Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Javna preduzeća u budžet uplatila samo 14,5 od planiranih 100 miliona KM  

    20. Juna 2025. — 16:06

    Potvrđeno: „Pavgord“ kupio „ArcelorMittal“ u Prijedoru i Zenici

    20. Juna 2025. — 15:44

    Pročitajte koji vrtići su potpisali ugovor o subvencijama sa gradom Banjaluka

    20. Juna 2025. — 15:06

    Nakon ostavki dvojice direktora radnici IRB-a idu na sistematski

    20. Juna 2025. — 15:04
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Prekinuto istraživanje i vađenje nafte na jedinom nalazištu u BiH

    21. Juna 2025. — 10:04

    Cijene nafte pale nakon višednevnog rasta

    21. Juna 2025. — 08:17

    Cijene naftnih derivata ponovo skaču, distributeri već najavili vrtoglavi skok

    20. Juna 2025. — 09:35

    Mađarska planira da uveze 8,5 milijardi metara kubnih ruskog gasa

    19. Juna 2025. — 13:00

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Višković: Srpska spremna za razgovor o aranžmanu sa MMF-om

    20. Juna 2025. — 15:40

    Promet na Banjalučkoj berzi 16.438 KM

    19. Juna 2025. — 14:15

    Švajcarska smanjila osnovnu kamatu na 0 odsto

    19. Juna 2025. — 12:54

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Beogradski div velikom akvizicijom ulazi na sarajevsko tržište

    13. Juna 2025. — 08:12

    „Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

    11. Juna 2025. — 12:38

    Ko stoji iza velike transakcije akcijama Sarajevo osiguranja

    10. Juna 2025. — 14:30

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Proizvodi sa nula posto marže nevidljivi u marketima: Šulićeva kampanja više marketing nego pomoć građanima

    20. Juna 2025. — 14:04

    Potrošačka korpa dostigla 3.178 KM

    15. Juna 2025. — 11:30

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Hrvatska gubi turiste zbog previsokih cijena

    17. Juna 2025. — 15:38

    Crna Gora u trci za najpoželjniju destinaciju

    16. Juna 2025. — 09:00

    Izvoz iz BiH procentualno raste više od uvoza

    21. Juna 2025. — 14:19

    Prekinuto istraživanje i vađenje nafte na jedinom nalazištu u BiH

    21. Juna 2025. — 10:04

    Cijene nafte pale nakon višednevnog rasta

    21. Juna 2025. — 08:17

    Cijene naftnih derivata ponovo skaču, distributeri već najavili vrtoglavi skok

    20. Juna 2025. — 09:35
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    Organsko povrće na vodi i bez grama hemije

    14. Juna 2025. — 12:50

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Šef SoftBanka želi kompleks AI i robotike u Arizoni vrijedan bilion dolara

    21. Juna 2025. — 12:10
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Crnogorske pumpadžije protiv novog Zakona o energetici

Crnogorske pumpadžije protiv novog Zakona o energetici

Dejan TovilovićDejan Tovilović3. Marta 2022. — 07:40Nema komentara5 minuta čitanja
nestašica goriva
FOTO: Pixabay

PODGORICA – Udruženje naftnih kompanija Crne Gore (UNKCG) uputilo je dopis Skupštini u kojem upozoravaju na posljedice ukoliko se usvoji predlog izmjena i dopuna Zakona o energetici, koji se odnosi na obavezu markiranja goriva.

naftaši
FOTO: Agencije

Oni navode da će im ove obaveze i dodatni troškovi ugroziti poslovanje, a da istovremeno državni budžet neće imati očekivane prihode, jer se procjene zasnivaju na neutemeljenim analizama.

Iz Ministarstva finansija su ranije saopštili da će državni budžet ove godine imati dodatni prihod od 14 miliona evra, jer će markiranje onemogućiti nelegalni promet naftnih derivata.

U zaključcima sa sastanka radne grupe iz juna prošle godine pominje se i da bi u godini pune primjene taj prihod iznosio 40 miliona evra.

Nije objavljena analiza koja potvrđuje ova očekivanja. Sporno je što se cijeli trošak prebacuje na trgovce.

”Ovakav nacrt zakona je više samovolja takozvanih eksperata i interesnih grupa koji iz ovog planiranog posla markiranja žele profitirati, ne mareći za mišljenje i načelni stav 13 uspješnih kompanija, članica Udruženja, koje upošljavaju danas preko 500 radnika, sa godišnjim prometom od blizu 100.000.000 evra. Pored članica Udruženja i mnoge druge lokalne i međunarodne kompanije dijele naš stav i mišljenje tako da su predmetne brojke umnogome veće, a time i značaj našeg glasa i stava značajniji, bar bi tako trebalo da bude u uređenim državama. Želimo da znate da nametnuto markiranje goriva nije utemeljeno kao praksa ni u jednoj od država EU, i da ovaj nacrt neće donositi benifite državi i građanima Crne Gore, kako se to želi prikazati”, navedeno je u pismu Udruženja upućenog poslanicima.

Oni kažu da ni sada nije moguće prodavati gorivo na benzinskim stanicama ako se prethodno nije platila akciza, carina i PDV.

”Danas je i cjelokupan promet evidentiran u realnom vremenu kroz fiskalizovane QR račune, tako da Uprava prihoda i carina ima preged za svaki litar uvezenog i prodatog goriva. Ovo bi zapravo bila ‘kontrola kontrole’ kroz dodatno markiranje nacionalnim markerom tipa A, što iz navedenog smatramo nepotrebnim. Međutim, na ukazivanja privrednika da markiranje goriva može imati smisla samo ukoliko se primijeni na robu oslobođenu plaćanja akciza nismo naišli na razumijevanje. Zakonodavac ovim nacrtom vješto izbjegava markiranje goriva tipom B, za robu oslobođenu plaćanja akciza i carina (autoput i jahte). Postavlja se onda pitanje, koja je svrha markiranja i zašto se ovo želi sprovesti na ovakav način”, naveli su iz Udruženja.

Oni smatraju da se predlog “radio više u korist firmi koje imaju interes da ga sprovode i onih pojedinaca koji favorizuju ovaj posao jer su u pitanju milionski poslovi”.

”Ovim nacrtom zakona, perfidno i svjesno se želi otežati i blokirati rad kompanija koje svoje poslovanje zbog monopola u skladištenju i nekonkuretnosti Luke Bar, baziraju na uvozu nafte i naftnih derivata iz zemalja EU i okruženja. Ako bi ovakav surogat nacrta dobio zeleno svjetlo skupštinske većine, to bi značilo da bi se veleprodajom u budućnosti bavila najviše firma koja je “igrom slučaja” i dobrim dijelom u državnom vlasništvu, a čija ministarstva pišu ovakve nacrte i izmjena zakona. Sljedeće bi bilo da se ide u pravcu markiranja goriva u akciznim skladištima, koje ima samo Luka Bar itd. Kao privrednici želimo napomenuti poslanike, javnost i donosioce ovakvih zakona da se konkurentnost treba graditi sprovođenjem modernih zakona i da se trebamo ugledati najviše na visoko razvijene zemlje i EU što sada nije slučaj”, naveli su iz Udruženja.

Oni predlažu poslanicima da pitaju autore predloga “zašto žele poremetiti konkurentnost privrednika koji su svoja sredstva, opremu, ljudstvo i decenijsko poslovanje usmjerila na trgovinu drumskim saobraćajem”.

”Ne treba favorizovati monopol Luke Bar i monopolske laboratorije, kao što je to već slučaj u kontroli kvaliteta goriva ili budućeg markiranja, jer nije isto kada se radi jedna analiza kontrole goriva u Luci Bar ili kada se radi analiza ili planirano markiranje goriva na svaku uvezenu cisternu, za svaku pojedinačnu komoru unutar cisterne i sve tako u nedogled”, smatraju u ovom Udruženju.

Oni kažu da su predviđene kaznene mjere, ali ne i procedure rada i samog markiranja, da se ne zna ko će raditi monitoring i evaulaciju, kolika će biti cijena po jednoj analizi, koliko traje sami postupak, koliko će taj neukalkulisani trošak uticati na zagarantovanu minimalnu maržu privrednika i na krajnju cijenu goriva za potrošača.

”Sve to ukazuje da se ovakav zakon sprovodi ishitreno i da ga ne treba usvojiti jer je najblaže rečeno prepisan i serviran za interesene grupe, a ne za dobrobit naše zemlje, privrede ili građanstva”, naveli su iz Udruženja.

Iz Ministarstva kapitalnih investicija nisu mogli saopštiti kada bi markiranje goriva moglo početi, jer je potrebno da Skupština usvoji zakon, pa se tek onda stiču uslovi da se na javnom tenderu izabere onaj koji će raditi ovaj postupak.

”Kada je u pitanju ovaj tender, da bi on bio raspisan, potrebno je prvo usvojiti zakon, koji je prethodno usvojen od strane Vlade. Nakon toga, ulazi u skupštinsku proceduru, prvo na Odbor za ekonomiju, pa na plenum Skupštine. Nakon toga se zaključkom Vlade MKI ovlašćuje da raspiše tender. Kada će sva ova procedura biti ispunjena, u ovom trenutku je teško prognozirati”, naveli su iz MKI.

Udruženje je uz pismo poslanicima poslalo i zaključke sa sastanka iz juna prošle godine na kojem su bili i predstavnici Uprave prihoda i carina, Ministarstva ekonomskog razvoja, Ministarstva finansija i Ministarstva kapitalnih investicija.

”Zabrinjavajuće je i to što većina zaključaka nije inkorporirana u nacrt. Nakon toga je čak i zabranjeno učešće predstavnika UNKCG u radnim grupama uz izgovor da se ‘nismo akademski bavili ovom tematikom i da nemamo dovoljno naučnih radova na ovu temu’, kako su u obrazloženu naveli autori ovog nacrta i nadležnog Ministarstva”, naveli su iz Udruženja.

Zaključci su između ostalog bili da će se prethodno uraditi dodatne analize tržišta naftnih derivata, analiza opravdanosti markiranja gorivom, da se paralelno pripreme podzakonski akti sa preciznim procedurama i cijenama.     Vijesti.me

crna gora markiranje goriva
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakZvornik: Učenicima zagarantovan posao nakon školovanja za kuvara
Sljedeći članak Solarna elektrana ključ opstanka poslovanja uz mogućnost ušteda i dodatne zarade

Povezani članci

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Od danas zabranjena upotreba plastičnih kesa, kazna i do 40.000 evra

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Naknada za korišćenje plastičnih kesa 0,03 evra po komadu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Javna preduzeća u budžet uplatila samo 14,5 od planiranih 100 miliona KM  

20. Juna 2025. — 16:0612 minute čitanja

BANJALUKA – Budžetom Republike Srpske za prošlu godinu planirana je dividenda od javnih preduzeća u iznosu od 100 miliona marka, a ostvarena je u iznosu od svega 14,5 miliona maraka.

Potvrđeno: „Pavgord“ kupio „ArcelorMittal“ u Prijedoru i Zenici

20. Juna 2025. — 15:44

Pročitajte koji vrtići su potpisali ugovor o subvencijama sa gradom Banjaluka

20. Juna 2025. — 15:06

Nakon ostavki dvojice direktora radnici IRB-a idu na sistematski

20. Juna 2025. — 15:04

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti