BEOGRAD, Srbija i dalje u vrhu po cijenama naftnih derivata u regionu, ali i po visini akciza. Od maloprodajne cijene benzina koji se proizvodi u Pančevu, u državnu kasu stiže 52,55 odsto
Srbija je prema analizi Udruženja naftnih kompanija i dalje među najskupljim državama u regionu, kada je cijena naftnih derivata u pitanju. Gorivo je znatno jeftinije u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji koja ima tri puta veću prosječnu platu, a razloge ne treba tražiti samo u nedostatku konkurencije u Srbiji, već u apetitima države. Kroz akcize na svakoj litri država uzme bar pola litre.
Prosječna cijena bezolovnog supera u Srbiji od 1,36 evra po litri i 1,33 evra po litri za evrodizel. Vozači u Srbiji gorivo plaćaju jeftinije samo od Grka i Mađara. Čak ni skoro dvomjesečni pad cijena nafte na svjetskim berzama nije rezultirao pojeftinjenjem na pumpama u Srbiji.
– Kod nas je najveći igrač Naftna industrija Srbije i svi gledaju u nju – kaže Bora Tatić, zamjenik predsjednika Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije. – Kako NIS bude nivelisao svoje cijene tako će raditi i ostali. Očekujem da tržište, koje će, bez obzira na to što je još od januara dozvoljeno slobodno formiranje cijena derivata, zaživjeti tek narednih mjeseci, ipak utiče na pojeftinjenje.
Analiza Udruženja naftnih kompanija je pokazala i da je udio državnog zahvatanja u Srbiji, bar kada je u pitanju benzin, u samom vrhu u regionu. Tako od maloprodajne cijene benzina NIS kvaliteta, dakle onog koji se proizvodi u Pančevu, u državnu kasu stiže čak 52,55 odsto. Država je „skromnija“ kada je u pitanju dizel, pa od prodaje D2 domaćeg dizela ućari „samo“ 44,7 odsto, a od prodaje evrodizela 42,70 odsto.
Promet goriva na benzinskim stanicama kompanija članica UNKS („EKO Srbija“, „OMV Srbija“, „Intermol“, „Petrobart AVIA“) u odnosu na isti period lani je u prosjeku manji za oko pet odsto, a na pojedinim lokacijama je zabilježen daleko veći pad prometa.
– Prosječne maloprodajne cijene benzina i dizela u Rumuniji, Bugarskoj, Makedoniji, Hrvatskoj i BiH su niže nego u Srbiji, tako da su benzinske stanice bliže granici zabilježile pad prometa od oko 20 odsto – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.
NEKVALITETNO
Poseban problem i za budžet Srbije i za poslovanje kompanija članica UNKS, koje su prethodnih godina bile najveći investitori u ovoj oblasti u Srbiji, je nelojalna konkurencija. Pojavljuje se prije svega zahvaljujući nelegalnim aktivnostima i prodajom goriva sumnjivog kvaliteta, koje na tržište Srbije ulazi ilegalnim kanalima. Zato i nije čudo da je Srbija među stotinu zemalja svijeta svrstana na 93. mjesto na rang-listi po kvalitetu goriva u svijetu. Novosti