BEOGRAD, Na sljedećoj sjednici Vlade Srbije u četvrtak će najvjerovatnije biti formirana međuresorna radna grupa koja ima zadatak da pripremi formiranje novog “Jata”. Na njenom čelu će biti Nenad Mijailović, savjetnik ministra privrede za restrukturiranje javnih preduzeća Srbije. Prvi avioni stižu u martu.
Već u prvom tromjesečju sljedeće godine, odnosno sa početkom ljetnog reda letenja, kreće sa radom nova domaća avio-kompanija očišćena od dugova i sa upola manjim brojem zaposlenih od trenutnih 1.200. Novi “Jat” će na lizing nabaviti i četiri nova „Erbasova“ aviona tipa A319, dok bi na jesen sljedeće godine trebalo da stignu još četiri manje letjelice za kraće destinacije ATR 72-600, najavljeno je ranije iz Ministarstva finansija i privrede nakon sastanka sa predstavnicima francuskog proizvođača „Erbas“ prošle nedjelje. Sa „Erbasom“ se razgovaralo i o kupovini četiri aviona A320 koji bi u Srbiju trebalo da stignu 2015.
– Dogovoreno je da se intenziviraju razgovori o zaključenju ugovora sa „Erbasom“, kojim bi se iskoristio stari ugovor iz 1998, gdje je država Srbija dala avans od 23,5 miliona dolara, koji nikad nije iskorišćen – rečeno je u Ministarstvu finansija. Uz državne garancije, „Jat“ će se zadužiti 140 miliona dolara za nabavku nove flote.
U Vladi računaju da nova kompanija koja će se najvjerovatnije osnovati kao ćerka kompanija može biti rentabilna sa 600 zaposlenih. Računa se da će u socijalni program ući oko 300 radnika, dok je još 300 njih spremno za penziju. Upravo u tu svrhu će se potrošiti najveći dio od pet do sedam miliona evra koliko je, prema procjenama, potrebno za restrukturiranje „Jata“. Novi “Jat” će imati prava, slotove, vlasništvo nad aviona i neophodan kadar, dok stari “Jat” ide u stečaj.
Sa „Erbasom“ se razgovaralo o tome da lizing kuća preko koje će se nabaviti prva četiri aviona u martu obuči besplatno dvije posade po avionu, dok će školovanje još četiri posade po letjelici finansirati sam „Erbas“.
Predrag Radosavljević, predsjednik sindikata linijskih pilota i kapetan na ATR 72, kaže za “Blic” da je dobro ako taj trošak bude pokriven budući da obuka jednog pilota košta oko 25.000 evra.
– Planirano je da avioni koji primaju 180 putnika A320 stignu za dvije godine i mislim da Jatu neće biti problem da popuni taj kapacitet. „Vizer“ dolazi sa sličnim letjelicama, a mislim da „Jat“ može da mu parira budući da slijeće na glavne, a ne na sporedne aerodrome. Kad je riječ o ATR 70-600, to je unaprijeđena verzija ATR koja može više da se popenje na veću visinu, da ponese veći teret, tiši je i koristi se za kratke linije do sat i po letenja kao što su Beč, Podgorica, Sarajevo, Skoplje – kaže Radosavljević. Inače, „Jat“ je bio prva avio-kompanija u svijetu koja je kupila letjelicu ATR kad je otvorena fabrika tog francusko-italijanskog proizvođača u Tuluzu prije 24 godina i ti avioni su još u upotrijebi. Blic