Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

    26. Decembra 2025. — 15:33

    Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

    26. Decembra 2025. — 15:09

    Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

    26. Decembra 2025. — 15:03

    „Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

    26. Decembra 2025. — 13:27
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    Promet na Banjalučkoj berzi 67.000 KM

    26. Decembra 2025. — 14:17

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Republiku Srpsku tokom deset mjeseci ove godine posjetilo 442.353 turista

    26. Decembra 2025. — 10:33

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Savjet ministara BiH u ponedjeljak o suspenziji carinskih stopa

    26. Decembra 2025. — 11:13

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kina testirala voz brzine 800 km/h

    26. Decembra 2025. — 14:00

    Na hiljade neželjenih božićnih poklona se prodaje na internetu

    26. Decembra 2025. — 12:15

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    26. Decembra 2025. — 09:03

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » EU sve liči autoputu sa tri trake

EU sve liči autoputu sa tri trake

adminadmin9. Decembra 2012. — 10:58Nema komentara4 minute čitanja

BRISEL,  U zadnjih godinu dana bilo je mnogo govora o riziku od Evrope u dvije brzine, u kojoj 17 država članica evrozone napreduje brže od ostalih, što bi, vjeruje se, mogao biti početak kraja gotovo 60 godina evropske integracije, piše ove sedmice Reuters.
Ali umjesto da se kreće u jednoj ili dvije brzine ili ih uopšte nema odnosno samo što ne krene u rikverc, tačnije bi bilo reći da Evropska unija nalikuje na autocestu s tri saobraćajnetrake. A put kojim bi trebalo krenuti biće u fokusu razgovora evropskih čelnika na samitu u Briselu 13. i 14. decembra.
U sporoj traci, najbližoj izlazu, nalazi se Velika Britanija, najrezerviraniji evropski partner zadnjih 40 godina. Kako je londonski gradonačelnik Boris Johnson, mogući budući premijer i bivši novinar iz Brisela, rekao ove sedmice, Velika Britanija u procesu je redefinisanja svojih veza sa Evropom, a cilj je manje a ne više.
Mnogi Britanci nisu zadovoljni miješanjem Evropske unije u pitanja koja se kreću od statusa Londona kao svjetskog finansijskog središta do glasačkih prava britanskih zatvorenika. Zasad, Britanija se kreće u istom smjeru kao i ostali, ali u mjesecima ili godinama koji dolaze mogla bi odlučiti da bi joj moglo biti bolje izvan Unije.
Najbliže britanskim stajalištima, po ocjenama evropskih diplomata, jesu Češka i Švedska. Obje, iako mnogo suptilnije, iskazuju sve veće nezadovoljstvo pravcem u kojem EU ide kako planovi za jačanje integracije dobivaju na zamahu.
Potkraj 2011., Češka je zajedno s Velikom Britanijom odbila potpisati “fiskalni pakt”, sporazum o strožoj finansijskoj disciplini, koji su ratifikovale sve ostale države članice. Švedska im se umalo pridružila, a i sada je na njihovoj strani u jednako osjetljivom i važnom pitanju – bankarskoj uniji.
Zemlje koje nisu članice evrozone strahuju da bi mogle izgubiti suverenost nad svojim bankama ako Evropska centralna banka (ECB) postane jedino nadzorno tijelo.
Iako iz različitih razloga, Veliku Britaniju, Švedsku, Češku i još nekoliko drugih država, uključujući Mađarsku i Poljsku, zabrinjavaju planovi za uspostavljanje bankarske unije i ne slažu se s tom evrocentričnom koncepcijom. Razlike su vidljive i u drugim pitanjima.
Naredne sedmice, Evropskoj će uniji u Oslu biti uručena Nobelova nagrada za mir. Očekuje se prisustvo najmanje 20 evropskih šefova država ili vlada, ali među njima neće biti britanskih, švedskih i čeških čelnika.
“Nema sumnje da je Velika Britanija u sporoj traci i da razmišlja o izlasku”, rekao je ministar za Evropu jedne države članice. “Tamo bih stavio i Švedsku i Češku. Možda ne namjeravaju skrenuti, ali se sigurno kreću sporo.”
Brza traka trebala bi, u teoriji, biti rezervisana za 17 država članica evrozone koje putuju jednakom brzinom kao da su na njemačkom autoputu. Ali  slika nije tako jednostavna. Šačica ih možda može pratiti korak, ali drugima to nije lako.

Ne samo da koče promet, nego bi mogle uzrokovati i nesreću.
Nakon tri godine dužničke krize, nije teško pogoditi o kome je riječ: Grčkoj i Portugalu, naravno, i u određenoj mjeri Irskoj, iako je ona nešto ubrzala. Iza njih je nekoliko drugih kojima će uskoro biti odobrena pomoć, koje su je već zatražile ili će to morati učiniti u mjesecima koji dolaze, što se odnosi na Kipar, Španiju i Italiju.
Preostale zemlje uključuju Njemačku, Finsku, Holandiju i Austriju s jedne strane i Estoniju, Slovačku, Maltu i Sloveniju s druge, dok su Francuska i Belgija negdje u sredini.
Možda najizazovnije mjesto nalazi se u srednjoj traci. Teško je procijeniti koja bi od otprilike sedam zemalja mogla prijeći u brzu traku, koje naginju sporoj, a koje ostaju u sredini.
“Srednja traka je teška jer neke zemlje daju znakove za lijevo, a kreću se udesno”, rekao je jedan visoki evropski čelnik uključen u rješavanje dužničke krize. To posebno vrijedi za Mađarsku. Želi uvesti evro u doglednoj budućnosti, ali skazuje frustriranost u britanskom stilu zbog smjera u kojim se EU kreće, posebno kada je riječ o bankarskoj uniji i pravosudnim pitanjima.
Poljska je nešto jasnija, ali i ona je neodlučna kada je riječ o evru i datumu njegova uvođenja. Litvanija želi uvesti evro što je moguće prije, ali pitanje je hoće li za to biti spremna tako brzo kako želi. Danska izbjegava evro i druge važne evropske politike, ali i dalje je predana evropskom projektu. Reuters

drzava clanica eu napredovanje status svjetsko finansijsko trziste top
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU BiH pod teretom određenih dugovanja 58.541 račun
Sljedeći članak Vodeća ekonomija EU pred recesijom

Povezani članci

NOVOSTI 11 minuta čitanja

Direktor “Željeznica” podnio ostavku

Capital teme 12 minute čitanja

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

26. Decembra 2025. — 15:3312 minute čitanja

Vlada Republike Srpske je u oktobru ove godine donijela odluku da plati sve kredite OC „Jahorina“ kod komercijalnih banaka

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

26. Decembra 2025. — 15:09

Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

26. Decembra 2025. — 15:03

„Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

26. Decembra 2025. — 13:27

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.