LUKSEMBURG – Mreža brzih željeznica u Evropi je spora, skupa i neefikasna, stoji u izvještaju koji je ove sedmice objavio Evropski revizorski sud, piše “Euobserver”.
U izvještaju stoji da brzi vozovi vrlo rijetko putuju brzinama kojima bi na papiru trebalo da voze štaviše, voze na samo 45 odsto svojih mogućnosti, a na samo dvije linije koje su bile uključene u istraživanje brzina je prelazila 200 km/h u prosjeku. Na baš nijednoj liniji vozovi nisu vozili prosječnom brzinom većom od 250 km/h, što je naročito porazno kad se uzme u obzir da bi na nekima prosječna brzina od 300 km/h trebalo da bude uobičajena.
“Prosječna brzina koja je toliko ispod one za koju su vozovi i pruge projektovani tjera nas da se zapitamo koliko se njima efikasno upravlja, naročito u finansijskom smislu”, stoji u izvještaju Suda.
Inače, za potrebe izvještaja istražene su brzine na željezničkim linijama u šest država članica EU, ukupne dužine 5.000 kilometara.
Osim rijetko oštrih kritika na postojeće linije u izvještaju se iznosi stav kako države članice ne mogu dosegnuti zacrtani cilj Evropske unije od 31.000 kilometara brzih željeznica do 2030. godine. Što je sasvim razumljivo ako se zna da je krajem prošle godine širom EU bilo oko 9.100 kilometara brzih željeznica, s još 1.700 km u izgradnji.
“Utvrdili smo da dugoročni plan EU nema osnove u vjerodostojnim analizama, neće biti ostvaren, te za njega nema strategije razvoja na nivou cijele Unije”, piše u izvještaju. Zaključke Evropskog revizorskog suda podržavaju i podaci koji kažu da gradnja linije brze željeznice u prosjeku traje 16 godina pa sve kad bi se i sad započeli svi projekti, sigurno ne bi bili završeni do 2030.
“Odluke o gradnji brze željeznice vrlo često su bazirane u politici, a ne na costbenefit analizama”, stoji dalje u izvještaju.
Kao primjer neefikasnosti tokom gradnje navedena je brza željeznička linija između Štutgarta i Minhena duga 267 km inicijalno predviđeni trošak bio je 1,8 milijardi evra, a na kraju je linija koštala čak 13,3 milijarde evra, uz to da radovi još nisu završeni. Dodatni izvor frustracije su i finansijska sredstva koja je Unija uložila od 2000. u razvoj brzih željeznica čak 23,7 milijardi evra iz EU fondova, plus gotovo 30 milijardi koje je uložila Evropska investiciona banka. Novac.hr