SREMSKI KARLOVCI, Da bi Srbija postala elektronska država (E-država) neophodno je stalno i koordinisano uvođenje novih informacionih sistema u njene institucije i da privreda i građani sve više koriste elektronske usluge, zaključeno je danas na seminaru u Sremskim Karlovcima.
Na skupu o unapređivanju javnog sektora, koji je za novinare organizovala kompanija Aseko si, regionalni lider u informacionim tehnologijama, istaknuto je da u približavanju Srbije konceptu E-države ima izrazito pozitivnih primjera, poput servisa MUP-a za izdavanje vozačkih dozvola ili funkcionisanja Agencije za privredne register (APR).
Da bi jedna država postala elektronska, što je u interesu njenih građana i institucija, nije dovoljno samo to da papir bude zamijenjen ekranom, već je potrebna promjena suštine administracije, odnosno svakodnevna upotreba elektronskih servisa, rekao je član Upravnog odbora Aseka, Vladan Atanasijević.
On je istakao da uvođenje E-države podrazumjeva uključivanje više institucija u taj projekat i napomenuo da je problem što u tom pogledu nema koordinisanog rada institucija i što podaci nisu konsolidovani na jednom mjestu.
Stanje, ipak, lagano ide nabolje tako da je, kako je dodao Atanasijević, u rangiranju država prema korišćenju elektronskih servisa Srbija, prema izvještaju za prošlu godinu, na 51. mjestu, što je napredak, ali ne dovoljan, u odnosu na 81. poziciju prije tri godine.
Najzaslužniji za to poboljšanje su MUP Srbije, koji je posljednijih godina omogućio elektronski priostup svojim registrima za mnoge ustanove i institucije kojima su potrebni, kao i APR čiji su registri dostupni svima na korišćenje.
Direktor APR-a, Zvonko Obradović, napomenuo je da je ta institucija u svom radu i organizaciji koristila iskustva Južne Koreje, zemlje koja je ubjedljivo vodeća u svijetu u korišćenju elektronskih servisa, odnosno u sistemu E-države.
On smatra da je politička volja prvi korak da se u neko društvo na velika vrata uvede elektronska uprava i ističe da bi to bilo ostvareno država treba da promjeni svoj odnos tako da građanina posmatra kao korisnika usluga i da mu omogući brz, efikasan i jeftin administrativni servis.
Obradović je istakao da APR stalno radi na unapređivanju svog rada i kao vrlo dobar primjer naveo elektronski registar mjera i podsticaja regionalnog razvoja, u kojem je objedinjeno 20 institucija u zemlji koje daju podatke o podsticajima iz raznih fondova.
Korišćenjem podataka iz tog registra, dodao je on, može da se vidi da je u Srbiji, od 2008. do aprila ove godine korisnicima na svim nivoima, od lokala do republike, podeljeno ukupno 11,5 milijardi evra podsticaja i kredita iz najrazličitijih domaćih i evropskih fondova.
Predstavnik MUP-a, Duško Sivčević, predstavio je efikasno funkcionisanje elektronskog sistema produženja registracije vozila na tehničkom pregledu, kao prvom pravom E-država projektu u Srbiji, koji je MUP započeo oktobra prošle godine.
Taj sistem je proteklih mjeseci pokazo veoma dobre rezultate i očekuje se da će imati sve veću primjenu, rekao je on i napomenuo da je u maju ove godine bilo 20 odsto manje produženja registracije na šalterima MUP-a.
Na seminaru o unapređivanju usluga javnog sektora rečeno je i da bi država trebalo da formira nacionalni IT savjet u koji bi bili uključeni predstavnici ključnih državnih institucija, strukovnih organizacija, univerziteta i privrede. Tanjug