BRISEL – Evropska automobilska industrija s nestrpljenjem očekuje važnu odluku Evropske unije koja je najavljena za 10. decembar i koja bi mogla imati značajne posljedice za planove Evropske komisije da postupno do 2035. ukine registraciju novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, prenosi Deutshce Welle.
Da li će EU da ublaži (ili čak ukine) zabranu motora s unutrašnjim sagorijevanjem? Odluka Unije o njihovoj zabrani od 2035. izazvala je veliki nemir. Istražili smo kakvo je raspoloženje u automobilskoj industriji, piše Deutsche Welle.
Međutim, pritisak vrše proizvođači automobila, ali i drugi sektori pogođeni zabranom motora s unutrašnjim sagorijevanjem, na primjer firme za iznajmljivanje ili za lizing automobila. Zato bi odluka EU mogla da bude odložena do januara 2026.
“Još uvijek radimo na tome. Želimo da predstavimo zaista sveobuhvatan paket za automobilsku industriju koji pokriva sve relevantne aspekte“, rekao je nedavno za nemački poslovni list “Handelsblatt” Apostolos Cicikostas, komesar EU za održivi saobraćaj i turizam.
Brojni izvještaji medija posljednjih sedmica sugerisali su da EU planira da ubrza elektrifikaciju tržišta najma, lizinga i službenih automobila do 2030. godine, uz značajno ublažavanje planiranog (postupnog) ukidanja motora s unutrašnjim sagorijevanjem 2035. godine, odnosno “dozvoljavanje” alternativa električnim vozilima.
Na osnovu konsultacija s predstavnicima Unije u kojima je učestvovala njegova firma, jedan rukovodilac iz autoindustrije zaključuje da će EU nametnuti stroge kvote za električna vozila operaterima voznih parkova.
Prema njegovoj procjeni, firme za iznajmljivanje automobila, lizing kompanije i operateri koji upravljaju flotama službenih automobila mogu da očekuju kvotu i do 90 odsto do 2030. godine.
“Naš je utisak da Komisija nije zainteresovana za dijalog i raspravu“, žali se on.
Sama Komisija EU odbila je da komentariše razgovore. Pripreme za predstojeću odluku još su u toku, rekao je jedan portparol Unije za DW.
Proizvođači automobila nadaju se izuzećima
Godine 2022. se 27 država članica Evropske unije složilo da zabrani registraciju novih vozila s emisijama CO₂ od 2035. pa nadalje, čime se zapravo zabranjuje prodaja novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. Cilj je bio smanjiti visoke emisije automobilskog sektora kako bi se postigao cilj klimatske neutralnosti do 2050.
Međutim, evropska automobilska industrija već nekoliko godina se bori s brojnim problemima. Prelazak na elektromobilnost očigledno predstavlja tehničke izazove za mnoge proizvođače automobila, a drastično jačanje konkurencije iz Kine takođe zadaje glavobolje.
Njemački kancelar Fridrih Merc među onima je u Uniji koji se zalažu za ublažavanje zabrane motora s unutrašnjim sagorijevanjem. On poziva Brisel da odobri izuzeća za tehnologije poput hibridnih pogona, koji mogu da rade i na struju i na benzin, kao i za električne pogone čije baterije mogu da se pune putem generatora na benzinski pogon.
“Mnogo je razumnije i pragmatičnije uložiti više truda i novca u razvoj efikasnih hibridnih sistema koji kombinuju najbolje od motora s unutrašnjim sagorijevanjem i elektromobilnosti”, rekao je Merc.
Napori njemačkog kancelara imaju snažnu podršku velikih evropskih proizvođača automobila.
BMW je poručio da trenutni propisi o CO₂ “ignorišu realnost tržišta” i da bi mogli da ugroze zapošljavanje i konkurentnost ključne industrije. Kompanija očekuje da će Komisija ozbiljno razmotriti njemački prijedlog.
Njemačke marke posebno su jake u segmentu plug-in hibrida, koji bi najviše profitirali od ublažavanja zabrane motora s unutrašnjim sagorijevanjem.
Strahovi u sektoru iznajmljivanja automobila
Kompanije za iznajmljivanje automobila posebno su zabrinute. Sixt, jedan od najvećih evropskih rent-a-car operatera, oštro se protivi predloženim planovima EU.
Nedostatak infrastrukture za punjenje električnih vozila širom Evrope, smatra Sixt, potkopava sve napore za bržu elektrifikaciju.
Predstavnici kompanije tvrde:
Kvote bi mogle da utiču na više od 60 odsto svih registracija novih vozila u Evropi
Time bi se zapravo ubrzala zabrana motora s unutrašnjim sagorijevanjem za osam godina ranije
“Preuranjene kvote” povećale bi zavisnost Evrope od kineskih baterija i minerala
Kupci, kažu, i dalje preferiraju dizel i benzinske motore. Usljed slabe potražnje, Hertz je u 2024. pretrpio ogromne gubitke jer je kupio desetine hiljada Teslinih vozila koja su bila neisplativa za održavanje i nedovoljno tražena.
Slaba potražnja za električnim automobilima
Nedostatak punionica i slaba potražnja značajno usporavaju očekivanu tranziciju.
Iako je broj novih registracija električnih automobila u EU rastao do 2023, u 2024. je došlo do pada. Prognoze za 2025. govore da će samo 17 odsto novih vozila biti potpuno električno.
Ekspert iz Mekinzija Patrik Šaufus smatra da će Komisija “morati da uvaži realnost” i da tranzicija neće teći tempom kako je planirano.
Dugoročno, kaže, budućnost jeste električna mobilnost – ali različiti regioni EU napreduju različitim brzinama. Deutsche Welle

