PARIZ, Šef evropskog gigantskog proizvođača aviona “Erbas” Tom Enders nazvao je odlaganje projekta vojnog transportnog aviona A400M pravim “receptom za katastrofu” i upozorio da će zbog toga ugovori vredni 20 milijardi evra preći u ruke konkurentskih kompanija.
Evropski konzorcijum za izradu vazduhoplova, vojne i svemirske opreme (EADS), u okviru koga posluje “Erbas”, založio se prošle sedmice za promijenu načina sprovođenja najvećeg evropskog pojedinačnog vojnog ugovora i zatražio više vremena za izvođenje planiranog probnog leta.
“Želimo da nastavimo taj program, ali da to učinimo na način koji će osigurati uspijeh za kupce i uspijeh za industriju,” izjavio je Enders.
On je upozorio da se sa sadašnjom ugovornom i organizacionom šemom neće stići nigdje i dodao da je riječ o “nemogućoj misiji.”
Enders smatra da projekat, čiji je cilj da se obnove transportni kapaciteti sedam NATO zemalja, zahtijeva značajniju kontrolu i promijene.
Projekat kasni dvije godine, ali EADS želi da se obezbijedi još jedna godina za stabilizaciju programa, naglašavajući da nije fer da sam snosi čitav rizik. Sprovođenje projekta odloženo je zbog kašnjenja izrade motora za novi transportni avion. Isporuke novog aviona ne bi mogle da krenu ranije od tri godine nakon prvog probnog leta.
Enders je upozorio da bi bilo neodgovorno nastaviti po starom i da bi trebalo ponovo utvrditi realne rokove za završetak čitavog projekta.
Britanija je ove sedmice upozorila da odlaganje za tri do četiri godine “nije prihvatljivo.”
EADS je suočen sa plaćanjen odštete koja je predviđena ugovorima u slučaju odlaganja isporuke aviona. Bili su to čisto komercijalni ugovori, što se smatralo neuobičajenim za poslove u vojnoj industriji.
Izvršni direktor EADS-a Luj Galoa izjavio je da je kompanija napravila veliku grešku 2003. godine, prihvatanjem ugovora za izradu A400M. Kritičari projekta kažu da je njegovo ostvarenje poremećeno političkim uplitanjem, posebno zbog izbora Evropskog konzorcijuma za izradu motora za taj avion. Ali, Njemačka je izvršila pritisak na EADS da prihvati taj ugovor.
Ukoliko se nastave peripetije s izradom novog transportera, najviše koristi će imati američka kompanija “Lokid Martin”, koja očekuje da će prodati veći broj njenih aviona tipa C-130, zbog odlaganja A400M.