BANJALUKA, Proizvođači neprehrambne robe široke potrošnje u RS svakodnevno se bore sa snažnom uvoznom konkurencijom ali, uprkos tome, prave sve značajnije tržišne iskorake.
Domaći deterdženti, omekšivači za veš, papirna konfekcija i sirćetna kiselina i sa skromnim marketinškim budžetima proizvođača uspijevaju postati prepoznatljivi kako na bh. tako i na inostranom tržištu.
Nenad Opačić, vlasnik i direktor banjalučke firme “Euro-hem”, jedne od vodećih za proizvodnju tečnih deterdženata za pranje posuđa, sredstava za ličnu higijenu, higijenu u domaćinstvu i auto-kozmetike u BiH, rekao je da ova firma oko 98 odsto proizvodnje plasira na domaće tržište.
“‘Euro-hem’ je firma koja je uspjela razbiti nepovjerenje kupaca prema domaćem proizvodu. Navike naših kupaca su takve da oni u većini slučajeva misle kako je uvozni proizvod bolji. Ipak, naš veliki uspjeh je upravo taj da smo za sve vrijeme našeg poslovanja na tržište BiH plasirali preko 50 miliona proizvedenih jedinica. Našim kupcima smo se nametnuli jeftinim i kvalitetnim proizvodima”, rekao je Opačić.
Iz ponude “Euro-hema” domaćicama su već poznati deterdženti linije tis, zatim linija omekšivača za veš saten i auto-kozmetički brend vizir.
“Imamo želju i potrebu da napravimo značajniji iskorak na ino-tržištu i u potrazi smo za pravim partnerima za takve projekte”, rekao je Opačić, izražavajući očekivanje da će to biti u prilici već iduće godine.
Još jedna uspješna firma je i “Destilacija” iz Teslića, jedan od najpoznatijih regionalnih proizvođača uglja, briketa i sirćetne kiseline, nezamjenjive za većinu domaćica na prostorima bivše Jugoslavije.
“Postojimo već 117 godina i nikada nismo prekidali proizvodnju. Danas radimo punim kapacitetom i proizvodimo oko 18.000 tona uglja i briketa. Pored ovoga proizvodimo i osamdesetodstotnu sirćetnu kiselinu, koja je među našim domaćicama postala jedna od najprepoznatljivijih brendova i nezamjenjiv proizvod prilikom spremanja zimnice. U ovom segmentu imamo razne varijacije sirćetne kiseline, devetodstotno sirće, aromatizovano sirće, te jabukovo i vinsko sirće”, rekao je Radivoje Vuković, pomoćnik direktora “Destilacije”.
On je istakao da je “Destilacija” uglavnom izvozno orijentisana, te da svoje proizvode plasira u zemlje zapadne Evrope, i to najviše u Švajcarsku, Njemačku, Austriju, Italiju i zemlje bivše Jugoslavije.
“Destilacija” izveze 95 odsto proizvedenog briketa i oko 70 odsto uglja, dok 70 odsto proizvedene sirćetne kiseline završi na tržištu Srbije.
“Građani prilikom kupovine treba da prepoznaju domaće proizvode i moraju znati da su oni visokog kvaliteta”, naglasio je Vuković.
U banjalučkoj fabrici “Celex”, koja proizvodi sve vrste higijenskog i toalet papira, ručnike, salvete i maramice, najavili su da uskoro započinju kampanju prezentacije robne marke celeks.
“Trenutno radimo na strategiji za napad na tržite zemalja bivše Jugoslavije i planiramo sasvim novu kampanju. Naš cilj je da to tržište pokrijemo u daleko većoj mjeri, jer nam je brend harmoni prouzrokovao smanjenje udjela celeksa”, rekao je Predrag Zgonjanin, direktor “SHP Celexa”, napominjući da fabrika izvozi proizvode u 12 zemalja jugoistočne Evrope.
“Trenutno posjedujemo oko 25 odsto tržišnog udjela u proizvodnji higijenskog papira BiH, što je oko 7.000 tona na godišnjem nivou”, rekao je Zgonjanin. Nezavisne novine