BRISEL – Evropski aktivisti obratili su se pismom Evropskoj komisiji zahtijevajući da zabrani uvoz velikih američkih automobila. Zahvaljujući „rupi“ u pravilima EU za uvoz nestandardnih vozila njihov broj naglo je porastao sa 2.900 u 2019. na 6.800 u 2022. godini.
Oko 60 odsto uvezenih vozila su terenski modeli dužine oko šest metara, visine oko dva metra i težine veće od 2,5 tona. EU treba da prekine regulatornu praksu koja omogućava uvoz velikih kamioneta u američkom stilu, koji su suštinski opasni, navedeno je u dopisu Evropske biciklističke federacije koji prenosi Politico.
Masivna američka vozila su posebno smrtonosna na ulicama Evrope, upozorile su organizacije koje predstavljaju bicikliste, pješake, potrošače i gradove.
To su grupa za bezbjednost na putevima ETSC i lobi za zeleni transport Transport & Environment, koje su se pismom obratile evropskom komesaru za unutrašnje tržište Tijeriju Bretonu, kao i njegovim kolegama iz oblasti transporta, klimatske akcije, životne sredine i pravde.
Sa prednjim dijelom “često višim od djece od 10 godina” vozila ograničavaju vidljivost, teška su za manevrisanje i “dokazano je da ubijaju i ozbiljno ranjavaju druge učesnike u saobraćaju uz alarmantno veću stopu od običnih automobila kada su uključeni u nesreće”, navedeno je u pismu evropskim komesarima.
Ranije ove godine, belgijski institut za bezbednost na putevima VIAS zaključio je da, iako je manja vjerovatnoća da će vozači kamioneta biti povrijeđeni u sudaru, ljudi u koje oni udare imaju daleko veći rizik od ozbiljnih i smrtonosnih povreda.
Prema analizi podataka o sudarima, pešak ili biciklista koje je udario kamionet imaju 90 odsto veće izglede da budu ozbilno povrijeđeni nego kada ih udari “normalan” automobil. Vjerovatnoća smrtnog ishoda je za 200 odsto veća pri udaru američkog terenca.
Američke grupe izvele su sličan zaključak. Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputevima objavila je da je 2022. na putevima u SAD poginulo 42.795 osoba. EU je zabilježila 19.917 smrtnih slučajeva na putevima u 2021. godini.
EU ima stroge standarde za vozila u cilju smanjenja opasnosti na drumu i smanjenja njihovih emisija ugljen-dioksida.
Standardi obuhvataju i propise o “direktnom pogledu” vozača.
Međutim, postoji rupa u propisima, a to je Individualno odobrenje vozila (IVA), koja se sve više koristi za uvoz terenskih vozila. IVA omogućava zaobilaženje osnovnih ekoloških i bezbjednosnih propisa EU za automobile, prenosi CleanTechnica.
IVA dozvola prvobitno je bila namijenjena za prilagođena i specijalizovana vozila, kao što su vozila hitne pomoći ili automobili za osobe sa invaliditetom.
Nije obavezno da ova vozila budu usklađena sa Uredbom o opštoj bezbjednosti EU iz 2019. godine i standardima EU za emisiju ugljen-dioksida za automobile i kombije.
Aktivisti očekuju od regulatora da uspostave jedinstven standard bezbjednosti i zaštite životne sredine za kompletno tržište EU, eliminišući bilo kakvu mogućnost za uvoz neprikladnih i nesigurnih vozila. Agencije