BEOGRAD, Udruženje benzinskih stanica Srbije će stranim naftnim kompanijama u Srbiji i Republici Srpskoj, uputiti ponudu da ih od Nove godine dugoročno snabdijeva gorivom.Oni su se odlučili na ovaj korak jer višemjesečni pregovori sa NIS-om o potencijalnom strateškom partnerstvu ne daju rezultate, kaže Miroslav Velicki, predsjednik Upravnog odbora ovog udruženja.
U pismu, koje će biti poslato austrijskom OMV-u, mađarskom MOL-u, grčkom „Heleniku”, ruskom „Lukoilu” („Zarubežnjeftu” dopis je već stigao), predložiće se i da domaće pumpe ubuduće budu pod brendom nekog od ovih velikih naftnih igrača, kaže Velici, očekujući da će ove kompanije imati više sluha za potencijalno partnerstvo od NIS-a.
Upitan gdje je zapelo u pregovorima s NIS-om i da li su u pitanju pravne i finansijske garancije, koje je novi ruski vlasnik tražio, ili nešto drugo, Velicki kaže da je udruženje potvrdilo NIS-u da je u mogućnosti da dobije i neophodne bankarsku garanciju, ali da ni to nije bilo dovoljno, zbog čega je i odlučeno da se više ne gubi vrijeme pa će da se razgovara s ostalim naftnim kompanijama u Srbiji.
Velicki ne razumije šta je prepreka NIS-u da poveća obim prometa derivata od Nove godine za dodatnih 10 do 11 miliona litara koliko bi preuzimalo ovih 600 benzinskih stanica spremnih da potpišu ugovor o snabdijevanju za narednih pet do 10 godina.
“NIS uvozi naftu, prerađuje, prodaje na veliko i jedino što od njih tražimo jeste da nam daju maloprodaju u smislu da i malima na tržištu omoguće da rade i pošto se otvori tržište time što će ih redovno snabdijevati. Međutim, iz nekog razloga su neodlučni”, objašnjava sagovornik.
NIS: Privatne pumpe nisu dale garancije
U „Zarubežnjeftu” su u načelu zainteresovani za saradnju i to tako što bi ova ruska kompanija, većinski vlasnik Rafinerije nafte „Brod”, ulja u Modriči i banjalučkog „Petrola”, dugoročno snabdijevala pumpe u Srbiji.
Da li će do saradnje konačno i doći zavisiće od toga šta budu predvidjeli novi domaći propisi o slobodnom uvozi derivata od 2011. godine, odnosno da li će morati da se uvozi isključivo gorivo evro pet kvaliteta ili i evro četiri.
U NIS-u kažu da osim prijedloga za potencijalnu saradnju, koji im je udruženje predočilo prije nekoliko mjeseci, nikakvih dodatnih ni pravnih ni finansijskih garancija nema.
Udruženje, dodaju u NIS-u, ne može da dobije takvu garanciju jer nije pravno lice. To može da učini samo kompanija.
NIS ima tekuće ugovore za isporuku goriva s većinom privatnih naftnih kompanija u Srbiji i vjeruje da će i ubuduće biti tako, pošto će svojim klijentima ponuditi optimalni odnos cijene i kvaliteta goriva. Politika