BRISEL – Evropske zemlje razmatraju uvođenje novih taksi u avio-saobraćaju zbog zagađenja koje proizvodi, što bi značajno povećalo cijene avio-karata.
Švedska je već uvela taksu na kerozin koja trenutno iznosi od šest do čak 38 evra po avio karti, a u ovoj zemlji sve su glasnije prozivke kako je “sramota putovati avionom”.
Francuska analizira mogućnost da ukine sve domaće letove za koje postoji zamjena putovanja vozom kraćim od pet sati.
Već mjesecima se u avio industriji raspravlja o uvođenju ekološke takse, zbog kritika da je komercijalna avijacija odgovorna za veliki udio ukupne emisije ugljen-dioksida (CO2).
Prema međunarodnoj organizaciji za civilnu avijaciju (ICAO), radi se o dva odsto ukupne količine ovih izduvnih gasova, dok nevladina organizacija Climate Action Network procenjuje da je u pitanju pet odsto.
Belgija i Holandija su početkom godine pokrenule pitanje zagađenja i očekuje se da će ono biti jedna od tema na sastanku Savjeta ministara saobraćaja Evropske unije (EU) u Luksemburgu.
Ostale zemlje EU takođe pažljivo prate situaciju.
Vlade evropskih zemalja takođe razmatraju uvođenje taksi koje bi se dodavale na cijenu karte.
Političari prednost daju taksi na kerozin. Ovo avionsko gorivo je bilo oslobođeno svih taksi još od Kongresa o međunarodnoj civilnoj avijaciji u Čikagu 1944. godine. Tada je najvažnije bilo da se olakša razvoj avio saobraćaja, ali se danas čini da je motiv za nepostojanje takse zastario.
Prema povjerljivom izvještaju Evropske komisije, koji je nedavno procurio u javnost, taksa od 330 evra za 1.000 litara kerozina bi smanjila emisije ugljen-dioksida za 11 odsto. B92