PODGORICA – Udruženje naftnih kompanija Crne Gore (UNKCG) uputilo je dopis Skupštini u kojem upozoravaju na posljedice ukoliko se usvoji predlog izmjena i dopuna Zakona o energetici, koji se odnosi na obavezu markiranja goriva.
Oni navode da će im ove obaveze i dodatni troškovi ugroziti poslovanje, a da istovremeno državni budžet neće imati očekivane prihode, jer se procjene zasnivaju na neutemeljenim analizama.
Iz Ministarstva finansija su ranije saopštili da će državni budžet ove godine imati dodatni prihod od 14 miliona evra, jer će markiranje onemogućiti nelegalni promet naftnih derivata.
U zaključcima sa sastanka radne grupe iz juna prošle godine pominje se i da bi u godini pune primjene taj prihod iznosio 40 miliona evra.
Nije objavljena analiza koja potvrđuje ova očekivanja. Sporno je što se cijeli trošak prebacuje na trgovce.
”Ovakav nacrt zakona je više samovolja takozvanih eksperata i interesnih grupa koji iz ovog planiranog posla markiranja žele profitirati, ne mareći za mišljenje i načelni stav 13 uspješnih kompanija, članica Udruženja, koje upošljavaju danas preko 500 radnika, sa godišnjim prometom od blizu 100.000.000 evra. Pored članica Udruženja i mnoge druge lokalne i međunarodne kompanije dijele naš stav i mišljenje tako da su predmetne brojke umnogome veće, a time i značaj našeg glasa i stava značajniji, bar bi tako trebalo da bude u uređenim državama. Želimo da znate da nametnuto markiranje goriva nije utemeljeno kao praksa ni u jednoj od država EU, i da ovaj nacrt neće donositi benifite državi i građanima Crne Gore, kako se to želi prikazati”, navedeno je u pismu Udruženja upućenog poslanicima.
Oni kažu da ni sada nije moguće prodavati gorivo na benzinskim stanicama ako se prethodno nije platila akciza, carina i PDV.
”Danas je i cjelokupan promet evidentiran u realnom vremenu kroz fiskalizovane QR račune, tako da Uprava prihoda i carina ima preged za svaki litar uvezenog i prodatog goriva. Ovo bi zapravo bila ‘kontrola kontrole’ kroz dodatno markiranje nacionalnim markerom tipa A, što iz navedenog smatramo nepotrebnim. Međutim, na ukazivanja privrednika da markiranje goriva može imati smisla samo ukoliko se primijeni na robu oslobođenu plaćanja akciza nismo naišli na razumijevanje. Zakonodavac ovim nacrtom vješto izbjegava markiranje goriva tipom B, za robu oslobođenu plaćanja akciza i carina (autoput i jahte). Postavlja se onda pitanje, koja je svrha markiranja i zašto se ovo želi sprovesti na ovakav način”, naveli su iz Udruženja.
Oni smatraju da se predlog “radio više u korist firmi koje imaju interes da ga sprovode i onih pojedinaca koji favorizuju ovaj posao jer su u pitanju milionski poslovi”.
”Ovim nacrtom zakona, perfidno i svjesno se želi otežati i blokirati rad kompanija koje svoje poslovanje zbog monopola u skladištenju i nekonkuretnosti Luke Bar, baziraju na uvozu nafte i naftnih derivata iz zemalja EU i okruženja. Ako bi ovakav surogat nacrta dobio zeleno svjetlo skupštinske većine, to bi značilo da bi se veleprodajom u budućnosti bavila najviše firma koja je “igrom slučaja” i dobrim dijelom u državnom vlasništvu, a čija ministarstva pišu ovakve nacrte i izmjena zakona. Sljedeće bi bilo da se ide u pravcu markiranja goriva u akciznim skladištima, koje ima samo Luka Bar itd. Kao privrednici želimo napomenuti poslanike, javnost i donosioce ovakvih zakona da se konkurentnost treba graditi sprovođenjem modernih zakona i da se trebamo ugledati najviše na visoko razvijene zemlje i EU što sada nije slučaj”, naveli su iz Udruženja.
Oni predlažu poslanicima da pitaju autore predloga “zašto žele poremetiti konkurentnost privrednika koji su svoja sredstva, opremu, ljudstvo i decenijsko poslovanje usmjerila na trgovinu drumskim saobraćajem”.
”Ne treba favorizovati monopol Luke Bar i monopolske laboratorije, kao što je to već slučaj u kontroli kvaliteta goriva ili budućeg markiranja, jer nije isto kada se radi jedna analiza kontrole goriva u Luci Bar ili kada se radi analiza ili planirano markiranje goriva na svaku uvezenu cisternu, za svaku pojedinačnu komoru unutar cisterne i sve tako u nedogled”, smatraju u ovom Udruženju.
Oni kažu da su predviđene kaznene mjere, ali ne i procedure rada i samog markiranja, da se ne zna ko će raditi monitoring i evaulaciju, kolika će biti cijena po jednoj analizi, koliko traje sami postupak, koliko će taj neukalkulisani trošak uticati na zagarantovanu minimalnu maržu privrednika i na krajnju cijenu goriva za potrošača.
”Sve to ukazuje da se ovakav zakon sprovodi ishitreno i da ga ne treba usvojiti jer je najblaže rečeno prepisan i serviran za interesene grupe, a ne za dobrobit naše zemlje, privrede ili građanstva”, naveli su iz Udruženja.
Iz Ministarstva kapitalnih investicija nisu mogli saopštiti kada bi markiranje goriva moglo početi, jer je potrebno da Skupština usvoji zakon, pa se tek onda stiču uslovi da se na javnom tenderu izabere onaj koji će raditi ovaj postupak.
”Kada je u pitanju ovaj tender, da bi on bio raspisan, potrebno je prvo usvojiti zakon, koji je prethodno usvojen od strane Vlade. Nakon toga, ulazi u skupštinsku proceduru, prvo na Odbor za ekonomiju, pa na plenum Skupštine. Nakon toga se zaključkom Vlade MKI ovlašćuje da raspiše tender. Kada će sva ova procedura biti ispunjena, u ovom trenutku je teško prognozirati”, naveli su iz MKI.
Udruženje je uz pismo poslanicima poslalo i zaključke sa sastanka iz juna prošle godine na kojem su bili i predstavnici Uprave prihoda i carina, Ministarstva ekonomskog razvoja, Ministarstva finansija i Ministarstva kapitalnih investicija.
”Zabrinjavajuće je i to što većina zaključaka nije inkorporirana u nacrt. Nakon toga je čak i zabranjeno učešće predstavnika UNKCG u radnim grupama uz izgovor da se ‘nismo akademski bavili ovom tematikom i da nemamo dovoljno naučnih radova na ovu temu’, kako su u obrazloženu naveli autori ovog nacrta i nadležnog Ministarstva”, naveli su iz Udruženja.
Zaključci su između ostalog bili da će se prethodno uraditi dodatne analize tržišta naftnih derivata, analiza opravdanosti markiranja gorivom, da se paralelno pripreme podzakonski akti sa preciznim procedurama i cijenama. Vijesti.me