SARAJEVO, BANJALUKA, Drvna industrija BiH je u prva tri mjeseca ove godine ostvarila povećanje izvoza od 20 odsto nastavljajući trend dobrih izvoznih rezultata iz prošle godine.
Ukupan izvoz drvne industrije BiH u prvom kvartalu iznosio je 174,6 miliona KM, od čega na izvoz finalnih proizvoda, namještaja i montažnih kuća od drveta, otpada 76,9 miliona KM ili 44 odsto.
Izvoz namještaja je u odnosu na isti period lani povećan za 15,4 odsto, dok je pokrivenost uvoza izvozom dostigla 370 odsto.
“To je znatno povoljnije nego u 2010. godini kada je pokrivenost bila 280 odsto”, kazala je Selma Bašagić, sekretar Asocijacije drvne industrije Spoljnotrgovinske komore BiH, te izrazila očekivanje da će dobri rezultati biti nastavljeni do kraja godine.
U Udruženju prerade drveta pri Privrednoj komori RS potvrđuju ostvarene napretke u tom sektoru, ukazujući na to da je u Republici Srpskoj proizvodnja namještaja u prvom tromjesečju povećana za 31 odsto, a primarnih proizvoda od drveta za 21 odsto.
“Izvoz namještaja prati proizvodne rezultate zbog evidentno veće potražnje na evropskom tržištu u odnosu na godine koje su bile obilježene svjetskom ekonomskom krizom”, kaže Lazo Šinik, sekretar tog enitetskog udruženja.
Darko Partalo, direktor banjalučke firme “Drvoprodex”, kaže da ove godine bilježe povećanje proizvodnje i isporuke parketa i podova, uglavnom za njemačko tržište. To dijelom obrazlaže i rastom cjenovne konkurentnosti zbog smanjenog pritiska jeftinih kineskih proizvoda.
“Evidentno da se situacija na tržištu popravlja, iako još ne možemo govoriti o potpunom oporavku od krize koja je ostavila trag u vidu nenaplaćenih potraživanja”, ukazuje Partalo.
Džemil Ličina, strateški menadžer “Ećo Companyja” Sarajevo, kazao je da je nakon sajmova u Sarajevu i Milanu, potražnja za proizvodima ove kompanije porasla za 300 posto.
Međutim, i pored toga ova kompanija suočava se s problemima, s obzirom na to da od 1. januara 2012. godine neće biti moguć izvoz u zemlje Evropske unije bez FSC CoC sertifikata.
“Kad je riječ o certifikaciji proizvoda, država je ostavila proizvođače prepuštene same sebi. Ako hoćemo da izvozimo, mi moramo da organizujemo certificiranje proizvoda, šaljemo uzorke ino-partnerima, te na njihovo zeleno svjetlo i potvrdu idemo dalje sa izvozom”, objasnio je Ličina.
Lazo Šinik kaže da je sertifikacija manji problem u RS, jer su “Šume RS” za razliku od šumskih gazdinstava u FBiH, implementirale FSC standard koji postepeno uvode i izvozno orijentisani proizvođači. U RS je, međutim, prisutan drugi problem u vidu povećanja troškova preduzeća zbog dodatnog poreskog opterećenja na plate koje je u primjeni od februara ove godine.
“Dodatni fiskalni nameti su došli u nezgodno vrijeme i posebno pogađaju niskoakumulativne grane poput drvoprerade, gdje radnici primaju plate ispod prosjeka. To destimuliše proizvođače na novo zapošljavanje, ali i inostrane investitore za ulaganja”, ocjenjuje Šinik.
U pripremi izvozna strategija
U pripremi je izvozna strategija drvne industrije BiH, koja se radi u okviru izvozne strategije cijele bh. privrede.
“Uradili smo radni materijal, presjek stanja u drvnoj industriji i šumarstvu, te napravili SWOT analizu koja je pokazala koje su snage, prednosti i prilike, slabosti i prijetnje drvne industrije te sačinili akcioni plan sa nosiocima aktivnosti”, objasnila je Selma Bašagić.
Dodala je da će izvozna strategija biti završena u junu, a prethodno je potrebno usaglasiti planirane aktivnosti sa budžetima, jer je važno da postoje sredstva za njihovu realizaciju.
Statistika
174,6 miliona KM ukupna vrijednost izvoza
76,9 miliona KM vrijednost izvoza gotovih proizvoda
370 odsto pokrivenost uvoza izvozom
Nezavisne novine