” mogu se kupiti samo u devet radnji u Srbiji, od kojih su dvije u Beogradu, boja poruba je najčešće narandžasta i porub ide do kraja pojasa koji je najdeblji i zahtijeva dobru šivaću mašinu. Najviše lažnih “leviski” dolazi iz Kine i Turske,a ranije je kopiranje cvjetalo u Novom Pazaru, ali sada je to znatno smanjeno.
Japanski proizvođač automobila “Tojota” ima problema sa lažnim dijelovima na tržištu Srbije, a glavne destinacije lažnih “Tojota” dijelova su Kina, Tajland i Bliski istok, kao i Turska, istočna Evropa i istočna Njemačka.
Na filterima za ulje plagijatori vole da stave uvijek “made in Japan”, iako ih “Tojota” pravi u Kini. Najviše se kopiraju filteri, dijelovi za kočnice, kopče za kaiše, ali i branici, grijači, patosnice, prekrivači za sjedišta, oprema za navigaciju i “stilska” dodatna oprema.
Dosta kopija šminke brenda “Este Loder” dolazi iz Kine, a najviše se kopiraju “Klinik proizvodi”, “Bobi Braun” set četki za šminkanje i “Mek” ruževi za usne. Kopije sjenki u pakovanju sadrže i po 12 različitih boja dok se originalno pakuju najviše tri boje.
Na skupu je rečeno da japanska kompanija za proizvodnju štampača i štamparske opreme “Brader” najviše problema ima sa kopiranjem ketridža i termalnih traka, a budući da su falsifikatori unaprijedili tehnologiju kopiranja holograma, kupci bi trebalo da koriste karticu za testiranje holograma.
Stručnjaci koji se bave zaštitom brendova ističu da originalne proizvode ne možete kupiti na ibeju (e-bay), pijaci, buvljaku ili na uličnoj tezgi.
Srpski carinici su samo u prošloj godini na granici otkrili pola miliona komada odjeće, oko 250.000 igračaka i oko 13.000 komada kozmetike i parfema. Srna