SARAJEVO – Cijena goriva u BiH će rasti, ali ne zbog posljednjeg paketa sankcija EU usmjerenih ka Rusiji, u vezi s kojim su izbile i političke varnice na relaciji Beograd-Zagreb, već zbog posljednje odluke OPEC+ i političke drskosti bh. parlamentaraca.
Grupa OPEC+ je pristala na najveće smanjenje proizvodnje od 2020. godine, smanjivši proizvodnju za dva miliona barela dnevno, što je uz rusko upozorenje da neće prodavati naftu bilo kojoj zemlji koja usvoji gornju granicu cijene podiglo vrijednost nafte na berzama.
Srbija je u avgustu ove godine zabranila izvoz goriva, a od jula je poznato da će ostati bez ruske nafte koja se dostavlja preko Jadranskog naftovoda (JANAF). Međutim, Bosnu i Hercegovinu očekuje niz drugih problema.
Apelacije i pozivi iz Spoljnotrgovinske komore BiH da se privremeno ukinu akcize na gorivo, kako bi se amortizirali skokovi cijena nafte na berzama, bili su atraktivni bh. parlamentarcima pred izbore. Nakon njihovog održavanja u dva navrata nije bilo kvoruma.
“I dan danas stojimo pri našem stavu da akcize treba ukinuti na šest mjeseci”, rekao je za Bloomberg Adriju potpredsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH Vjekoslav Vuković.
Opravdanja nema. Prihodi od poreza su rekordni, a nijedan fening nije izdvojen za ublažavanje rasta cijena goriva na pumpama. Problemi se nastavljaju u vezi s nepostojećim skladištima i robnim rezervama. Prije dvije sedmice Brent je bio na nivou od 85 dolara po barelu.
“To je problem o kojem smo odavno govorili i apelirali da nemamo adekvatan odgovor naših robnih rezervi. Jer ta nafta je trebalo da bude kupljena po najnižim cijenama”, dodao je Vuković.
Značajne razlike u cijenama goriva nisu se osjetile na benzinskim pumpama ni u periodu od prije dvije sedmice. Vuković kaže kako su to dobavljači goriva pravdali govoreći da su je kupili ranije po višim tržišnim cijenama.
“Suočavamo se s dodatnim problemima. Poskupljenje goriva na svjetskom tržištu, ulazak Hrvatske u Šengen, koliki će biti zastoji, kolike će biti kolone i da li će ih biti. Dovoljno je da nafta poskupi, da transport poskupi, da vozač ludi i čeka na granici, kasni u isporuci robe, plaća penale i da okrene leđa BiH i okrene se Sloveniji”, ističe Vuković.
BiH ne uvozi sirovu naftu već naftne derivate. Smanjena konkurencija, nakon što je Srbija još u osmom mjesecu zabranila izvoz, i događaji na berzi će napraviti najveću razliku na tržištu goriva u BiH, rekao je Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata u entitetu Federacija BiH.
Ipak, odluka OPEC+ će se odraziti na maloprodajne cijene onog trenutka kada domaći trgovci budu uvezli gorivo po tim cijenama.
“Očekuje se dodatnih 25 feninga po litru. To je mnogo veći problem. Izuzetno bitno je i nezasjedanje dva doma Parlamenta BiH, koji su trebali raspravljati o privremenom ukidanju akciza”, rekao je Bošković.
BiH je jedina zemlja u okruženju gdje se nije nikako interveniralo na rastuće cijene goriva. Ukidanjem akciza dizel bi pojeftinio 35 feninga, a benzin 41 fening.
Vlada Srbije se od ožujka odriče dijela budžetskog kolača na ime umanjenih akciza na pojedine naftne derivate, kako bi njihova cijena za kupce bila niža.
Mjere su još na snazi a smanjene akcize od 11. marta, od kada su uvedene, do kraja lipnja stanjile su republički budžet za 11 milijardi dinara, odnosno za nešto manje od 100 miliona evra, podaci su Ministarstva finansija.
Vlada Hrvatske je smanjila akcize na naftne derivate – na benzine za 80 lipa, a dizel za 40 lipa. Tako su smanjene akcize s 3,86 kuna na 3,06 kuna za litru benzinskoga goriva, te sa 3,06 kuna na 2,66 kuna za litru dizelskoga goriva. Po 50-litrenom spremniku goriva, manji su troškovi za potrošače za benzin u iznosu od oko 114 kuna, za dizel 136 kuna i za plavi dizel 71 kunu.
Pročitajte: Prognoze za naftu od Goldmana i ostalih nakon velikog smanjenja OPEC+
Cijene barela nafte, nakon odluke OPEC+, idu preko 120 dolara, rekao je za Bloomberg Adriju Almir Bečarević, bh. stručnjak za energetiku.
“Ograničenjem limita cijene ruske nafte, koje je EU usvojila u posljednjem paketu sankcija, sve bi moglo kulminirati u novembru ili decembru i sve će ovisiti o privrednoj aktivnosti Evrope i svijeta”, dodao je.
Nestašice goriva u BiH ne bi trebalo biti. Posljedice će se osjetiti cjenovno, ne zbog EU sankcija Rusiji, već zbog nepostojećeg liderstva u državi. Bloomberg Adria