PARIZ/LONDON/MADRID, Najveći evropski avioprevoznik “Er Frans-KLM” objavio je juče da je profit kompanije u prvom tromjesečju ove godine smanjen 59 odsto zbog skoka cijene goriva, čime se priključio lošim poslovnim rezultatima koje su zabilježile praktično sve velike svijetske aviokompanije.
Prema podacima “Blumberga” najmanje 24 aviokompanije u svijetu ove godine su prestale da lete, ili su zatražile sudsku zaštitu od povjerilaca kako bi izbegle bankrot zbog poskupljenja goriva.
I Udruženje međunarodnih avioprevoznika (IATA) procjenjuje, naime, da će gubici svijetske avio-industije ove godine premašiti 6,1 milijardi dolara.
Šef IATA Djovani Bizinjani izjavio je sredinom jula da bi gubici mogli biti i veći u naredna dva mjeseca zbog toga što će se prevoznici suočiti sa krizom kreditiranja, koja obeshrabruje odmor i putovanja.
Neto prihod te najveće evropske aviokompanije, sa sjedištem u Parizu, je za tri mjeseca do juna, smanjen na 168 miliona evra, ili 54 centa po akciji, sa 415 miliona evra, u prethodnoj godini.
Pri tome je ukupna prodaja “Er Fransa-KLM” porasla 5,8 odsto na 6,29 miliajrdi evra, prenosi juče agencija “Blumberg”.
Izvršni direktor “Er Fransa-KLM” Žan-Siril Spineta ponovio je svoja predviđanja iz maja da će zarada u čitavoj fiskalnoj godini, prije izmirenja kamata i poreza, pasti za 30odsto, čak i slučaju da povoljni ugovori zaštite kompaniju od punih negativnih efekta poskupljenja goriva.
Avionsko gorivo je čak 77 odsto skuplje nego prije godinu dana.
“Er Frans-KLM” uspjela je, uprkos opštem privrednom usporavanju, da poveća putnički prevoz 3,7 odsto i da obezbjedi popunjenost kapaciteta od 80,3 odsto, iako je račun za gorivo u prvom tromjesečju porastao na 1,36 milijardi evra, sa 1,09 milijardi evra u prethodnoj godini.
“Britiš ervejz”, evropski treći prevoznik, saopštio je početkom ovog mjeseca da je profit kompanije u prvom tromjesečju smanjen čak za 90 odsto zbog vrtoglavog rasta cijene goriva.
Kompanija sa sjedištem u Londonu, koja je takođe smanjila kapacitete i zamrzla zapošljavanje kao odgovor na cijenu kerozina, saopštila je prošle sedmice da planira udruživanje sa španskom “Iberijom”, kako bi se smanjili troškovi za avione, održavanje i izdaci za zapošljavanje nove radne snage.
Kombinacija “Britiš ervejz-Iberija” bila bi najveća transakcija u evropskoj avioindustriji od kada je “Er Fras” preuzeo holandskog prevoznika KLM za 826,9 miliona dolara u maju 2004. godine. “Er Frans” i KLM su uspjeli da posle udruživanje smanje troškove za jedan odsto, što predstavlja veliku uštedu.
Zarada “Er Fransa-KLM”, prije isplate poreza i kamata smanjena je 44 odsto, na 234 miliona evra, ali je taj rezultat ostvaren zahvaljujući dobiti od 82 miliona evra od prodaje akcija agencije “Amadeus” i još jednog broja filijala i nekretnina u minulom obračunskom periodu.
Španska “Iberija” objavila je juče da je profit kompanije u drugom tromjesečju smanjen 66 odsto zbog rasta cijene goriva, ali i nakon što se na određenim pravcima u konkurenciju uključila i železnica velikih brzina sa dosta povoljnijim kartama.
Pored konkurencije koja stiže od jeftinih aviokompanija “Izidžet” i “Rajaner”, dva najveća evropska diskontna prevoznika, “Iberija” je prinuđena da se nadmeće i sa železnicom koja povezuje Madrid sa Barcelonom, nakon otvaranja te nove linije u februaru ove godine.
Neto prihod “Iberije”, najvećeg španskog prevoznika, pao je na 21,1 milion evra, ili 2,3 centa, sa 62,5 miliona evra u prethodnoj godini, a ukupne prodaje povećane su 2,1 odsto, na 1,39 milijardi evra.
Za razliku od “Britiš ervejza” i diskontnog prevoznika “Er Berlin”, koji su objavili smanjivanje broja sjedišta, “Er Frans” planira dalje širenje poslovanja.
“Er Frans” je početkom jula objavio da će smanjiti kapacitete u zimskoj sezoni u odnosu na sadašnje za dva odsto, u poređenju sa prosječnim rastom od pet odsto u prethodnoj godini.
“Britiš ervejz” planira smanjenje broja sjedišta za pet odsto, a “Er Berlin” 10 odsto.
Najveće smanjivanje kapaciteta najavili su američki prevoznici.
“Ameriken erlajnz”, najveća svijetska aviokompanija po obimu putničkog prevoza i partner “Britiš ervejza”, najavila je da će eliminisati “hiljade” radnih mesta i prizemljiti 85 aviona, što su najdrastičniji koraci među velikim prevoznicima, nakon što su analitičari upozorili na moguće gubitke od 40 milijardi dolara i njen mogući bankrot.
“Delta erlajnz”, sa sjedištem u Atlanti, najveći partner “Er Fransa” u udruženju “Skaj tim”, planira smanjenje kapaciteta za 10 odsto, a “Nortvest erlajnz”, takođe, član tog svijetskog udruženja avioprevoznika, namjerava da smanji broj sjedišta za pet odsto.
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba