BEOGRAD, Domaći slatkiši u Srbiji poskupjeli su od početka godine, u nekoliko navrata i zavisno od proizvođača, u prosjeku za petinu. Ali i pored toga, dobavljači konditora poslali su i ovog mjeseca nove cjenovnike trgovinskim kućama za keks, biskvite, napolitanke, čokolade, bombone …
Vodeći proizvođači slatkiša izračunali su da bi njihovi proizvodi trebalo dodatno da poskupe za dva do 18 odsto. Kako su objasnili, glavni razlog je rast troškova poslovanja – skuplje sirovine, ambalaža, energenti…
Polučokoladirani keks od 60 grama skuplji je za dva odsto i sada košta 34, a integralni „velnes“ za 10 odsto i umjesto 95 košta 104 dinara za pakovanje od 210 grama.
– Mljeveni posni keks od 300 grama sada je za 15 odsto, odnosno za devet dinara skuplji i košta 68 dinara – kažu nam u jednom supermarketu. – „Noblice“ od 125 grama su sa 40 poskupjele na 44 dinara, a „trik“ sa kikirikijem skuplji je za dinar, odnosno 10 odsto.
Konditor „toto“ od 275 grama poslije nedavnog poskupljenja staje 82 dinara. Tabla mliječne čokolade od 100 grama sada dostiže i do 145 dinara, dok za istu količinu tvrdih bombona valja izdvojiti do 73, a napolitanki do 96 dinara. Razne čokoladice poskupjele su ovog mjeseca za dinar-dva po komadu, pa im je sada cijena 13 i 14 dinara.
Lista poskupljenja tu se ne završava. Trgovci kažu da su dobili najave da će do kraja mjeseca poskupjeti do 20 odsto i pakovane grickalice, kao što su kikiriki, pistaći, badem…
– Slabljenje kupovne moći stanovništva smanjilo je ukupnu potrošnju konditorskih proizvoda i domaćih i uvoznih za čak 14 odsto – kažu u Grupaciji prehrambene industrije.
Domaći proizvođači konditora su, kako kažu, u teškom položaju, jer je previše liberalizovan uvoz, dok su oni opterećeni 30 odsto većim izdacima kroz carinske dažbine. Država je, smatraju proizvođači, zdravu izvoznu granu, koja je uložila u tehnologiju i ima brendove i tržište gdje može da izvozi, dovela u situaciju da bude nekonkurentna.
Rast za trećinu
Na godišnjem nivou, odnosno do prošlog ljeta, statistika bilježi da su cijene u grupi „šećer, džem, med i čokolada“ porasle za trećinu, odnosno 27 odsto. A kada se pogledaju cijene na policama, većina čokolada, napolitanki, bombona, kekseva, krekera gotovo da je duplo skuplja. Istovremeno, zarade u tom periodu su nominalno porasle za oko 11 odsto, ali su realno, sa uračunatim većim izdacima za život, znatno slabije. Novosti