BEOGRAD, Sporazum o strateškom partnerstvu srpskog aviprevoznika Jat ervejza i Etihada iz Ujedinjenih Arapskih Emirata danas će biti potpisan u Beogradu, najavile su dvije kompanije.
Dokument bi u ime Vlade Srbije trebalo da potpiše prvi potpredsjednik vlade Aleksandar Vučić.
Vučić je juče izjavio da će nova aviokompanija, Er Srbija, do kraja godine učiniti Srbiju liderom u regionu, i postati najmoćnija u radijusu zemalja sa gotovo 100 miliona stanovnika.
Etihad će kupiti 49 odsto Jata, a država će, sa 51 odsto udjela, ostati većinski vlasnik nacionalnog avioprevoznika koji će promijeniti ime u Er Srbija.
Er Srbija će do kraja godine dobiti 10 erbas aviona, rekao je pomoćnik ministra za vazdušni saobraćaj Srbije, Milutin Popović.
Predviđeno je da Etihad uloži 100 miliona dolara u zajedničku kompaniju, a toliko će investirati i država Srbija, rekao je Popović.
“Taj aranžman obuhvata Jat, Suport i Jat ketering”, kazao je Popović.
Zajednička kompanija, koja će imati tri menadžera iz Etihada, odmah će uzeti na lizing dva erbasa 319 i ugovoreno je, kako je rekao, još osam do kraja godine.
Vršilac dužnosti generalnog direktora Jat ervejza, Velibor Vukašinović, izjavio je da se ubrzano prave analize o broju potrebnih radnika i da će iz Jata otići između 300 i 500 zaposlenih uz socijalni program i da bi trebalo da dobiju 300 evra po godini staža.
Prema njegovim riječima, trebalo bi zaposliti još oko 100 pilota i toliko stujuardesa, s obzirom da će Jat dobiti 10 erbasova do kraja godine, što će značajno povećati obim aviosaobaćaja.
Jedan broj pilota će morati da ide na obuku za upravljanje erbasovima, i već je, kako je rekao, odabrano prvih 20 polaznika.
“Imaćemo 14 novih destinacija i letjećemo na ukupno 41 destinaciju, tako da ćemo udvostručiti ili utrostručiti broj letova”, rekao je Vukašinović.
Jat je prvi put ponuđen na prodaju 2008. godine, ali se na tender niko nije javio, a još od 2007. kao potencijalni partneri Jata u medijima su pominjani ruski Aeroflot, Island er, Turkiš erlajns, Baltik avijejšn sistems, konzorcijum domaćih privrednika, Er Azija i Etihad.
Na prvom tenderu 2008. ponuđeno je bilo 51 odsto kapitala Jata po cijeni od 51 miliona evra. Na drugom tenderu 2011. godine za osnivanje nove srpske aviokompanije javio se samo Baltik aviejšn sistems, koji je poslije odustao.
Stručnjaci u Srbiji očekuju da bi udomljavanje srpskog nacionalnog avioprevoznika trebalo da donese konačno rješavanje problema u poslovanju Jata. Država će preuzeti dugove Jata od 170 miliona evra.
Etihad je uspostavio redovne dnevne letove od 15. juna na liniji Abu Dabi-Beograd, i Jat ima svoj kod na toj avioliniji na osnovu sporazuma o komercijalnoj saradnji dvije kompanije na više od 40 desetinacija.
Bliskoistočni avioprevoznik je jedna od najboljih firmi u toj branši u svijetu. Etihad je prošle godine prevezao 10,3 miliona putnika, a putnički i robni saobraćaj obavlja ka 94 odredišta na Bliskom istoku, u Africi, Evropi, Aziji, Australiji i američkom kontinentu sa flotom od 77 aviona Erbasa i Boinga. Ima 29 odsto vlasničkog udjela u njemačkom “Er Berlinu”, 40 odsto u “Er Sejšelima”, oko tri odsto u “Er lingusu”, devet odsto u kompaniji “Virdžin Australija” a u toku je preuzimanje 24 odsto indijskog Džet ervejza. Tanjug