BEOGRAD, U trenutku kada je država prelomila, kako “Novosti” saznaju, da u aprilu raspiše tender za izbor finansijskog partnera, sa kojim će formirati novu nacionalnu avio-kompaniju, “ko grom iz vedra neba” stiže prijetnja francuskog “Erbasa”.
Do raspisivanja javnog poziva država će najprije morati da sjedne za sto sa najvećim proizvođačem aviona.
Iz Tuluza je stigla vijest da će 30. marta “Erbas” prestati da pokušava da riješi probleme sa “Jatom” oko ugovora o nabavci osam aviona, koji je potpisan davne 1998. godine. To bi moglo da znači raskid ugovora, pa čak i arbitražu pred međunarodnim sudom.
– Posljednjih godina intenzivno pokušavamo da napravimo aneks ugovora, koji bi bio mnogo povoljniji za “Jat” i Srbiju u pogledu cijene, broja aviona, isporuke i finansiranja – kaže za “Novosti” Nevena Kostić, portparol kompanije “Vižn tehnolodžis”, regionalnog zastupnika “Erbasa”. – Ukoliko do 30. marta srpska strana prihvati početak pregovora, “Erbas” je voljan da se situacija riješi. Pristajemo da smanjimo broj aviona sa osam na četiri, kao i da tip aviona prilagodi “Jatovim” sadašnjim potrebama.
Kako za “Novosti” kaže Vladimir Ognjenović, generalni direktor nacionalne avio-kompanije, nikakav dopis iz “Erbasa” nije stigao u “Jat”.
– Vidjećemo narednih dana šta će se dešavati i da li će “Erbas” uputiti bilo kakav dopis – ističe Ognjenović. – Ako dopis stigne odmah ćemo obavijestiti vlasnika odnosno Vladu Srbije i spremiti odgovor. Do sada smo sa “Erbasom” imali veoma korektnu saradnju.
Ugovor o nabavci aviona, koji je “Jat” potpisao sa “Erbasom” bio je isključivo politička priča, koja je kako je tadašnja vlast procijenila odgovarala interesima Srbije. Vrijednost ugovora bila je 580 miliona dolara, a “Jat” je uplatio avans od 23,5 miliona. Obaveza “Erbasa” je bila da već godinu dana kasnije isporuči prvi avion. Niti je avion stigao niti je avans vraćen. Sve u svemu nijedna strana nije ispoštovala ugovor.
Potez “Erbasa” je, smatraju stručnjaci iz aviobiznisa, klasičan pritisak na Srbiju i “Jat”. Sada je jasno i zašto “Jatove” avione u Parizu SAFA inspekcija često prizemljuje, iako na svim drugim aerodromima bez problema prolaze kontrole. Očigledno je cilj da se “dokaže” koliko je “Jatu” potrebna nova flota. Ali, zna se procedura kako se raskida svaki ugovor.
Kada se “Erbas” i zvanično oglasi prema Vladi Srbije ili “Jatu” rješenje je da se odmah sastane radna grupa i da donese odluku da li će se ići u pregovore oko aneksa ugovora ili će se “Erbasu” predložiti sporazumni raskid. U svakom slučaju nikakva zaplijena “Jatovih” aviona nije moguća.
Bilo kakav odnos prema imovini „Jata“ može da bude zasnovan samo na odluci suda, a ne unilateralnim potezima bilo koje strane – kaže za “Novosti” Milivoje Mihajlović, direktor Kancelarije za saradnju sa medijima Vlade Srbije.
– U ovom slučaju, treba imati u vidu da je „Jat“ dao avans i na taj način postao povjerilac prema drugoj ugovornoj strani.
Vlada će veoma pažljivo, tvrdi Mihajlović, razmotriti situaciju, iako je neobično da se baš sad aktuelizuje problem koji traje 14 godina.
Partner koji bi preuzeo „Jat“ nije pronađen niti je bilo kakav formalni proces trenutno u toku. U tom smislu, ne postoji razlog da se odluke donose na brzinu niti u odsustvu budućeg partnera „Jata“.
Otkazane porudžbine
Da je proizvođač letilica iz Tuluza u problemu govori i izjava izvršnog direktora “Erbasa”, Toma Endersa, da je ugroženo čak 2.000 radnih mjesta u toj kompaniji. Naime, kineski avio-prevoznici otkazali su porudžbine za kupovinu čak 55 aviona vrijednih ukupno 14 milijardi dolara, u znak protesta protiv plana EU za trgovanje dozvolama za emisiju štetnih gasova.
Dodatno zaduženje
– Zahtjev za kupovinu aviona koji podrazumijeva izdavanje državne garancije i to ne za mali iznos od 200-300 miliona dolara, značio bi dodatno zaduženje države – tvrdi Mihajlović. – Imajući u vidu da se javni dug nalazi u nivou zakonskog ograničenja, odluka o zaduženju ne bi mogla biti donijeta dok se u širem kontekstu ne sagleda javni dug države. Novosti