Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Škole ne smiju kandidate uslovljavati radnim iskustvom

    30. Juna 2025. — 14:14

    Odzvonilo samovolji na tenderima

    30. Juna 2025. — 13:01

    EVL daje Radišiću milione za poslovni prostor

    30. Juna 2025. — 12:35

    Pristupni putevi koče puštanje mosta u Česmi u saobraćaj

    30. Juna 2025. — 10:58
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Cijena nafte naglo pala nakon izjave predsjednika SAD

    25. Juna 2025. — 08:56

    Kina oborila rekord u instalaciji solarnih panela

    24. Juna 2025. — 12:27

    HE Dabar se gradi, Kinezi kriju ugovor, ekolozi upozoravaju

    24. Juna 2025. — 08:56

    Strana direktna ulaganja u Istočnoj Evropi smanjena za četvrtinu

    30. Juna 2025. — 09:00

    Jujić: Plate u lokalnim samoupravama će prvi puta biti regulisane zakonom

    28. Juna 2025. — 10:40

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Exit porez: Nova strategija Evrope za zadržavanje najbogatih građana

    27. Juna 2025. — 13:05

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Telekom Srpske isplaćuje 28 miliona KM dividende za akcionare

    25. Juna 2025. — 08:01

    Investitori u defanzivi, pala cijena zlata

    22. Juna 2025. — 16:47

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Mijenja se tržište polovnjaka, trgovci će moći manje manipulisati stanjem vozila

    29. Juna 2025. — 13:30

    Ko su stvarni vlasnici Konzuma?

    29. Juna 2025. — 09:30

    Evopljani sve više kupuju zamrznutu hranu

    28. Juna 2025. — 14:00

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Srpska očekuje rekordnu turističku sezonu

    28. Juna 2025. — 13:10

    Basnoslovne cijene smanjile broj turista u Hrvatskoj

    23. Juna 2025. — 16:35

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Skandal sa poljoprivrednim subvencijama u Grčkoj, ostavke više zvaničnika

    28. Juna 2025. — 15:30

    Proizvodnja krompira raste uprkos poteškoćama u plasmanu

    28. Juna 2025. — 14:45

    Proizvodnja automobila u Britaniji na najnižem nivou od 1949. godine

    28. Juna 2025. — 12:20

    Poljoprivrednici i prevoznici dižu ruke od izvoza

    28. Juna 2025. — 07:36
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    Evopljani sve više kupuju zamrznutu hranu

    28. Juna 2025. — 14:00

    Američka potražnja podigla cijene nafte iznad 68 dolara

    28. Juna 2025. — 08:12

    RTL Grupa kupuje Sky Deutschland

    27. Juna 2025. — 13:45

    Exit porez: Nova strategija Evrope za zadržavanje najbogatih građana

    27. Juna 2025. — 13:05
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Dukić optužuje Cvijanovićku za neisplativost autoputa Banjaluka-Prijedor

Dukić optužuje Cvijanovićku za neisplativost autoputa Banjaluka-Prijedor

Svjetlana ŠurlanSvjetlana Šurlan11. Januara 2019. — 15:234 komentara5 minuta čitanja

MILIĆI – Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor treba raskinuti jer je štetan, a za 686,2 miliona evra, koliko će on koštati Srpsku, može se izgraditi potrebniji i duži autoput Doboj – Bijeljina ili brza cesta Bijeljina – Trebinje, smatra predsjednik kompanije „Boksit“ iz Milića Rajko Dukić. On je predložio i da se tim novcem grade hidrocentrale, stanovi, podstiče zapošljavanje ili da svaka novorođena beba u idućih 30 godina dobije po 2.000 evra.

rajko dukić boksit milići

Dukić je danas uputio pismo pravobraniocu RS Milimiru Govedarici i direktoru „Autoputeva RS“ Dušanu Topiću u kojem traži poništenje Ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor.

Dukić je u ime kompanije i zaposlenih predložio raskid Ugovora o koncesiji potpisanog između Vlade RS i kineske kompanije „China Shandong International Economic i Technical Cooperation Group“.

On je naveo da za raskid postoje opravdani razlozi proceduralne prirode i štetnosti navedenog Ugovora.

Dukić je naveo da prilikom zaključenja Ugovora nije ispoštovana procedura propisana Ustavom RS i zakonima o Vladi RS, o Pravobranilaštvu i o koncesijama.

„Prema Ustavu predviđeno je da Narodna skupština odlučuje o zaduženju RS, što nije urađeno. Kako ovdje nije u pitanju klasična koncesija, kada koncesionar plaća koncesionu naknadu, već obaveza, dug ili zaduženje, u pitanju su ogromna sredstva od 686.250.000 evra, na 30 godina, neophodno je bilo da se o tom aranžmanu, odnosno zaduženju, izjasni i Narodna skupština“, istakao je Dukić.

Dodao je da Zakon o Vladi propisuje da Vlada zastupa RS, stara se o zaštiti javnog interesa, te optužio Vladu Željke Cvijanović da očigledno nije štitila interese RS i njenih građana.

„Pitanje je da li je Vlada u tehničkom mandatu mogla, odnosno trebala, nekoliko dana prije primopredaje dužnosti, da potpisuje međudržavni ugovor po kome preuzima obavezu da, dugoročno, stranom koncesionaru, plaća veliku nadoknadu“, upitao je Dukić.

Dodao je da ni Komisija za koncesije nije sprovela proceduru u skladu sa Zakonom, te da nema sumnje da se radi o veoma štetnom Ugovoru.

„Gradnja autoputa, pod uslovima iz Ugovora, ni približno nije prioritet u Republici Srpskoj, u odnosu na mnoge druge prioritete, od interesa za građane RS“, naveo je Dukić.

Što se tiče štetnosti navedenog Ugovora, on je istakao da je koncesija dodijeljena na period od 33 godine, a da je cijena izgradnje autoputa dužine 42 kilometra 297 miliona evra.

„Obaveza Vlade RS je da godišnje uplaćuje kineskom koncesionaru 32,5 miliona evra, umanjeno za prihod od putarine. Nakon okončanja pregovaračkog postupka, Topić je objasnio da u početku prvih pet – šest godina broj vozila neće biti dovoljan da izmiri obaveze prema Kinezima, ali će kasnije biti više nego dovoljan. Tvrdnja gospodina Topića je apsurdna, odnosno netačna, ničim potkrepljena“, naglašava Dukić.

To potkrepljuje planom „Autoputeva“ za period 2018-2020. godina u kojem stoji da je planiran godišnji prihodi od putarine za 2019. godinu, za oko 106 km autoputeva Banjaluka – Gradiška i Banjaluka – Doboj, 13.200.000 KM ili 6.740.000 evra. Dodaje da stoji i podatak da je za 2020. godinu planirano povećanje prihoda od putarine za šest odsto.

„Ako se imaju u vidu navedeni podaci, maksimalno očekivani prihod od putarine, na autoputu Banjaluka – Prijedor, gdje ni intenzitet saobraćaja nije kao na postojećim autoputevima, ne može iznositi više od tri miliona evra. Polazeći od ovog realnog podatka, prihod od putarine u tridesetoj godini dostigao bi tek 16.255.000 evra, ili prosjek za 30 godina 9.630.000 evra, što znači da bi se, za 30 godina, od putarine, naplatilo oko 288.750.000 evra“, izračunao je Dukić.

Dodao je da bi u tom slučaju Vlada trebala da doplati Kinezima 686.250.000 evra ili prosječno godišnje 22.850.000 evra ili oko 44.800.000 KM.

„Ovaj račun je diskutabilan ne samo sa aspekta prihoda od putarine, jer da bi se ostvarilo permanentno godišnje povećanje prihoda od šest odsto, u narednih 30 godina, treba da se ostvare druge pretpostavke kao što su: povećanje boja stanovnika, povećanje broja vozila, odnosno kupovna moć, porast privredne aktivnosti…“, naveo je Dukić.

Izrazio je očekivanje da ga Topić i Trninić isprave u navedenom računu, ako je napravio greške.

Dukić je predložio i šta se za pare koje se namjeravaju dati Kinezima može izgraditi ili kako se mogu potrošiti.

„Za iznos od 686.250.000 evra može se izgraditi brza cesta Bijeljina – Trebinje, oko 2.000.000 evra po kilometru. Ova brza cesta povezala bi 31 opštinu na istoku RS, što iznosi 49 odsto teritorije, na kojoj živi 38 odsto stanovništva, gdje se nalaze i najznačajnija prirodna bogatstva, rude, vode, šume i drugo. Nesporno je da bi ova investicija imala više opravdanja, sa aspekta privrednog razvoja, opstanka stanovništva, produktivnijeg korištenja prirodnih resursa, nego što je autoput Banjaluka – Prijedor. Osnovni prirodni resurs Prijedora, ruda gvožđe, transportuje se željeznicom“, naveo je Dukić.

Dodao je da se novac može dati i za podsticaj zapošljavanju, izgradnju stanova, hidrocentrala…

„Kada bi se 686.250.000 evra uložilo u povećanje nataliteta, u narednih 30 godina, računato sa stopom priraštaja pet odsto, moglo bi se svakoj novorođenoj bebi dati po 2.000 evra“, istakao je Dukić i dodao da bi se isti novac mogao plasirati u lokalne zajednice i da svaka u idućih 30 godina dobije po 10.900.000 evra.

Dao je ideju i za izgradnju autoputa Doboj – Bijeljina dužine oko 130 km, čime bi se povezala RS od zapada do istoka, sa Srbijom, što je, kako je naveo, od izuzetnog privrednog, političkog, kulturnog, bezbjednosnog i svakog drugog interesa.

„Navedeni auto-put bio bi znatno frekventniji, svrsishodniji, a nema sumnje da bi se za isti, pod mnogo povoljnijim uslovima, mogao obezbjediti koncesionar ili kredit“, napisao je Dukić.

Istakao je da ima mnogo primjera gdje je društveno korisnije, uložiti 686.250.000 evra, te da se s neuporedivo manje novca može postojeći put prevesti u brzu cestu, što bi zadovoljavalo potrebe.

Na kraju je istakao da se u slučaju autoputa Banjaluka – Prijedor ne može govoriti o Ugovoru o koncesiji, jer je koncesija pravo korištenja javnog dobra, koja ne podrazumjeva obavezu davaoca koncesije da učestvuje u izmirenju nedostajućih sredstava iz Budžeta Republike.

CAPITAL: S. Šurlan

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput banjaluka prijedor boksit izbor izdvajamo milici rajko dukic vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakProduktna berza: Promet svega 100 tona robe
Sljedeći članak Na Sarajevskoj berzi sedmični promet 526.472 KM

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Inflacija u Sloveniji ponovo iznad dva odsto

NOVOSTI 02 minute čitanja

Industrijska proizvodnja u Kini u padu treći mjesec zaredom

4 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Sasa 11. Januara 2019. 20:24

    Ma koji ovaj Topic kažu na komentarima da pokupova sve akcije Elektroprivrede preko rodjaka. Čovjek težak milione. Samo kupuje dionice, može se vidjeti na blberza.com. O državo gde ti je zakon.

    Odgovori
  2. Koment 12. Januara 2019. 15:05

    Ovo je najstetniji Ugovor u istoriji REpublike Srpske. Potpisnici bi u normalnoj zemlji dobili kaznu dozivotnog zatvora.

    Odgovori
  3. D 12. Januara 2019. 19:48

    Je li ovaj topic sad presao kod cubrilovica u DEMONS ?

    Odgovori
  4. Vinko 13. Januara 2019. 16:55

    Mile sve unisti u Republici. Poraz za porazom, pljacka za pljackom

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Škole ne smiju kandidate uslovljavati radnim iskustvom

30. Juna 2025. — 14:1402 minute čitanja

Kancelarija Ombudsmena BiH upozorila je na raširenu nezakonitu praksu na konkursima za zapošljavanje sekretara

Odzvonilo samovolji na tenderima

30. Juna 2025. — 13:01

EVL daje Radišiću milione za poslovni prostor

30. Juna 2025. — 12:35

Pristupni putevi koče puštanje mosta u Česmi u saobraćaj

30. Juna 2025. — 10:58

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti