BANJALUKA, Republička tržišna inspekcija izvršila je u prošloj godini više od 6.250 kontrola i u 1.519 slučajeva utvrdila različite vrste nepravilnosti.
Tržišna inspekcija Republike Srpske svakodnevno provjerava poštivanje prava potrošača, kao što su izdavanje računa, isticanje prodajnih cijena, deklarisanje proizvoda, posjedovanje garancije i tehničkog uputstva, saopšteno je iz Inspektorata Republike Srpske.
Inspektori u ovim kontrolama djeluju preventivno i preduzimanjem mjera sprečavaju da dođe do povrede prava potrošača.
U saopštenju povodom 15. marta – Svjetskog dana prava potrošača, tržišna inspekcija Republike Srpske pozvala je potrošače, Udruženja za zaštitu potrošača, predstavnike medija, te sve relevantne učesnike, da zajedničkim naporima i dalje kontinuirano rade na unapređenju prava potrošača.
Iz Inspektorata navode da je potrebno da se potrošači bolje edukuju da bi znali zaštititi svoja prava, ali i da bi se upoznali o obavezama koje moraju poštovati, te ističu da je edukovan potrošač najbolje zaštićen potrošač.
Radi otklanjanja utvrđenih nedostataka subjektima kontrole tokom prošle godine izrečene su 864 upravne mjere, dok je zbog počinjenih prekršaja izrečeno 1.350 prekršajnih mjera.
Od ukupnog broja kontrola, po različitim prijavama potrošača izvršena je 641 vanredna inspekcijska kontrola, gdje su u 211 slučajeva ili 33 odsto utvrđene nepravilnosti, zbog čega su inspektori preduzeli 129 upravnih i 189 prekršajnih mjera.
Od ovog broja, po konkretnim reklamacijama potrošača koji su tražili zaštitu individualnih potrošačkih prava izvršeno je 68 kontrola, a najčešće je riječ o neprihvatanju reklamacija za tehničke proizvode, odjeću, obuću, komunalne usluge i slično.
U saopštenju se navodi da je u 49 slučajeva utvrđeno da su reklamacije bile opravdane.
U toku vršenja inspekcijske kontrole 38 reklamacija je uvaženo i riješeno na licu mjesta, dok su u 11 kontrola inspektori izdali osam rješenja o otklanjanju nepravilnosti, šest prekršajnih naloga i podnijeli jednu prekršajnu prijavu, navodi se u saopštenju i dodaje da je u preostalih 19 kontrola utvrđeno da reklamacije potrošača nisu bile opravdane.
Iako su proteklih godina učinjeni značajni pomaci po pitanju osviještenosti samih potrošača o njihovim pravima, gdje su i trgovci pokazali veći nivo odgovornosti prema potrošačkim pravima, iz Inspektorata navode da i dalje ima prostora i potrebe da se ovaj vid prava podigne na još viši nivo.
Svim građanima zajedničko je to da se svakodnevno nalaze u ulozi potrošača i očekuju da roba, odnosno usluga koju plaćaju ima deklarisani kvalitet, da je proizvod bezbjedan i ispravan, navodi se u saopštenju.
U Inspektoratu ističu da je ostvarena dobra saradnja sa Ministarstvom trgovine i turizma Republike Srpske, Udruženjima potrošača i ostalim nosiocima zaštite potrošača. Srna