BERLIN, Uloga top menadžmenta Folksvagena (VW) u skandalu sa lažiranjem pokazatelja emisije gasova, došla je pod lupu javnosti ovog vikenda, nakon što je njemački list Bild Cajtung objavio da je tadašnji generalni direktor Martin Vinterkorn još maja 2014. znao za opasnost od američke istrage zbog upotrebe tzv. “uređaja za friziranje podataka”.
Visokotiražni tabloid Bild Cajtung je u nedjeljnom izdanju izvjestio da je viši rukovodilac u VW-u upozorio Vinterkorna u maju 2014. na činjenicu da su Agencija za zaštitu životne okoline (EPA) i kalifornijska Uprava za kvalitet vazduha upozorili na prekomjernu emisiju azot-oksida iz Folksvagenovih dizel automobila, prenosi američki list Forčen.
Bild je naveo da je u posjedu internog memoranduma upućenog Vinterkornu koji je pronađen tokom unutrašnje istrage, koju po nalogu VW-a sprovodi advokatska firma “Džons Dej”.
“Nema nikakvog dobro utemeljenog objašnjenja za dramatično viši nivo emisije azot-oksida koje se može pružiti vlastima. Postoji sumnja da će (američke) vlasti ispitati VW-ov sistem kako bi vidjeli da li Folksvagen instalira ‘pametni softver’ za upravljanje motorom (tzv. prevarantski uređaj)”, navodi se u internom dopisu, prema pisanju njemačkog Bilda.
To je druga, još nepotvrđena, procurila informacija koja sugeriše da se o tom problemu znalo mnogo više, znatno prije nego što je VW to zvanično priznao, konstatuje Forčen.
Autor internog dopisa je, prema pisanju njemačke štampe, Bernd Gotvajz koji je u to vrijeme putovao svijetom pokušavajući da spriječi rasplamsavanje skandala.
Gotvajz je u njemačkoj autoindustriji poznat iz 80-tih godina, kad je sprečavao skandal u Audiju, čiji su pojedini modeli tada imali fabričku grešku koja je prouzrokovala naglo i nekontrolisano ubrzanje automobila, izazivajući saobraćajne nesreća u kojima je poginulo nekoliko ljudi.
Njemački magazin “Manager” tvrdi da je menadžment koji vodi VW-ove brendove, već raspravljao o najnovijem otkriću internog dopisa (konkretno, o pismu EPA) iz proljeća 2014. godine, pozivajući se na zapisnik sa sastanka.
Vinterkorn je u septembru 2015. podnio ostavku, navodeći da ništa nije znao o manipulacijama za koje je kompanija tvrdila da su rezultat zavjere malog kruga inženjera. Prema različitim njemačkim medijima, Vinterkorn je rekao advokatskoj kancelariji “Džons Dej” da, iako je znao za problem sa viškom emisije azot-oksida u SAD u maju 2014, nije imao pojma o ugradnji “prevarantskog uređaja” koji je korišćen da izigra američke ekološke propise.
Šef VW-ovih poslova u SAD-u, Majkl Horn je iznio slične tvrdnje, podsjeća američki Forčen.
“Postoji kratak dopis g. Gotvajza o ovom pitanju, ali bilo bi pogrešno pretpostaviti da je na osnovu njega tada bilo jasno da je riječ o softveru za varanje, to nije bilo jasno. Ne znamo ni da li je Vinterkorn pročitao dopis”, rekao je jedan anonimni izvor za Volstrit Džornal. Tanjug