BEOGRAD, Šest mjeseci od kako je u Srbiji stupio na snagu novi Zakon o zaštiti potrošača kupci nisu osjetili nikakav boljitak. Od trgovaca je gotovo nemoguće dobiti povraćaj novca ukoliko ste nezadovoljni kvalitetom kupljene robe, mnogi proizvodi u prodavnicama i dalje su bez deklaracije ili nemaju istaknute cijene. Najčešće žalbe potrošača i dalje su loš kvalitet odjeće i obuće, ali i bijele tehnike, računara, mobilnih telefona.
Od novog Zakona o zaštiti potrošača očekivalo se mnogo, jer su sve njegove odredbe usklađene s evropskim potrošačkim direktivama, što je bio jedan od zadataka potpisanog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Međutim, ostao je mrtvo slovo na papiru jer država očigledno nema mehanizme za njegovo sprovođenje. Udruženja potrošača zatrpana su pritužbama nezadovoljnih kupaca.
Od početka godine kada je počela primjene novog Zakona o zaštiti potrošača do danas, Centru za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine obratilo se 3.035 ljudi sa zahtjevima za informisanje ili da prijave potrošačke probleme. Najveći broj pristiglih žalbi odnosi se na loš kvalitet tehničkih uređaja, nepoštovanje rokova isporuke namještaja, prekoračenje roka za popravku računara i mobilnih telefona, loš kvalitet obuće, naročito sportske.
Za trgovce reklamacija i dalje podrazumijeva samo popravku robe, zamjenu ili, pak, povraćaj novca gotovo je nemoguće dobiti iako zakon predviđa sve tri mogućnosti. Zakon se ne poštuje ni kod rokova isporuke plaćene robe, najčešće namještaja.
Dešava se da kupac plaćenu robu čeka i po mjesec i po dana. Ni tu potrošačkim mukama nije kraj, turističke agencije reklamiraju vrhunski smještaj na planinama, moru, ali vas na terenu sačekaju potpuno drugačije sobe od onog što ste vidjeli na slikama u agenciji. I u hotelima možete i dalje doživjeti brojne neprijatnosti jer nije precizno definisano šta je sve uračunato u cijenu smještaja. Dešava se da po izlasku iz sobe na recepciji dobijete poveći račun za telefoniranje iz sobe i korišćenje pića iz sobnog bara. Iako zakon jasno kaže da hotelijeri moraju da istaknu cijene ovih usluga u sobama.
U Udruženju za zaštitu potrošača Beograda tvrde da su od stupanja na snagu novog zakona zatrpani pritužbama kupaca. Zakon, kažu, nije zaživio jer su na neki način smanjene ingerencije koje je do sada imala tržišna inspekcija.
– Prije stupanja na snagu novog zakona probleme nezadovoljnih kupaca smo rješavali tako što potrošač ili mi kao udruženje obavijestimo tržišnu inspekciju o problemu. Sam izlazak inspektora na teren ubrzavao je rješavanje problema – kaže Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda.
U resornom ministarstvu kažu da u rješavanju potrošačkih problema ne treba da posreduje inspekcija, već da tu ulogu treba da preuzmu udruženja potrošača.
– U skladu s evropskom praksom ukinuta je uloga tržišnog inspektora kao arbitra koji je igrao ulogu sudije u pojedinim sporovima trgovaca i potrošača. Umjesto toga, ovim zakonom organizacije potrošača dobijaju priliku da preuzmu aktivno učešće u rješavanju potrošačkih problema. Dakle, nezadovoljni potrošač se prvo obraća trgovcu koji mora u roku od 15 dana da odgovori po njegovom zahtjevu. Ukoliko je potrošač nezadovoljan odgovorom, obraća se udruženju potrošača koje će posredovati i nastojati da izdejstvuje pozitivan ishod. Ukoliko to nije moguće, potrošaču kao mogućnost ostaje pokretanje postupka pred nadležnim sudom – kaže za „Blic” Vladimir Matović, državni sekretar Ministarstva poljoprivrede, trovine, šumarstva i vodoprivrede.
U potrošačkim organizacijama kažu da još nisu spremni da preuzmu takvu ulogu, jer oni mogu da daju savjete potrošačima, ali nisu dovoljno jaki da izvrše pritisak na trgovca kao inspekcije. U vakuumu koji je stvoren sve se na kraju slomilo na potrošačima koje po svemu sudeći niko ne štiti.
Najčešće kršenje zakona
1. U skoro svim radnjama mogu se naći proizvodi bez cijena
2. Srbija je i dalje stecište robe lošeg kvaliteta
3. Potrošači i dalje ne mogu da vrate svoj novac ukoliko su nezadovoljni kupljenom robom
4. U serviserskim radnjama za popravke računara, bijele tehnike, računara, ne poštuju se rokovi popravke
5. Trgovci ne poštuju rokove isporuke plaćene robe
6. Ne poštuje se odredba prodaje cigareta i alkohola maloljetnicima
7. Turističke agencije i dalje nude vrhunski smještaj kod prodaje aranžmana, a da na licu mjesta bude nešto sasvim drugo
8. Po zakonu oštećeni ima pravo na nadoknadu štete ako dokaže da je pretrpio štetu zbog lošeg kvaliteta robe. To je danas nemoguće ostvariti
9. Trgovci i dalje daju netačna obavještenja o robi što potrošača može da dovede u zabludu
10. Ne poštuje se zabrana telefonskog reklamiranja proizvoda
Blic
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
a šta ste kontali..da je ključ naše dnk u lošem zakonodavstvu??? haha