BEOGRAD, Poslije višedecenijske bitke u kojoj je „pešterska“ pobijedila „užičku“ varijantu, autoput Beograd – južni Jadran ponovo je podijelio projektante. Dok se Institut za puteve nada da će nova saobraćajnica u glavni grad ući desnom obalom Save, Saobraćajni institut CIP uradio je generalni i idejni projekat koji za to predviđa lijevu obalu rijeke, i predao rješenja Republičkoj revizionoj komisiji na ocjenu.
– Komisija, koliko nam je poznato, još nije završila posao u vezi sa generalnim i idejnim projektom CIP – kaže, za „Novosti“, Mihajlo Mišić, direktor „Koridora Srbije“. – Oni će utvrditi da li je varijanta koju je CIP uradio tehnički ispravna i dostaviće nam izvještaj. Tu preporuku ćemo, naravno, uvažiti kada budemo odlučivali o konačnoj trasi, a o tome će svoje mišljenje dati i Nacionalni savjet za infrastrukturu. Generalnim urbanističkim planom Beograda predviđeno je da trasa ide lijevom obalom, tako da je ostalo nejasno zašto se u vrijeme ministra Ilića trasa prebacila na desnu obalu.
Trasa dionice autoputa Beograd – južni Jadran, definisana Prostornim planom infrastrukturnog koridora E-763, u zoni glavnog grada ide desnom obalom Save u dužini od 14 kilometara. To je rješenje Instituta za puteve koje je prije nekoliko godina prošlo Republičku revizionu komisiju. Trasa ide preko naselja Barič, Umka i Ostružnica. Od Umke preko klizišta „Umka“ i „Duboko“ projektovana je trasa u koritu Save, sa građevinom od kamena, koja, prema proračunu, svojom težinom treba da zaustavi pomjeranje tla i umiri klizanje terena. Zato je potrebno da se ugradi milion i po kubika kamena i iskopa više od sedam miliona kubika pijeska za izgradnju autoputa i proširenje korita Save. Kamena građevina protezala bi se dužinom od oko četiri kilometra, što je i dužina jednog od najvećih klizišta u Evropi.
Saobraćajni institut CIP, međutim, dobio je nalog od „Puteva Srbije“ da uradi generalni i idejni projekat, koji predviđa da budući autoput od Obrenovca, preko novog mosta na Savi, skrene na lijevu obalu i da se kod Surčina uključi na obilaznicu oko Beograda. Time bi se izbjegla izgradnja saobraćajnice na velikim klizištima „Umka“ i „Duboko“ na desnoj obali.
– Nijedna banka neće dati kredit za trasu autoputa preko klizišta – kaže, za „Novosti“, Milutin Ignjatović, generalni direktor CIP.
– Kraća je tri kilometra, ucrtana je u Prostorni plan.
Cijena
U CIP kažu da će lijevom obalom Save autoput u dužini od 17 kilometara biti stabilan. Gradio bi se most na Savi, dužine 1.410 metara, a cijena izgradnje ove dionice autoputa orijentaciono iznosi 105 miliona evra. Izgradnja autoputa na desnoj obali od Ostružnice do Obrenovca, prema idejnom projektu, koštala bi oko 110 miliona evra. Novosti