BANJALUKA – Iako je druga polovina poslovne 2022. godine počela, preduzeće “Elektro – Hercegovina” i dalje nema usvojen plan poslovanja. Međutim, to upravu previše ne brine. Pozivajući se na privremeni operativni plan javnih nabavki oni naručuju automobil vrijedan 94.000 maraka.
Traži se nova limuzina sa dizel motorom snage 140 kilovata i zapreminom od minimalno 1.900 kubika, aluminijumskim felugama, sistemom kontrole pritiska u gumama uz mogućnost pokretanja motora bez ključa i sistemom za podršku kod zadržavanja vozila u traci.
“Garancija mora biti četiri godine ili 120.000 kilomenatara”, navodi se u tenderskoj dokumentaciji.
Interesantno, prije nego što će naručiti automobil, u “Elektro – Hercegovini” su objavili ciljeve integrisanog sistema menadžmenta u kojima se pozivaju na štednju i racionalizaciju troškova.
“Potrebno je implementirati principe 5C metodologije na radnom mjestu i u radnom prostoru, kako bi se olakšao rad zaposlenih, povećala produktivnost, smanjili troškovi, gubitak vremena i ostala rasipanja. Potrošnju papira potrebno je zadržati na postojećem nivou, a potrošnju goriva smanjiti u odnosu na prethodnu godinu za 3 odsto”, navodi se u ovom dokumentu.
Kako na jednoj strani zagovaraju uštede dok se na drugoj rasipaju, tražili smo da nam objasne iz ovog preduzeća. Do objave ovog teksta, odgovor na naša pitanja nije stigao.
U Transparency internationalu (TI) BiH kažu kako se prema Zakonu o javnim nabavkama, nabavka može pokrenuti posebnom odlukom o pokretanju nabavke, ali bi to trebalo koristiti kao izuzetak, a ne kao pravilo, što je sve češći slučaj.
“Takvi postupci bi se trebali koristiti samo kada su u pitanju hitne nabavke za koje se ne može čekati na usvajanje plana javnih nabavki, odnosno plana poslovanja ili budžeta. Nabavka automobila zasigurno nije toliko hitna i trebalo bi da može čekati redovne uslove za proceduru javne nabavke, posebno imajući u vidu da je transparentnost jedan od opštih principa Zakona”, ocjenjuje za CAPITAL Damjan Ožegović istraživač u TIBiH.
Podsjeća kako se i Agencija za javne nabavke BiH nekoliko puta oglašavala po pitanju neobjavljivanja planova i uočenih loših praksi ugovornih organa po ovom pitanju ističući da je neusvajanje i neobjavljivanje planova prekršaj za koji je predviđena novčana kazna.
“Stoga bi luksuz na uštrb manjka odgovornosti i transparentnosti svakako trebalo posmatrati kao lošu praksu”, zaključuje Ožegović.
CAPITAL: D. Tovilović